Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010

Ο "άνθρωπος της χρονιάς" είναι... 26 ετών


Του Λουκά Βελιδάκη
Πως είναι να έχει γίνει η ζωή σου ταινία στα 26 σου χρόνια; Πως είναι να είσαι ο νεότερος δισεκατομμυριούχος στον κόσμο; Και πως είναι να έχεις ιδρύσει και να ...διοικείς μία από τις πιο επιδραστικές εταιρείες παγκοσμίως; Κανείς δεν γνωρίζει, πλην ενός: Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο δημιουργός του Facebook, ο οποίος επιλέχθηκε από το περιοδικό TIME ως το «πρόσωπο της χρονιάς» για το 2010.
Πως κατέληξε το ΤΙΜΕ στην επιλογή; Το Facebook προσεγγίζει τα 600 εκατομμύρια χρήστες. Περίπου έναν στους δώδεκα πολίτες παγκοσμίως έχουν λογαριασμό στον εν λόγω ιστότοπο. Πληθυσμιακά είναι η τρίτη μεγαλύτερη «χώρα» του κόσμου. Με τον Ζούκερμπεργκ ηγέτη της…
Σε ηλικία μόλις 26 ετών, το νέο «πρόσωπο της χρονιάς» διοικεί μία εταιρεία, η αξία της οποίας υπολογίζεται σε 35 δισ. δολάρια. Η προσωπική του περιουσία ανέρχεται σε 6,9 δισ. δολάρια. Και όλα αυτά μέσα σε λιγότερα από 7 χρόνια.
Το Facebook ανέβηκε στο διαδικτυακό «αέρα» στις 4 Φεβρουαρίου του 2004. Αρχικό στρατηγείο ήταν ένα δωμάτιο εστίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Η κινητήρια δύναμη για αυτή τη δημιουργία ποικίλει, αναλόγως του ποιος την εκφράζει. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι ο Ζούκερμπεργκ προχώρησε στη δημιουργία του Facebook μετά από μία ιδέα που είχε, όταν έζησε μία ερωτική απογοήτευση. Άλλοι πάλι τον κατηγορούν για λογοκλοπή, ότι έκλεψε την ιδέα που είχαν αρχικώς τα δίδυμα αδέρφια Γουίνκελβος. Ο ίδιος απλώς υποστηρίζει ότι «το φτιάξαμε γιατί ήταν κάτι cool!», χωρίς να δίνει περαιτέρω πληροφορίες.

«Πάντα ο στόχος μας ήταν να βοηθάμε τον κόσμο να έρθει σε επαφή, να διασυνδεθεί», απαντά ο ίδιος σε συνεντεύξεις του, όταν τον ρωτούν για το σκοπό του Facebook. Φορώντας απλά t-shirt, πολλές φορές και τις θρυλικές του… σαγιονάρες.

Ο Ζούκερμπεργκ έχει δεχθεί σφοδρά πυρά για πιθανή παραβίαση προσωπικών δεδομένων των χρηστών- κατηγορείται ότι τα πουλάει σε διαφημιστικές εταιρείες. Κληθείς να σχολιάσει το παραπάνω, εξοργίζεται και το αρνείται. Δηλώνει, δε, ότι στο Facebook θεωρούν το ιδιωτικό πεδίο «θεμελιώδες δικαίωμα», προσθέτοντας με νόημα ότι «εσύ επιλέγεις τι θα μοιραστείς».

Συνέντευξη στο ΤΙΜΕ



Γεννήθηκε στις 14 Μάιου του 1984 στη Νέα Υόρκη. Από τα μικράτα του θεωρήθηκε παιδί- θαύμα, κυρίως όσον αφορά στο προγραμματισμό και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές εν γένει. Αυτονόητα οι σπουδές του θα έπαιρναν αυτή την κατεύθυνση, ωστόσο ο ίδιος προσέθεσε και κλασική παιδεία στις γνώσεις του. Ένα από τα αγαπημένα του αναγνώσματα, μάλιστα, είναι η Ιλιάδα, ενώ στο γυμνάσιο είχε διδαχθεί και αρχαία ελληνικά.

Στα 18 του μπήκε στο Χάρβαρντ, το καλύτερο Πανεπιστήμιο του κόσμου, για να φύγει στα… 19 του. Η δημιουργία του Facebook σημείωσε εξ αρχής μεγάλη επιτυχία, έτσι ο Ζούκερμπεργκ μαζί με λίγους φίλους του μετακινήθηκαν στο Πάλο Άλτο της Καλιφόρνιας (όπου και παραμένουν τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας) και εστίασαν τη δράση τους στη γιγάντωση του εγχειρήματος. Και το έκαναν πράξη.

Λίγα χρόνια αργότερα, και ενώ το Facebook δεν είχε ακόμα τη δυναμική που εμφανίζει σήμερα, δέχθηκε μία εξαιρετικά δελεαστική πρόταση για να το πουλήσει. Περιέργως αρνήθηκε, σε αντίθεση με τη συνήθη στάση που τηρούν οι πιτσιρικάδες της Σίλικον Βάλεϋ.

«Η απόφαση αυτή δεν αφορούσε το ποσό που μου πρόσφεραν. Για’ μένα και τους συνεργάτες μου, το σημαντικότερο είναι ότι δημιουργήσαμε μία ανοιχτή ροή πληροφοριών για τους ανθρώπους. Δεν είναι καθόλου ελκυστική ιδέα για’ μένα το ότι οι οργανισμοί ενημέρωσης ανήκουν μόνο σε μεγάλους ομίλους», σημειώνει και προσθέτει με έμφαση: «Με το Facebook έχουν φωνή όσοι έχουν λογαριασμό».

Το Facebook αυτή τη στιγμή είναι το πλέον δημοφιλές και επιδραστικό site παγκοσμίως, με διαρκή άνοδο. Πολλοί υποστηρίζουν ότι έχει λειτουργήσει καταλυτικά στην αλλαγή του τρόπου της επικοινωνίας αλλά και του επιχειρείν. Παγκοσμίως πάντα.

Έτσι το Χόλιγουντ εμπνεύστηκε και μετέτρεψε το σύντομο, μέχρι τώρα, βίο του Μαρκ Ζούκερμπεργκ σε ταινία, το «The Social Network». Εκεί, η εικόνα που δίδεται για τον ιδρυτή του Facebook δεν είναι ρόδινη- τον παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, ως οπορτουνιστή και καιροσκόπο, που πατάει επί πτωμάτων για να προωθήσει την ιδέα του. Ο ίδιος αποκαλύπτει ότι πήγε να δει την ταινία και πήρε μαζί του… όλη την εταιρεία. Σε πολλά σημεία διαφώνησε- του άρεσε όμως το ότι έλαβε πολλά μηνύματα- μέσω Facebook, ασφαλώς- από νεαρά άτομα ανά τη Γη, οι οποίοι του γνωστοποιούσαν ότι η ιστορία του, τους ενέπνευσε.

Αυτός είναι ο κύριος Facebook, το νέο «πρόσωπο της χρονιάς». Ο άνθρωπος που στην τρίτη δεκαετία της ζωής του αλλάζει ριζικά τον τρόπο διάδρασης, πολιτών και επιχειρήσεων. Ο τύπος αυτός που, αν και CEO της εταιρείας του, έχει το γραφείο του στην ίδια μεγάλη αίθουσα με τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Που ντύνεται και φέρεται ως 26χρονος, που η αγαπημένη του τραγουδίστρια είναι η Lady Gaga και η Shakira. Που στο προφίλ του στο Facebook λειτουργεί ως παράδειγμα προς τους άλλου χρήστες- δίνει ό,τι πληροφορία θέλει, όπως για παράδειγμα ότι «έφαγε με τον πατέρα του»...

Συνέντευξη στο 60 Minutes



Συνέντευξη στο 60 Minutes- Μέρος Β'



TIPS

Έχει δωρίσει άφθονα χρήματα σε φιλανθρωπίες, και- όπως λέει- σκοπεύει να δώσει ακόμα πολλά. Προσφάτως μπήκε στη λίστα των δωρητών στην Οργάνωση του Μπιλ Γκέιτς.

Το Facebook έχει ως κεντρικό χρώμα το μπλε, διότι ο Ζούκερμπεργκ έχει δυσχρωματοψία στο κόκκινο και το πράσινο, βλέποντας καλύτερα το μπλε.

Στα προσωπικά του ενδιαφέροντα στη σελίδα του στο Facebook επισημαίνει ότι είναι ανοιχτός και ενδιαφέρεται να βοηθήσει τον κόσμο να επικοινωνήσει και να μοιραστεί ό,τι κρίνει ενδιαφέρον.

Το περιοδικό Vanity Fair τοποθέτησε τον Ζούκερμπεργκ πρώτο στη λίστα με τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους στην εποχή της τεχνολογίας, για το 2010.

Η εξωδικαστική αποζημίωση που δόθηκε στους αδερφούς Γουίνκελβος φέρεται να είναι 67 εκατομμύρια δολάρια.

«Αντίπαλοι» του στο ΤΙΜΕ για το «πρόσωπο της χρονιάς» ήταν ο Τζούλιαν Ασάντζ του Wikileaks, ο αφγανός πρόεδρος Χαμίντ Καρζάι, οι χιλιανοί μεταλλωρύχοι και η ακτιβιστική οργάνωση Tea Party στις ΗΠΑ. (NOOZ.GR)

Δεν υπάρχουν σχόλια: