Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2009

Συνέντευξη με τον Κάρολο Δαρβίνο!



Δημοσίευση: 24-11-2009 11:45 από Ομάδα TVXS







Στις 24 Νοεμβρίου 1859, δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το έργο του Κάρολου Δαρβίνου «Η Καταγωγή των Ειδών», που θεμελίωσε την εξελικτική βιολογία και που, κατά πολλούς, άλλαξε τον κόσμο. Εκατόν πενήντα χρόνια μετά την δημοσίευσή του, το έργο του Δαρβίνου εξακολουθεί να προκαλεί τριβές και συζητήσεις. Διαβάστε τη συνέντευξη του σπουδαίου επιστήμονα που συνέθεσε το περιοδικό New Scientist, μέσα από την τεράστια προσωπική αλληλογραφία του.

Το περιοδικό New Scientist, μελετώντας την τεράστια προσωπική αλληλογραφία του Κάρολου Δαρβίνου, που βρίσκεται στο Darwin Correspondence Project Νέο παράθυροστο διαδίκτυο, συνέθεσε την ακόλουθη συνέντευξη με τον πατέρα της εξελικτικής βιολογίας.

Ερώτηση
: Πώς ήταν.....

το να σκεφτείτε την ιδέα που άλλαξε τον κόσμο;

Κάρολος Δαρβίνος
: Σαν να ομολογείς έναν φόνο.

Ε: Η συναισθηματική και φυσική πάλη που έπρεπε να υποστείτε πρέπει να είχε το κόστος της.

Κ.Δ.: Υπέφερα από ακατάπαυστη τάση για εμετό για εννέα μήνες, και αυτό αποδυνάμωσε τόσο τον εγκέφαλό μου, που οποιαδήποτε συγκίνηση μου φέρνει ίλιγγο και τάση λιποθυμίας.

Ε
: Προφανώς θα προτιμούσατε να μην σας εξάπτω περαιτέρω, αλλά πρέπει ν πως ότι όταν συλλάβατε την ιδέα ότι η ζωή αλλάζει, εξελίσσεται, για δισεκατομμύρια χρόνια, σαγηνεύτηκα.

Κ.Δ.: Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο ικανοποιημένος είμαι με τη σκέψη ότι η Φυσική Επιλογή επέδρασε ως καθαρτική στα σπλάχνα της αμεταβλησίας. Κάθε φορά που οι φυσιογνώστες θα κοιτάνε ένα είδος να αλλάξει ως συγκεκριμένο, τι υπέροχο πεδίο θα ανοίγεται.

Ε.: Πράγματι. Τώρα πρέπει να σας θέσω το ερώτημα που αναπόφευκτα θέτουν οι συγγραφείς: πως σας ήρθαν οι ιδέες σας;

Κ.Δ.: Μου φάνηκε πιθανόν συγγενικά είδη να είναι απόγονοι ενός κοινού προγόνου. Αλλά για ορισμένα χρόνια δεν μπορούσα να συλλάβω το πώς κάθε μορφή προσαρμόστηκε τόσο έξοχα στις συνθήκες ζωής της. Τότε άρχισα να μελετώ συστηματικά οικιακές παραγωγές και μετά από καιρό είδα ξεκάθαρα ότι η επιλεκτική δύναμη του ανθρώπου ήταν ο πιο σημαντικός παράγοντας. Ήμουν προετοιμασμένος από τη μελέτη των συνηθειών των ζώων να εκτιμήσω την πάλη για την επιβίωση και η εργασία μου στην ζωολογία μου είχε δώσει μια ιδέα για το πέρασμα του παρελθόντος χρόνου. Συνεπώς, όταν έτυχε να διαβάσω το «Malthus on population», μου ήρθε η ιδέα της Φυσικής Επιλογής.

Ε
: Η «σπουδαιότερη ιδέα που είχε κανείς» απλά σας ήρθε! Η μετριοφροσύνη σας και η σχολαστικής ακρίβειας πρότυπη προσέγγισή σας αποτελούν έμπνευση για όλους μας. Αλλά τι θα λέγατε στους νέους επιστήμονες που μόλις ξεκινούν;

Κ.Δ
.: Όταν μπήκα στο πλοίο Beagle, ως φυσιοδίφης, ήξερα εξαιρετικά λίγα για τη Φυσική Ιστορία, αλλά εργάστηκα σκληρά.

Ε.: Είστε ένας από τους επιστήμονες με τη μεγαλύτερη επιρροή, όλων των εποχών, ωστόσο η εργασία σας εξακολουθεί να προκαλεί διαμάχες, ειδικά μεταξύ αυτών με θρησκευτικές πεποιθήσεις. Όπως δηλώσατε, υπάρχει μεγαλείο στην εξέλιξη, αλλά η άποψη ενός άθεου πως σας βοηθάει να ζείτε την κάθε μέρα;

Κ.Δ.: Μου φαινόταν πάντα πιο ικανοποιητικό το να κοιτάω τον πόνο και τα δεινά στον κόσμο μας, σαν το αναπόφευκτο αποτέλεσμα της φυσικής συνέχειας των γεγονότων, π.χ. γενικών νόμων, περισσότερο από την άμεση παρέμβαση του Θεού.

Ε.
: Θα περιγράφατε τον εαυτό σας ως άθεο;

Κ.Δ.: Στις πιο ακραίες μεταπτώσεις μου, ποτέ δεν υπήρξα άθεος με την έννοια της άρνησης της ύπαρξης ενός Θεού. Νομίζω ότι γενικά (και όλο και περισσότερο καθώς μεγαλώνω) αλλά όχι πάντα, αγνωστικιστής θα ήταν μια πιο σωστή περιγραφή για την πνευματική μου κατάσταση.

Ε: Σχετικά με την διαμάχη μεταξύ των θρησκευτικών πεποιθήσεων και τις θεωρίες σας;

Κ.Δ.: Μου φαίνεται παράλογο να αμφισβητούμε ότι ένας άνθρωπος μπορεί να είναι ένθερμος άθεος και οπαδός της θεωρίας της εξέλιξης.

Ε.: Ορισμένοι από τους Άγγλους θα το αρνούνταν αυτό. Ορισμένες φορές κατηγορούνται για υπερβολές στον αγώνα όσων αρνούνται την θεωρία της εξέλιξης.

Κ.Δ.
: Αισθάνομαι σίγουρος ότι ο καλός μας φίλος Huxley, αν και έχει πολύ επιρροή, θα είχε πολύ περισσότερη αν ήταν πιο μετριοπαθής και έκανε λιγότερα συχνά επιθέσεις.

Ε.: Η κόρη σας η Άννα πέθανε όταν ήταν δέκα ετών και αυτό το τραγικό γεγονός λέγεται ότι σας επιρρέασε ισχυρά. Μπορείτε να εξηγήσετε τα συναισθήματά σας γι’ αυτό;

Κ.Δ.
: Δόξα τον Θεό, δεν υπέφερε σχεδόν καθόλου και έφυγε ήρεμα σαν αγγελούδι. Η μόνη μας παρηγοριά είναι ότι είχε μια σύντομη χαρούμενη ζωή. Ήταν το αγαπημένο μου παιδί. Η ευγένειά της, η ευθύτητά της, η φλογερή χαρά της και η δυνατή αγάπη της την έκαναν ακόμα πιο αξιαγάπητη. Φτωχή αγαπημένη ψυχούλα. Τελοσπάντων, έχει τελειώσει πια.

Ε.: Ορισμένες φορές κατηγορείστε – αδίκως, μου φαίνεται – για ρατσισμό. Ποιά είναι η άποψή σας για τη δουλεία, η οποία ήταν ευρέως διαδεδομένη όταν βρισκόμουν ακόμα στο Beagle;

Κ.Δ.: Εϊδα αρκετή δουλεία και τις προδιαθέσεις των νέγρων, για να είμαι απόλυτα αηδιασμένος με τα ψέματα και τις ανοησίες που ακούει κανείς για το θέμα στην Αγγλία... Μεγαλοδύναμε, πώς θα ήθελα να δω τη μεγαλύτερη κατάρα επί της Γης, τη δουλεία, να απαγορεύεται.

Ε.: Αυτές οι απόψεις σας έχουν επιδράσει στην πολιτική σας;

Κ.Δ.: Δεν θα ήμουν Τόρι, αν ήταν μοναχά εξαιτίας της παγωμένης καρδιάς τους προς το σκάνδαλο των χριστιανικών εθνών, τη δουλεία.

Ε.: Σας ευχαριστούμε πολύ που συμφωνήσατε να μας μιλήσετε.

Κ.Δ.
: Τολμώ να πω ότι θα πείτε πως είμαι μια απεχθής μάστιγα.

Ε.: Κάθε άλλο. Ήταν τιμή μας.

Πηγή: www.newscientist.com 

Δεν υπάρχουν σχόλια: