Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010
Και το Πάσχα κλειστά τα Τέμπη;
* Κανείς από την εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» δεν μπορεί να δώσει σίγουρη απάντηση
* Παρά το πόρισμα του ΤΕΕ για τα φουρνέλα, τα στελέχη της εταιρίας επιμένουν ότι οι κατολισθήσεις ήταν φυσικό φαινόμενο
* Και επειδή μιλούν για «φυσικό φαινόμενο» υποδεικνύουν στους πληγέντες επιχειρηματίες να απευθυνθούν αλλού για αποζημιώσεις
Επιμένει η εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» ότι ...
οι κατολισθήσεις στα Τέμπη δεν οφείλονται σε καμία περίπτωση στις εκρήξεις που γίνονται για τη διάνοιξη σηράγγων, σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της εταιρίας στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου που δόθηκε χθες το απόγευμα στους δημοσιογράφους σε ξενοδοχείο στα Αμπελάκια Ν. Λάρισας.
οι κατολισθήσεις στα Τέμπη δεν οφείλονται σε καμία περίπτωση στις εκρήξεις που γίνονται για τη διάνοιξη σηράγγων, σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της εταιρίας στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου που δόθηκε χθες το απόγευμα στους δημοσιογράφους σε ξενοδοχείο στα Αμπελάκια Ν. Λάρισας.
Πρόκειται για τους Δημοσθένη Παπακριβόπουλο, αναπληρωτή γενικό διευθυντή του έργου, τον κ. Δημήτρη Γκατζώνη, γενικό διευθυντής της εταιρίας καθώς επίσης και την κ. Ειρήνη Ζαβρίδου, υπεύθυνη τύπου και δημοσίων σχέσεων.
Για το ίδιο θέμα, δηλαδή για το αν ευθύνονται οι εκρήξεις για το συμβάν των κατολισθήσεων, σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι την ώρα που γινόταν η συνέντευξη τύπου, είχε ήδη ανακοινωθεί το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων στο τεχνικό επιμελητήριο Ελλάδας, ότι «η γεωλογική κατάσταση της βραχώδους περιοχής των Τεμπών, οι έντονες βροχοπτώσεις που προκάλεσαν περαιτέρω διαβρώσεις αλλά και οι πιέσεις που ασκήθηκαν στα πετρώματα, εξαιτίας των δονήσεων από τις εκρήξεις για τη διάνοιξη σηράγγων ήταν τα κύρια αίτια της κατολίσθησης ογκόλιθων στην περιοχή στις 17 Δεκεμβρίου 2009», τα στελέχη της εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» είπαν ότι δεν έχουν υπόψη τους κανένα τέτοιο πόρισμα.
Επίσης, όταν τέθηκε ερώτηση ότι δηλαδή «εφόσον φταίνε οι εκρήξεις για την κατολίσθηση, αν θα πρέπει η εταιρία να πληρώσει», η απάντηση ήταν αρνητική: «Μέχρι στιγμής έχουν συνταχθεί πέντε πορίσματα από ισάριθμες επιτροπές, οι τρείς από τις οποίες είναι τελείως ανεξάρτητες από την εταιρία. Κανένα πόρισμα δεν θεωρεί ότι η κατάπτωση οφείλεται στις εκρήξεις».
Σε άλλη ερώτηση για το πότε θα ανοίξει ο δρόμος των Τεμπών, οι αρμόδιοι της εταιρίας απάντησαν ως εξής: «Οι εργασίες αποκατάστασης του δρόμου στα Τέμπη ξεκίνησαν στις 25 Ιανουαρίου του 2010 με εγκεκριμένο από το δημόσιο χρονοδιάγραμμα 16 εβδομάδων. Σας διαβεβαιώνουμε ότι κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό ώστε να συντομεύσουμε το χρονικό αυτό διάστημα και να σταματήσει η ταλαιπωρία των πολιτών.
Ωστόσο, η εταιρία μας δεν μπορεί να δεσμευτεί εάν θα τελειώσουν νωρίτερα τα έργα, διότι υπεισέρχεται ένα πλήθος τεχνικών προβλημάτων και παραγόντων τα οποία, δυστυχώς, μπορεί να ανατρέψουν την πορεία του. Παλεύουμε δε και ενάντια στον καιρό».
Λίγο αργότερα ακολούθησε ερώτηση για το κατά πόσο ασφαλής θα είναι η διέλευση από την κοιλάδα των Τεμπών μετά την ολοκλήρωση των έργων. Και η απάντηση ήταν ότι τα έργα που γίνονται στην κοιλάδα «δεν έχουν γίνει ποτέ στο παρελθόν». Τονίστηκε δε ότι «σαφέστατα ο δρόμος θα είναι πολύ πιο ασφαλής από πριν. Θα είναι τόσο ασφαλής όσο ο οποιοσδήποτε άλλος δρόμος αυτής της κατηγορίας, διεθνώς. Η πλήρης ασφάλεια όμως θα υπάρχει μόνο όταν δοθούν στην κυκλοφορία οι σήραγγες».
