Ιπτάμενα - φέρετρα για κατάσβεση πυρκαγιών «Ως παλιοσίδερα που έπρεπε να αποσυρθούν» χαρακτηρίζουν οι αξιωματικοί τα PZL


Ιπτάμενα - φέρετρα για κατάσβεση πυρκαγιών

"Η" 28/8

του Γιώργου Σόμπολου

Με αεροπλάνο-φέρετρο του 1983 έχασε χθες τη ζωή του ο σμήναρχος εν αποστρατεία Στέργιος Κωτούλας, ο οποίος στην προσπάθειά του να φτάσει έγκαιρα σε πυρκαγιά κοντά στο Αργοστόλι της Κεφαλλονιάς με το γηρασμένο πυροσβεστικό PZL κατέπεσε δύο μίλια από το αεροδρόμιο.

Τα ακριβή αίτια πτώσης του μικρού αεροπλάνου παραμένουν άγνωστα, αν και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο έμπειρος πιλότος πετούσε χαμηλά στην προσπάθειά του να κατασβέσει από κοντά τη φωτιά και πιθανότατα βρήκε σε καλώδια της ΔΕΗ. Τη σορό του άτυχου άνδρα βρήκαν οι χειριστές ελικοπτέρου τύπου Σούπερ-Πούμα που έσπευσαν στο σημείο μόλις χάθηκε το στίγμα του αεροπλάνου.

Πρόκειται για το τέταρτο PZL που πέφτει τα τελευταία χρόνια, ενώ από το 2000 η Πυροσβεστική έχει θρηνήσει άλλους δύο πιλότους PZL. Τον Αύγουστο του 2003 ο 42χρονος τότε Στ. Κουρέλιας, επισμηναγός της Πολεμικής Αεροπορίας εν αποστρατεία, έχασε τη ζωή του όταν ίδιου τύπου αεροσκάφος είχε συντριβεί στη Μυτιλήνη.

Τρία χρόνια νωρίτερα στην Κέρκυρα, τραγικό τέλος είχε βρει άλλος ένας χειριστής PZL, ο 28χρονος Θανάσης Μπεσλεμές, κατά τη διάρκεια πυρόσβεσης στην Κέρκυρα. Ο σμήναρχος Κωτούλας ήταν από τους πλέον έμπειρους ανέφεραν συνάδελφοί του, οι οποίοι δεν μπορούν να πιστέψουν τον τραγικό χαμό.

Οι ειδικοί πραγματογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας ερευνούν ήδη τα συντρίμμια ώστε να εντοπίσουν τα ακριβή αίτια πτώσης του αεροσκάφους. Τα συνδικαλιστικά σωματεία της Πυροσβεστικής κατήγγειλαν για μια ακόμη φορά τη χρήση των ιπτάμενων φέρετρων, όπως τα χαρακτηρίζουν, ζητώντας να υπάρξει άμεση αντικατάστασή τους με άλλα, καινούργιου τύπου εναέρια μέσα.

Χιλιάδες ώρες πτήσης
Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Ετσι μόνο μπορεί να χαρακτηριστεί η χθεσινή απώλεια του ηρωικού πιλότου, ο οποίος έχασε τη ζωή του στην προσπάθειά του να σβήσει την πυρκαγιά με ένα αεροσκάφος το οποίο είχε ηλικία πάνω από 25 χρόνια. Τα συνολικά 30 πολωνικής κατασκευής PZL παρελήφθησαν από την Ελλάδα το 1983-84, έχουν δηλαδή χιλιάδες ώρες πτήσεις και θα έπρεπε να έχουν αποσυρθεί.

Από το 2005 οι πυροσβέστες έχουν κάνει προτάσεις για να παροπλιστούν. Πρόκειται για αεροπλάνα που αγοράστηκαν ως αεροψεκαστικά και μετά από τις απαραίτητες μετατροπές χρησιμοποιήθηκαν για τον εντοπισμό των εστιών και κυρίως για να κάνουν την πρώτη ρήψη σε μια προσπάθεια να σταματήσουν την άμεση επέκταση του μετώπου, έως ότου έρθουν τα υπόλοιπα επίγεια και εναέρια μέσα.

Θεωρούνται πυροσβεστικά μικρής επιχειρησιακής δυνατότητας, αφού δεν μπορούν να πετάξουν πάνω από τη θάλασσα, εφοδιάζονται από πυροσβεστικό σε αεροδρόμια, και το βασικότερο δεν έχουν σύστημα εκτίναξης του πιλότου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Από τα 30 που αποκτήθηκαν χρησιμοποιούνται κυρίως 18 ανά ζεύγη σε 9 αεροδρόμια.

«Πρόκειται για αεροπλάνα τα οποία θα έπρεπε να είχαν γίνει παλιοσίδερα εδώ και πολλά χρόνια», τονίζει στέλεχος της Ένωσης Αξιωματικών της Πυροσβεστικής.

Αιτήματα
Αιτήματα προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά και για την ανανέωση του στόλου, έχουν στείλει κατά δεκάδες προς όλους τους υπευθύνους όλες οι συνδικαλιστικές ενώσεις της Πυροσβεστικής, αφού τα συγκεκριμένα αεροπλάνα κάθε άλλο παρά ασφαλή ήταν πλέον. Μάλιστα, ακόμη και φέτος έχει προβλεφθεί ένα σημαντικό κονδύλι για τη συντήρηση των PZL, κάτι που σημαίνει ότι η Πυροσβεστική δεν είχε σκοπό να τα αποσύρει σύντομα.

Στο Σώμα υπάρχουν, επίσης, άλλα 13 παλαιού τύπου αεροσκάφη, τα CL 215, τα οποία, όμως, με θερμοκρασία άνω των 38 βαθμών δεν μπορούν να απογειωθούν.Υπάρχουν επίσης οκτώ CL 415 νέου τύπου και τρία Καναντέρ. Τη βαθιά τους οδύνη για το χαμό του σμηνάρχου εξέφρασαν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κ. Παπούλιας, ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γ. Παπανδρέου, όλα τα κόμματα.

ΚΡΑΧΤΗΣ (kraxtis-gr.blogspot.com)