Τετάρτη 06 Απριλίου 2011
Το θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής ως μάθημα υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα σχολεία της χώρας, συζητήθηκε μεταξύ άλλων στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, όπου εισηγήτρια ήταν η κ. Ερρικα Παπαβενετίου Σύμβουλος Αγωγής Υγείας της κυρίας Φωτεινής Γεννηματά Αναπληρώτριας Υπουργού Παιδείας δια βίου ...
Μάθησης και Θρησκευμάτων. Ως μέλος της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας ο κ. Κουκοδήμος, έθεσε μια σειρά από ερωτήματα στην κ. Παπαβενετίου, τονίζοντας μεταξύ άλλων τα εξής:
Ξέρουμε, ότι χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία έχουν ως υποχρεωτικό μάθημα το μάθημα της οδικής διαπαιδαγώγησης. Στην Ελλάδα σκεφτήκαμε αυτό το μάθημα να γίνει ως υποχρεωτικό; Να μην είναι μόνο στη Τρίτη Δημοτικού ή στα 800 ολοήμερα. Πριν από μια εβδομάδα περίπου είχαμε στην Επιτροπή μας τον καθηγητή τον κύριο Κανελλαϊδη ο οποίος μας είπε ότι, ουσιαστικά, μια ώρα το χρόνο πέφτει σε κάθε σχολείο το μάθημα της οδικής διαπαιδαγώγησης. Είναι μέσα στο πρόγραμμα του Υπουργείου να γίνει υποχρεωτικό το μάθημα αυτό;
Είπατε, ότι το μάθημα αυτή τη στιγμή γίνεται στη Τρίτη Δημοτικού. Αυτοί οι οποίοι κάνουν το μάθημα, προφανώς είναι καθηγητές, δάσκαλοι κλπ, έχουν κάποια ειδική επιμόρφωση από το Υπουργείο για να είναι αντικειμενικοί ως προς το τι θα δώσουν στα παιδιά; Αυτοί οι άνθρωποι έχουν κάποια ειδική εκπαίδευση ή είναι απλοί καθηγητές;
Η τρίτη ερώτηση αφορά στα κυκλοφοριακά πάρκα. Αυτά έχουν γίνει σε όλη την Ελλάδα. Σε οποίο χωριό και να πάτε, σε όποιο νομό και να πάτε, θα δείτε χιλιάδες τέτοια πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής τα οποία κάθονται, τα περισσότερα είναι κλειστά και ουσιαστικά είναι βιτρίνα για την οποία δαπανήθηκαν εκατομμύρια ευρώ. Έχετε στοιχεία για το πόσα πάρκα λειτουργούν σήμερα; Πόσοι μαθητές έχουν περάσει από αυτά τα πάρκα; Υπάρχουν κάποια στοιχεία τα οποία μπορούν να έρθουν προς ενημέρωση της Επιτροπής;
Εάν κάποια από αυτά λειτουργούν, ποιοι είναι αυτοί οι οποίοι εκπαιδεύουν ή μαθαίνουν στα παιδιά την κυκλοφοριακή αγωγή; Είναι θέμα του δήμου; Υπάρχει κάποιος συγκοινωνιολόγος ή κάποιος άλλος που μαθαίνει στα παιδιά κυκλοφοριακή αγωγή;».
Η κ. Παπαβενετίου απαντώντας στα ερωτήματα τόνισε: «Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε στο ότι αυτό που είναι το πιο σημαντικό είναι να γίνει υποχρεωτικό το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής, το οποίο θα γίνει με την προσπάθεια που γίνεται να θεσμοθετηθεί η ίδια αγωγή υγείας σαν ένα υποχρεωτικό αντικείμενο. Είναι ο μόνος τρόπος για να περάσει η κυκλοφοριακή αγωγή σε όλα τα παιδιά. Υπάρχει νόμος, όπως το προανέφερα, αλλά γίνεται προσπάθεια για την εφαρμογή του.
Σε εκείνο που θέλω να απαντήσω είναι ότι θίχτηκε αρκετά η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, με την έννοια ποιος θα κάνει το μάθημα οι δάσκαλοι, οι νηπιαγωγοί κ.λπ.. Ήδη, αυτή τη στιγμή, οι άνθρωποι οι οποίοι διδάσκουν αυτό το μάθημα είναι εκπαιδευμένοι, απλά είναι λίγοι και η επιμόρφωση τους έχει μείνει πίσω».
Τι ισχύει σήμερα
Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε η κ. Παπαβενετίου στόχος του υπουργείου είναι να καταστεί η οδική ασφάλεια υποχρεωτικό μάθημα στα σχολεία. Ειδικότερα ανέφερε: «Η λέξη-κλειδί για την κυκλοφοριακή αγωγή είναι η υποχρεωτική ένταξη στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Αυτό έχει ήδη γίνει, εν μέρει, δηλαδή στα 800 ολοήμερα σχολεία με το αναμορφωμένο διδακτικό ωράριο, η κυκλοφοριακή αγωγή έχει ενσωματωθεί ως υποχρεωτικό αντικείμενο στην ευέλικτη ζώνη με μία ώρα την εβδομάδα στην Γ΄ Δημοτικού.
Γίνεται μία προσπάθεια, αυτό που γίνεται στα 800 ολοήμερα, να επεκταθεί. Έτσι, η αγωγή υγείας και κατά συνέπεια η κυκλοφοριακή αγωγή, να αποτελεί υποχρεωτικό αντικείμενο των ωρολογίων και αναλυτικών προγραμμάτων των σχολείων. Υπάρχει άλλωστε και σχετικός νόμος ο οποίος το προβλέπει αυτό. Είναι ο νόμος 2817/2000 ο οποίος, όμως, δυστυχώς ποτέ δεν εφαρμόστηκε.
Αυτή την στιγμή αυτό που συμβαίνει από το Υπουργείο Παιδείας και στο πλαίσιο της αλλαγής των αναλυτικών προγραμμάτων, εξετάζει την δυνατότητα να οριστεί ως υποχρεωτική η αγωγή υγείας και να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο βρίσκεται ήδη στην διαδικασία ορισμού της διδακτέας ύλης για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Ένα άλλο σοβαρό ζήτημα είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στο θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής. Οι τελευταίες επιμορφώσεις υπευθύνων αγωγής υγείας και εκπαιδευτικών έχουν γίνει το 2007, από το Κέντρο Πρόληψης Ατυχημάτων της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από τότε δεν έχουν γίνει επιμορφώσεις και η Κυβέρνηση έχει αποφασίσει αυτή τη στιγμή την χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ για την επιμόρφωση των υπευθύνων αγωγή υγείας στο αντικείμενο της οδικής ασφάλειας, ώστε να λειτουργήσουν ως δεξαμενή πολλαπλασιαστών για την εκπαίδευση άλλων εκπαιδευτών.
Ένα άλλο ζήτημα το οποίο διερευνάται αυτή τη στιγμή από το Υπουργείο Παιδείας είναι η συνεργασία με τους δήμους, τον Ο.Σ.Κ. και τα συναρμόδια Υπουργεία ώστε να διαμορφωθούν ασφαλείς είσοδοι στα σχολεία, ασφαλείς χώροι γύρω από τα σχολεία για πεζούς και να δημιουργούνται ασφαλείς διαβάσεις και πεζογέφυρες. Για την ασφαλή πρόσβαση των μαθητών και των μαθητριών.
Επίσης, υπάρχει πρόταση για την αξιοποίηση του θεσμού των πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής, ώστε να καθιερωθεί μια υποχρεωτική επίσκεψη των μαθητών, στο πλαίσιο του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής και επιπλέον συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με τους δήμους, μέσω των πάρκων για την δια βίου εκπαίδευση και την επιμόρφωση γονέων στο αντικείμενο της οδικής ασφάλειας, κάτι που είναι αρκετά σημαντικό, γιατί πολλές φορές η προσπάθεια που γίνεται στο σχολείο συγκρούεται με την εικόνα που έχουν τα παιδιά από την οικογένεια.
Επιπλέον υπάρχει πρόταση να ενισχυθεί ο θεσμός του σχολικού τροχονόμου σε εθελοντική βάση, πράγμα το οποίο ήδη υπάρχει, αλλά θα θέλαμε να ενισχυθεί.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι ενόψει και της μεγάλης εξόδου του Πάσχα, έχει ήδη σταλεί εγκύκλιος για τα σχολεία, με την οποία θα καθιερωθεί η Παρασκευή πριν από την Κυριακή των Βαΐων, σαν ημέρα ενεργητικής συμμετοχής και ευαισθητοποίησης των μαθητών σε θέματα οδικής ασφάλειας. Οι μαθητές δηλαδή και οι καθηγητές οι οποίοι έχουν επιλέξει την κυκλοφοριακή αγωγή καλούνται να προχωρήσουν σε μια δράση αυτή την ημέρα, ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης στα διόδια, τα σχολεία και γενικά σε όποιον χώρο κρίνουν κατάλληλο.
Επίσης, θα δοθεί μια κατεύθυνση για την επόμενη χρονιά, δηλαδή για το 2011-2012 στα σχολεία, να υπάρξει προτεραιότητα σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής, σε προγράμματα. Για τη φετινή χρονιά είχε ζητηθεί από τα σχολεία να δοθεί προτεραιότητα σε θέματα διατροφής, καπνίσματος και πρόληψης των εξαρτήσεων γενικά. Για την επόμενη χρονιά συζητείται η κυκλοφοριακή αγωγή και δύο άλλα αντικείμενα τα οποία ακόμα διαμορφώνονται».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου