Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010

Περιοχή με βεβαρυμένο παρελθόν

TEMPH_BEBARYMENO
Το Ιστορικό των Βραχοπτώσεων και των Μελετών Αντιμετώπισής τους, όπως παρατίθεται στο πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνώμων για τις κατολισθήσεις της 17ης Δεκεμβρίου του 2009
Τα προβλήματα αστάθειας των βραχωδών πρανών που επηρεάζουν την ασφαλή κυκλοφορία της οδού στην κοιλάδα των Τεμπών, είχαν απασχολήσει τις υπηρεσίες του αρμόδιου Υπουργείου (τέως ΥΠΕΧΩΔΕ), αμέσως μετά την κατασκευή της.. οδού. Ήδη το 1962 συντάχθηκε από το ΙΓΜΕ Τεχνική Έκθεση για τις βραχοπτώσεις που είχαν εκδηλωθεί το διάστημα εκείνο, ενώ το 1979 από την ίδια υπηρεσία εκπονήθηκε Γεωλογική-Γεωτεχνική μελέτη των συνθηκών ευστάθειας των πρανών, μετά από βραχοπτώσεις και σημαντικές επίπεδες ολισθήσεις που είχαν ως αποτέλεσμα την προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας της οδού.
Στην πρώτη έκθεση αφού επισημαίνονται ελλείψεις, τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην κατασκευή, προτείνονται ορισμένα επείγοντα μέτρα όπως ξεσκαρώματα, τοίχοι αντιστήριξης και ηλώσεις.
Στην δεύτερη έκθεση γίνεται γεωλογική αναγνώριση και περιγραφή της βραχομάζας καθώς και μετρήσεις ασυνεχειών και μικροτεκτονική ανάλυση σε συγκεκριμένες θέσεις πρανών και επισημαίνεται η επικινδυνότητα αρκετών από αυτές. Τέλος προτείνονται μέτρα προστασίας, όπως “ξεσκαρώματα”, σφραγίσματα ρωγμών, επενδύσεις με εκτοξευόμενο σκυρόδεμα, κατασκευή τοίχων ποδός και επενδύσεως, τοποθετήσεις συρματοπλεγμάτων και έλεγχος επιφανειακών νερών, επισημαίνοντας όμως ότι η πλέον αποτελεσματική λύση για την προστασία της οδού θα ήταν η κατασκευή στεγάστρων σε όσα τμήματα απαιτείται.
Το 1990, ύστερα από συνεχείς βραχοπτώσεις, το Κεντρικό Εργαστήριο Δημοσίων Έργων, συντάσσει Τεχνική Έκθεση, επισημαίνοντας τα προβλήματα αστάθειας των πρανών, κυρίως για το τμήμα από χ.θ. 386+000 έως χ.θ. 389+000, και διαπιστώνει την ανάγκη για την άμεση λήψη μέτρων προστασίας, όπως η κατασκευή σκεπάστρων, νέων τοίχων αναχαίτισης ή η υπερύψωση υφιστάμενων και η τοποθέτηση συρματοπλεγμάτων.
Τον Απρίλιο του 1999 εκδηλώθηκε (χ.θ. 390+220) σημαντική κατολίσθηση στο εδαφικό μανδύα αποσάθρωσης των φυλλιτών συμπαρασύροντας και το φυλλιτικό υπόβαθρο (ΙΓΜΕ, 1999) και λήφθηκαν μέτρα προστασίας (κυρίως επιφανειακή και μικρού βάθους αποστράγγιση και αντιστήριξη του πρανούς).
Στη συνέχεια το 2001 και στο πλαίσιο μελέτης του νέου Αυτοκινητοδρόμου και των σηράγγων, εκπονείται Οριστική Γεωλογική Μελέτη για το ΥΠΕΧΩΔΕ από μελετητικό γραφείο (Π. Μεγαλομάστορα). Επειδή οι βραχοπτώσεις συνεχιζόντουσαν, το 2003 ανατέθηκαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ επείγουσες μελέτες για την αντιμετώπιση του φαινομένου (Π. Μεγαλομάστορα, 2003 και Εδαφομηχανική-Ερευνητική Α.Τ.Ε. 2003).
Το Μάρτιο του 2007, εκδηλώθηκε σημαντική κατάπτωση βράχων (χ.θ. 387+300), συνολικού όγκου 30m3 (80 tn) ενώ ο μέγιστος ογκόλιθος που κατέπεσε στην οδό ήταν βάρους περίπου 300 kg.  Από την αυτοψία που έγινε  για λογαριασμό του ΥΠΕΧΩΔΕ (Καββαδάς, 2007), διατυπώθηκαν προτάσεις για τη λήψη των απαραίτητων μέτρων προστασίας στις επικίνδυνες θέσεις των πρανών (ανάσχεση βροχοπτώσεων με πλέγματα, φράχτες και ηλώσεις).
Τέλος, τον Αύγουστο του 2008, συντάχθηκε μελέτη ευστάθειας των πρανών (ΟΜΙΚΡΟΝ ΚΑΠΠΑ ΕΠΕ) για το τμήμα της οδού από χ.θ. 385+350 έως 390+350, στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεων της Κοινοπραξίας για την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου που παρακάμπτει την κοιλάδα των Τεμπών με σήραγγες.(
Πολιτεία)

Δεν υπάρχουν σχόλια: