Δευτέρα 23 Αυγούστου 2010

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, Ο ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ Αποκαλυπτήρια Ανδριάντα στο Α.Π.Θ.

Δευτερα, 23 08 2010
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Στον φυσικό του χώρο, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, τον χώρο των επιστημών, της έρευνας, της διδασκαλίας, της ..καινοτομίας και του πολιτισμού, φιλοξενείται πλέον ανδριάντας του Σταγειρίτη φιλοσόφου Αριστοτέλη.
Το κόστος του καλύφθηκε από δωρεά του Παγχαλκιδικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης «Ο Αριστοτέλης». Την πρόταση του Συλλόγου αποδέχθηκε ομόφωνα η Σύγκλητος του Α.Π.Θ. Προς υλοποίηση της απόφασης αυτής της Συγκλήτου, το Α.Π.Θ., σε συνεργασία με τον Παγχαλκιδικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, προέβη σε ανοιχτό δημόσιο πανελλήνιο διαγωνισμό, με κλειστό το ονοματεπώνυμο των προτάσεων. Για την αξιολόγηση των κλειστών ως προς το όνομα προτάσεων, συστάθηκε ειδική επιτροπή, η οποία, αφού αξιολόγησε και κατέταξε όλες τις υποβληθείσες προτάσεις, προέβη στην αποκάλυψη των ονομάτων και στη συνέχεια ανέθεσε την εντολή για τη φιλοτέχνηση του ανδριάντα.
Η επίσημη τελετή για τα αποκαλυπτήρια θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 25 Αυγούστου 2010 και ώρα 20.00. Ακολουθεί το πρόγραμμα της Τελετής.
Πρόγραμμα.
Χαιρετισμός από τον Πρύτανη του Α.Π.Θ., Καθηγητή Αναστάσιο Μάνθο. Σύντομη αναφορά στο ιστορικό της φιλοτέχνησης του ανδριάντα του Αριστοτέλη και στη συμβολή του Παγχαλκιδικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.
Χαιρετισμός από τον Πρόεδρο του Παγχαλκιδικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης «Ο Αριστοτέλης», Μιχαήλ Καρτσιώτη.
Ομιλία της Καθηγήτριας του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ., Δήμητρας Σφενδόνη – Μέντζου, με τίτλο «Αριστοτέλης, ο κορυφαίος πανεπιστήμων φιλόσοφος».
Αποκαλυπτήρια του Ανδριάντα από τον Πρύτανη του Α.Π.Θ., Καθηγητή Αναστάσιο Μάνθο.
Ο ανδριάντας του Αριστοτέλη στοχεύει στην προσπάθεια απόδοσης της προσωπικότητας και του φιλοσοφικού της βάθους. Στηρίζεται στο αριστερό σκέλος, με το δεξί λυγισμένο, παρουσιάζοντας μια τάση κίνησης προς τα εμπρός, ως ένδειξη συμβολισμού της Περιπατητικής Σχολής του Αριστοτέλη στο Λύκειο. Οι ώμοι στρέφονται ελαφρά πίσω αριστερά, ενώ η κεφαλή στρέφεται αντίθετα και ελαφρά προς τα κάτω. Στο αριστερό του χέρι φέρει ελεύθερα διατεταγμένους έξι κυλίνδρους, ως συμβολισμό του μεγάλου και ποικίλου έργου του. Το δεξί χέρι βρίσκεται τυλιγμένο στον χιτώνα, που αποτελεί χαρακτηριστική κίνηση, αλλά και προσφιλή στάση στην αρχαία κλασσική ανδριαντοποιία, ενδεικτική και συμβολική της πνευματικότητας και της κυοφορίας σκέψεων και ιδεών.
Η κίνηση του χιτώνα, η ελεύθερη διάταξη των παπύρων, η έκκεντρη τοποθέτηση του ανδριάντα στο βάθρο και οι άλλες αντίθετες τάσεις γραμμών και όγκων προσδίδουν ζωντάνια στο έργο. Η σπειροειδής ανάπτυξη του χιτώνα ανάγει στο σχήμα του απείρου.
Για τη φυσιογνωμία του Αριστοτέλη αντλήθηκαν στοιχεία από τις δύο επικρατέστερες προτομές των Μουσείων της Ακρόπολης και της Βιέννης.
Χώρος - Διάλογος με το περιβάλλον
Το έργο αναπτύσσεται σε έναν χώρο όπου κυριαρχεί η αρχιτεκτονική της γεωμετρίας, των καθαρών σχημάτων-όγκων, με εμφανές μπετόν. Ο ανδριάντας αποτελεί αντίστοιχα μια γεωμετρική πλαστικά μορφή, ενώ το σύγχρονο στοιχείο της πρότασης, με τον φωτισμό νέον, εντάσσεται αρμονικά στην καθαρή αρχιτεκτονική του χώρου.
Ο ανδριάντας τοποθετείται μετωπικά στον ίδιο άξονα με τον ανδριάντα του Αλ. Παπαναστασίου. Μορφοπλαστικά τα δύο έργα αποτελούν ένα δίδυμο διαλόγου αφού ο ένας ανάγει στη γλυπτική στάση του Κούρου, ενώ ο Αριστοτέλης ακολουθεί την κλασική άποψη, που αποφεύγει το στυλιζάρισμα, χάριν της ζωντάνιας.

Ο χώρος τοποθέτησης του έργου αποτέλεσε πρόκληση για την ανάπτυξη μιας πρωτότυπης εικαστικής πρότασης για ανδριάντα. Ο τοίχος της Αίθουσας Τελετών του Α.Π.Θ., πίσω από τον ανδριάντα, μετατρέπεται από υπόστρωμα του ανδριάντα σε σύγχρονο έργο, το οποίο έρχεται να υποστηρίξει – αποδώσει εννοιολογικά, με τη σύγχρονη εικαστική γλώσσα και υλικά, το έργο του φιλοσόφου. Αποτελείται από μια ελαφρά καμπυλωμένη γραμμή, μήκους περίπου δεκαοκτώ μέτρων και από μία τελεία – σημείο – στιγμή. Συμβολίζει το άπειρο και το ένα. Το συνεχές και τη στιγμή. Παράλληλα, η γραμμή συμβολίζει τη συνεχή ροή του χρόνου.
Επισυνάπτονται φωτογραφίες του Ανδριάντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: