Πέμπτη 17 Μαΐου 2012 
Με απώλεια κινδυνεύει ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής της Θεσσαλονίκης, που έχει εξαγγελθεί και έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση, αλλά λόγω διαδικαστικών θεμάτων και ..
γραφειοκρατίας είναι πλέον στον... αέρα.
Πρόκειται για την «Κατασκευή επέκτασης εγκατάστασης επεξεργασίας νερού, φάση Α2», δηλαδή την επέκταση των διυλιστηρίων της ΕΥΑΘ, ώστε να μπορεί η εγκατάσταση να επεξεργάζεται 150.000 κ.μ. νερού ημερησίως επιπλέον (φτάνοντας τα 300.000 κ.μ.), προϋπολογισμού 36,5 εκατ. ευρώ.
Οι αρμόδιοι δίνουν αγώνα δρόμου για να σώσουν τη χρηματοδότηση του έργου, αφού οι ημερομηνίες είναι πλέον πιεστικές. Αναμένεται η δημοπράτηση του έργου να γίνει ώς τις 10 Ιουλίου, όμως τίποτα δεν είναι βέβαιο, καθώς με τις επαναληπτικές εκλογές τίθενται ζητήματα επιπλέον καθυστερήσεων που μπορούν να οδηγήσουν το έργο σε οριστική απώλεια.
Το συγκεκριμένο έργο πήγαινε «πακέτο» με την κατασκευή του δεύτερου κλάδου του κεντρικού αποχετευτικού αγωγού Θεσσαλονίκης. Κι ενώ ο αγωγός (προϋπολογισμού 44 εκατ. ευρώ) προχώρησε χωρίς προβλήματα (στις 29 Μαΐου 2012 ανοίγονται οι προσφορές), η επέκταση της εγκατάστασης επεξεργασίας νερού έπεσε θύμα των γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Οπως εξήγησαν αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες, «ώς τη Μεγάλη Πέμπτη έπρεπε να έχει σταλεί στην ΕΕ ο φάκελος του διαγωνισμού. Ομως, από τη μια οι καθυστερήσεις στα διαδικαστικά κι από την άλλη η προηγούμενη προεκλογική περίοδος είχαν ως αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος και πλέον όλα να είναι πολύ οριακά». Πλέον οι αρμόδιοι θεωρούν πως, ακολουθώντας όλες τις υπόλοιπες διαδικασίες, είναι δυνατό ώς το τέλος του έτους να έχει υπογραφεί η σύμβαση του έργου. Αυτό, εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις. Αλλιώς...
Τα δυο έργα χρηματοδοτούνται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Περιβάλλον» και τα είχε εξαγγείλει η πρώην υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, ενώ τα δρομολόγησε ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης.
Με τις καθυστερήσεις, ο προϋπολογισμός των έργων από τα περίπου 60 εκατ. ευρώ έφτασε πλέον στα 80. Μετά τις εξαγγελίες, έγιναν οι απαιτούμενες μελέτες. Στο τέλος του προηγούμενου Ιανουαρίου εγκρίθηκε η πίστωση για το επίμαχο έργο, στις αρχές Φεβρουαρίου άρχισε η προετοιμασία του διαγωνισμού και ακολούθησε η προέγκριση της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής (ΕΣΠΑ) επί των τεχνικών δελτίων. Η έγκριση έγινε τελικά στις 10 Απριλίου. Το Συμβούλιο Κατασκευών πέρασε την έγκριση των ειδικών τεχνικών όρων και αυτήν την απόφαση κλήθηκε να υπογράψει ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μάκης Βορίδης.
Ο τελευταίος όμως επικαλέστηκε την προεκλογική περίοδο και άφησε την υπογραφή για την επόμενη κυβέρνηση, η οποία δεν ήρθε... Ορισμένοι επιρρίπτουν εξ αυτού ευθύνες στον κ. Βορίδη, που είχε τη δυνατότητα να υπογράψει και να είναι πλέον σε φάση υλοποίησης το έργο. Αλλοι κάνουν λόγο για προεκλογικές σκοπιμότητες, δεδομένου ότι το έργο επρόκειτο να γίνει με τη συμμετοχή περιορισμένου αριθμού υποψήφιων αναδόχων, κάτι στο οποίο διαφώνησε η εκπρόσωπος των εργολάβων στο Συμβούλιο Κατασκευών κι έτσι ο κ. Βορίδης φέρεται πως δεν ήθελε να έρθει σε κόντρα με το συγκεκριμένο κλάδο. Ωστόσο, άλλοι σημειώνουν πως έστω και ηθικά σε προεκλογική περίοδο καλώς έκανε ο υπουργός και δεν υπέγραψε για να μην κατηγορηθεί ότι εκμεταλλεύτηκε τη θέση του.
Μ' αυτά και μ' αυτά, η πολυπόθητη υπογραφή μπήκε πριν από μια εβδομάδα. Σύμφωνα με τα υπηρεσιακά στελέχη, τώρα χρειάζονται 52 μέρες για το διαγωνισμό, δέκα για τα αποτελέσματα, 40 (μίνιμουμ) για να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο δε συνεδριάζει Αύγουστο και οριακά (υπό την προϋπόθεση ότι δε θα υπάρξουν ενστάσεις) να συμβασιοποιηθεί το έργο στο τέλος του τρέχοντος έτους. Αλλιώς η χρηματοδότηση χάνεται και το έργο μένει μετέωρο.
ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