Σε ερώτηση γιατί οι εργασίες δεν έγιναν νωρίτερα, δόθηκε η εξής απάντηση: «Η εταιρία ετοίμασε το σχέδιο των τεχνικών παρεμβάσεων που απαιτούνταν για τη βελτίωση της ασφάλειας των Τεμπών τον Απρίλιο του 2008 και έλαβε την έγκριση του ανεξάρτητου μηχανικού τον Οκτώβριο του 2008.
Συμβατική της υποχρέωση ήταν μαζί με την τεχνική μελέτη να υποβάλλει και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Για να το κάνει αυτό, όμως, έπρεπε να πάρει από το δημόσιο τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους. Για να εκδοθούν οι όροι αυτοί έπρεπε να υπάρχει η οικολογική μελέτη βάσης. Και με έκπληξη ανακαλύψαμε ότι αυτή δεν υπήρχε. Ας σημειωθεί ότι απαιτούνται 12 μήνες για να γίνει μια τέτοια μελέτη.
Προκειμένου να αποφευχθεί μεγάλη καθυστέρηση στην εκτέλεση του έργου, η εταιρία ανέλαβε να κάνει η ίδια τη μελέτη βάσης. Στις 10 Δεκεμβρίου 2009 κατέθεσε όλα τα σχετικά έγγραφα και έλαβε την έγκριση να προχωρήσει στις 20 Ιανουαρίου 2010».
Άραγε, θα είχε αποφευχθεί το συμβάν του περασμένου Δεκεμβρίου, αν είχανε γίνει οι εργασίες που προέβλεπε η σύμβαση; Σ’ αυτό το ερώτημα αναφέρθηκε ότι σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές και τη συμβατική υποχρέωση της εταιρίας, η ευθύνη ήταν για τα πρανή, 15 – 20 μέτρα. Η συγκεκριμένη πτώση έγινε από το ύψος των 100 μέτρων και πάνω, ήταν όγκου μέχρι και 17Μ3, δηλαδή υποχώρησε η πλαγιά του βουνού.
«Δεν μπορούσε να προβλεφθεί λοιπόν η κατάπτωση και δεν υπήρχε τρόπος αντιμετώπισής της ακόμη κι αν είχαν εκτελεστεί τα προβλεπόμενα έργα. Ήταν ένα ακραίο φυσικό φαινόμενο και είναι προφανές ότι η εταιρία δεν μπορεί να έχει την ευθύνη για τις μετακινήσεις του βουνού ή για σεισμούς ή για καταποντισμούς».
Και στο ερώτημα για το «πώς θα αποζημιωθούν όσοι έχασαν δουλειές και λεφτά από το συμβάν του Δεκεμβρίου», η απάντηση που δόθηκε ήταν ότι αφού δεν υπάρχει υπαιτιότητα της εταιρίας για το συμβάν, τότε όσοι θέλουν να αποζημιωθούν, πρέπει να απευθυνθούν αλλού.
Συγκεκριμένα, τονίστηκε: «Εδώ έχουμε ένα ακραίο φυσικό φαινόμενο. Ένα γεγονός που θα μπορούσε να είχε συμβεί οποιαδήποτε στιγμή. Τώρα απλά έτυχε να συμβεί τη στιγμή που είχε αναλάβει η εταιρία. Η απάντηση λοιπόν είναι ότι οι αποζημιώσεις θα πρέπει να αντιμετωπιστούν στο ίδιο πλαίσιο με αυτό άλλων ακραίων καιρικών φαινομένων, όπως είναι για παράδειγμα ένας σεισμός, μια πλημμύρα κλπ».
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι δημοσιογράφοι που μετέβησαν στα Τέμπη και στα Αμπελάκια της Λάρισας, ήταν βασικά από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα και την Πιερία.
Οι δημοσιογράφοι με ευθύνη της εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Α.Ε.» εισήλθαν στην απαγορευμένη ζώνη του δρόμου των Τεμπών, όπου γίνονται εργασίες αποκατάστασης του δρόμου αλλά και ανάπτυξη ειδικού πλέγματος για την αποτροπή βράχων να απειλήσουν ξανά την ασφάλεια του δρόμου των Τεμπών.
Για τις εργασίες αυτές εργάζονται πάνω από 70 εργαζόμενοι και ανάμεσα σ’ αυτούς αλπινιστές από την Ελβετία και από την Ισπανία καθώς επίσης και εργαζόμενοι από την Ιταλία. Στις εργασίες λαμβάνουν μέρος και ειδικά μηχανήματα καθώς και ένα ελικόπτερο.(τοπικη)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου