Χριστουγεννιάτικος μποναμάς, από τη σύμβαση παραχώρησης της εθνικής οδού
Για την έναρξη κατασκευής των κόμβων Αιγινίου και Κορινού: άλλα λέει το δημόσιο, άλλα η εταιρεία
Συνέντευξη τύπου παραχώρησαν χθες στελέχη της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε», με αφορμή την επικείμενη έναρξη λειτουργίας του νέου σταθμού διοδίων στο Αιγίνιο και αιτία τις «ανακρίβειες», όπως είπαν, που γράφονται στον τοπικό τύπο αναφορικά με τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης.
Με μια λεπτομερή παρουσίαση (με τη βοήθεια προτζέκτορα), τα στελέχη της εταιρείας υποστήριξαν ότι τα έσοδα από τα διόδια δεν πάνε στις τσέπες του παραχωρησιούχου, αλλά στο δημόσιο (το 40-45%), στον Φ.Π.Α (το 19%) και στο συνδικάτο των τραπεζών (ελληνικών και ξένων) που έχουν χορηγήσει δάνειο 750 εκ. ευρώ και αποτελούν στην ουσία τον μεγαλομέτοχο της ...επιχείρησης κατασκευή της εθνικής οδού, αφού το ελληνικό δημόσιο και η Ε.Ε συμμετέχουν με 290 εκ. ευρώ και οι μέτοχοι της παραχωρησιούχου εταιρείας με 100 εκ. ευρώ.
«Το ρίσκο των μετόχων είναι μεγάλο και τα κέρδη πολύ μικρά», ισχυρίστηκαν, παρουσιάζοντας τη γραφιστική «πίτα», όπου ανάμεσα στα τεράστια κομμάτια της απόδοσης εσόδων στο δημόσιο, της αποπληρωμής των χρεών των τραπεζών, της κάλυψης των εξόδων λειτουργίας και συντήρησης του αυτοκινητόδρομου και της απόδοσης του Φ.Π.Α, η αποπληρωμή ιδίων κεφαλαίων και το κέρδος των μετόχων εμφανιζόταν ως το πλέον ισχνό και αμελητέο κομμάτι.
Έξοδο χωρίς κέρδος, οι νέοι σταθμοί διοδίων
Επιπροσθέτως, είπαν, η εταιρεία είναι αναγκασμένη να κτίζει και πολλούς σταθμούς διοδίων, καθώς η εθνική οδός βρίθει από κόμβους (ένας ανά 7 χιλιόμετρα, την ώρα που η διεθνής πρακτική προβλέπει έναν ανά 40 χλμ ) στο τμήμα (Μαλιακός-Κλειδί) που ανέλαβαν να συντηρούν και να εκμεταλλεύονται για 30 χρόνια
Κι αυτό, χωρίς να προστίθενται επιπλέον έσοδα για τους μετόχους της εταιρείας, αφού τα τέλη καθορίζονται ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση. «Όσοι σταθμοί διοδίων κι αν γίνουν», τόνισαν, «το συνολικό διόδιο δεν πρόκειται να αλλάξει».
Στο πλαίσιο αυτό, η λειτουργία του νέου σταθμού διοδίων στο Αιγίνιο, διαβεβαίωσαν, δεν πρόκειται να επιβαρύνει περεταίρω τους χρήστες της εθνικής οδού, αφού θα μοιραστεί το τέλος των διοδίων της Λεπτοκαρυάς. Θα μειωθεί δηλαδή στο 1,10 το τέλος διοδίων στο σταθμό της Λεπτοκαρυάς (από 2.30 σήμερα) και θα διαμορφωθεί στο 1,20 το τέλος διοδίων στον νέο σταθμό Αιγινίου.
Παραδέχτηκαν ωστόσο, ότι θα υπάρξουν και κάποιοι «χαμένοι» στην περίπτωση αυτή και είναι όσοι βρίσκονται μεταξύ Μαλγάρων και Αιγινίου και θέλουν να κατευθυνθούν προς Κατερίνη.
Το μεγάλο «άδειασμα» Μαγκριώτη …Για την έναρξη κατασκευής των κόμβων Αιγινίου και Κορινού: άλλα λέει το δημόσιο, άλλα η εταιρεία
Συνέντευξη τύπου παραχώρησαν χθες στελέχη της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε», με αφορμή την επικείμενη έναρξη λειτουργίας του νέου σταθμού διοδίων στο Αιγίνιο και αιτία τις «ανακρίβειες», όπως είπαν, που γράφονται στον τοπικό τύπο αναφορικά με τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης.
Με μια λεπτομερή παρουσίαση (με τη βοήθεια προτζέκτορα), τα στελέχη της εταιρείας υποστήριξαν ότι τα έσοδα από τα διόδια δεν πάνε στις τσέπες του παραχωρησιούχου, αλλά στο δημόσιο (το 40-45%), στον Φ.Π.Α (το 19%) και στο συνδικάτο των τραπεζών (ελληνικών και ξένων) που έχουν χορηγήσει δάνειο 750 εκ. ευρώ και αποτελούν στην ουσία τον μεγαλομέτοχο της ...επιχείρησης κατασκευή της εθνικής οδού, αφού το ελληνικό δημόσιο και η Ε.Ε συμμετέχουν με 290 εκ. ευρώ και οι μέτοχοι της παραχωρησιούχου εταιρείας με 100 εκ. ευρώ.
«Το ρίσκο των μετόχων είναι μεγάλο και τα κέρδη πολύ μικρά», ισχυρίστηκαν, παρουσιάζοντας τη γραφιστική «πίτα», όπου ανάμεσα στα τεράστια κομμάτια της απόδοσης εσόδων στο δημόσιο, της αποπληρωμής των χρεών των τραπεζών, της κάλυψης των εξόδων λειτουργίας και συντήρησης του αυτοκινητόδρομου και της απόδοσης του Φ.Π.Α, η αποπληρωμή ιδίων κεφαλαίων και το κέρδος των μετόχων εμφανιζόταν ως το πλέον ισχνό και αμελητέο κομμάτι.
Έξοδο χωρίς κέρδος, οι νέοι σταθμοί διοδίων
Επιπροσθέτως, είπαν, η εταιρεία είναι αναγκασμένη να κτίζει και πολλούς σταθμούς διοδίων, καθώς η εθνική οδός βρίθει από κόμβους (ένας ανά 7 χιλιόμετρα, την ώρα που η διεθνής πρακτική προβλέπει έναν ανά 40 χλμ ) στο τμήμα (Μαλιακός-Κλειδί) που ανέλαβαν να συντηρούν και να εκμεταλλεύονται για 30 χρόνια
Κι αυτό, χωρίς να προστίθενται επιπλέον έσοδα για τους μετόχους της εταιρείας, αφού τα τέλη καθορίζονται ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση. «Όσοι σταθμοί διοδίων κι αν γίνουν», τόνισαν, «το συνολικό διόδιο δεν πρόκειται να αλλάξει».
Στο πλαίσιο αυτό, η λειτουργία του νέου σταθμού διοδίων στο Αιγίνιο, διαβεβαίωσαν, δεν πρόκειται να επιβαρύνει περεταίρω τους χρήστες της εθνικής οδού, αφού θα μοιραστεί το τέλος των διοδίων της Λεπτοκαρυάς. Θα μειωθεί δηλαδή στο 1,10 το τέλος διοδίων στο σταθμό της Λεπτοκαρυάς (από 2.30 σήμερα) και θα διαμορφωθεί στο 1,20 το τέλος διοδίων στον νέο σταθμό Αιγινίου.
Παραδέχτηκαν ωστόσο, ότι θα υπάρξουν και κάποιοι «χαμένοι» στην περίπτωση αυτή και είναι όσοι βρίσκονται μεταξύ Μαλγάρων και Αιγινίου και θέλουν να κατευθυνθούν προς Κατερίνη.
Πότε θα λειτουργήσει ο νέος σταθμός του Αιγινίου; Σε περίπου 15 μέρες, λέει η εταιρεία, η οποία δηλώνει άγνοια για τις σιβυλλικές δηλώσεις του υφυπουργού υποδομών Γ. Μαγκριώτη («άλλο η κατασκευή, άλλο η λειτουργία», είχε πει στην Πιερία, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η λειτουργία του σταθμού του Αιγινίου ήταν αντικείμενο διαπραγμάτευσης), ενώ διαβεβαιώνει ότι δεν υπήρξε από πλευράς υπουργείου καμία «παρενόχληση» για το χρόνο έναρξης της λειτουργίας του σταθμού.
Το «άδειασμα» της πολιτικής ηγεσίας του τόπου συνεχίστηκε και με την απάντηση που έδωσαν τα στελέχη της εταιρείας στο ερώτημα πότε ακριβώς θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής των κόμβων Αιγινίου και Κορινού.
«Όλα είναι έτοιμα, έχουν εγκριθεί οι μελέτες, έχουν υπογραφτεί οι αδειοδοτήσεις και ξεκινούν το επόμενο διάστημα οι εργασίες κατασκευής τους», είχε πει στους Πιεριείς (ενώπιον του υφυπουργού Υποδομών), στις αρχές του περασμένου μήνα, ο εκπρόσωπος της ΕΓΝΑΤΙΑ, αλλά προφανώς η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη ενημερώσει την εταιρεία.
«Εμείς καταθέσαμε τις μελέτες για πλήρεις κόμβους (στη θέση των ημικόμβων που προέβλεπε η σύμβαση), αλλά δεν έχουμε νεότερα για την υπόθεση, δεν έχει έρθει καμία εντολή», μας απάντησαν.
… και η συνεννόηση με το δήμο για την ανάπλαση του χώρου της σήραγγας
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες ειδήσεις προέκυψαν από τη χθεσινή συνέντευξη τύπου και για την ανάπλαση του χώρου πάνω από τη σήραγγα Κατερίνης. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι η ημερομηνία λήξης αυτής της συμβατικής της υποχρέωσης είναι ο Μάρτιος του 2011.
«Τι προβλέπουν τα σχέδιά σας;», ρωτήσαμε για να πάρουμε την απάντηση ότι υπάρχει για την ώρα μια προμελέτη («για πράσινο και αθλητικά κέντρα και παιδικές χαρές, αλλά δεν είμαστε σε θέση να πούμε ακριβώς πόσα», είπαν), κι ότι υπήρξε συνεννόηση με τη διοίκηση του δήμου Κατερίνης προς την οποία θα παραχωρηθεί μετά ο χώρος.
«Τι είδους συνεννόηση», επιμείναμε, «σας κατέθεσε προτάσεις για το πώς θα ήθελε η ίδια την ανάπλαση;».
«Βεβαίως», απάντησαν, «μάλιστα πήραμε και μια μελέτη του δήμου».
Η οποία, μας διαβεβαίωσαν, δεν είναι της προηγούμενης διοίκησης (που είχε προ καιρού παρουσιαστεί δημόσια), αλλά της σημερινής. Ωστόσο δεν επεκτάθηκαν σε λεπτομέρειες και βέβαια δεν ήταν σε θέση να απαντήσουν γιατί το Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου Κατερίνης για το 2010, προβλέπει 50.000 ευρώ για την ανάπλαση ενός χώρου που είναι δική τους συμβατική υποχρέωση.
Το «άδειασμα» της πολιτικής ηγεσίας του τόπου συνεχίστηκε και με την απάντηση που έδωσαν τα στελέχη της εταιρείας στο ερώτημα πότε ακριβώς θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής των κόμβων Αιγινίου και Κορινού.
«Όλα είναι έτοιμα, έχουν εγκριθεί οι μελέτες, έχουν υπογραφτεί οι αδειοδοτήσεις και ξεκινούν το επόμενο διάστημα οι εργασίες κατασκευής τους», είχε πει στους Πιεριείς (ενώπιον του υφυπουργού Υποδομών), στις αρχές του περασμένου μήνα, ο εκπρόσωπος της ΕΓΝΑΤΙΑ, αλλά προφανώς η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη ενημερώσει την εταιρεία.
«Εμείς καταθέσαμε τις μελέτες για πλήρεις κόμβους (στη θέση των ημικόμβων που προέβλεπε η σύμβαση), αλλά δεν έχουμε νεότερα για την υπόθεση, δεν έχει έρθει καμία εντολή», μας απάντησαν.
… και η συνεννόηση με το δήμο για την ανάπλαση του χώρου της σήραγγας
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες ειδήσεις προέκυψαν από τη χθεσινή συνέντευξη τύπου και για την ανάπλαση του χώρου πάνω από τη σήραγγα Κατερίνης. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι η ημερομηνία λήξης αυτής της συμβατικής της υποχρέωσης είναι ο Μάρτιος του 2011.
«Τι προβλέπουν τα σχέδιά σας;», ρωτήσαμε για να πάρουμε την απάντηση ότι υπάρχει για την ώρα μια προμελέτη («για πράσινο και αθλητικά κέντρα και παιδικές χαρές, αλλά δεν είμαστε σε θέση να πούμε ακριβώς πόσα», είπαν), κι ότι υπήρξε συνεννόηση με τη διοίκηση του δήμου Κατερίνης προς την οποία θα παραχωρηθεί μετά ο χώρος.
«Τι είδους συνεννόηση», επιμείναμε, «σας κατέθεσε προτάσεις για το πώς θα ήθελε η ίδια την ανάπλαση;».
«Βεβαίως», απάντησαν, «μάλιστα πήραμε και μια μελέτη του δήμου».
Η οποία, μας διαβεβαίωσαν, δεν είναι της προηγούμενης διοίκησης (που είχε προ καιρού παρουσιαστεί δημόσια), αλλά της σημερινής. Ωστόσο δεν επεκτάθηκαν σε λεπτομέρειες και βέβαια δεν ήταν σε θέση να απαντήσουν γιατί το Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου Κατερίνης για το 2010, προβλέπει 50.000 ευρώ για την ανάπλαση ενός χώρου που είναι δική τους συμβατική υποχρέωση.
ΚΡΑΧΤΗΣ
(http://kraxtis-gr.blogspot.com)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου