Πέμπτη 23 Ιουλίου 2009

Τα ψέματα τελείωσαν!

ΠΕΜΠΤΗ 23 ΙΟΥΛΙΟΥ 2009
Article Author: Πολιτεία/Βαγγέλης Ζαμαντζάς

Ως το σημαντικότερο υδρευτικό έργο της τελευταίας 35ετίας χαρακτήρισε τα διυλιστήρια της Μόρνας ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου της βόρειας Πιερίας, Δ. Βασιλειάδης, παραλαμβάνοντας το έργο που υλοποίησε η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Πιερίας.
Στο Σύνδεσμο της Βόρειας Πιερίας, παραδόθηκαν και επισήμως χθες το μεσημέρι τα διυλιστήρια στη Μόρνα, από όπου το νερό του φράγματος, αφού διυλιστεί με τις πιο σύγχρονες μεθόδους, καταλήγει στις βρύσες των κατοίκων της βόρειας Πιερίας. Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται στο σε 1.437.881 ευρώ, από τα οποία τα 1.236.612 ευρώ είναι από Ευρωπαϊκούς Πόρους και τα υπόλοιπα 201.268,64€ από κονδύλια της ΝΑ Πιερίας. Να σημειωθεί ότι πρόκειται για ένα έργο απόλυτα φιλικό προς το περιβάλλον, αφού η επιλογή της τοποθεσίας, μειώνει στο ελάχιστο την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, για τη λειτουργία των διυλιστηρίων.
Πανηγυρική ήταν η ατμόσφαιρα στα διυλιστήρια της Μόρνας, όπου ο Νομάρχης Πιερίας, παρέλαβε από τον ανάδοχο το έργο και αμέσως το παρέδωσε στον εκπρόσωπο του Συνδέσμου, δήμαρχο Πύδνας, Δημήτρη Βασιλειάδη.
Το νερό της Μόρνας, εδώ και λίγο καιρό υδρεύει τη βόρεια Πιερία και ένα έργο, το οποίο από πολλούς χαρακτηρίστηκε γεφύρι της Άρτας, ολοκληρώθηκε λύνοντας ένα από τα εντονότερα καθημερινά προβλήματα για τους κατοίκους της βόρειας Πιερίας.
Στην τελετή παράδοσης του έργου, εκτός από το δήμαρχο Πύδνας, παραβρέθηκαν οι δήμαρχοι Κολινδρού, Αιγινίου, Ελαφίνας, Κορινού, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Πέτρας, καθώς και πολλοί υπηρεσιακοί παράγοντες.
«Δεν παραδίδουμε ένα απλό χαρτί, αλλά ένα μεγάλο έργο», ανέφερε ο Γιώργος Παπαστεργίου, αμέσως μετά την υπογραφή των σχετικών εγγράφων και την ουσιαστική παράδοση του έργου στο Σύνδεσμο.
Ο νομάρχης Πιερίας, εξέφρασε την ικανοποίησή του, για την ολοκλήρωση του έργου, το οποίο χαρακτήρισε «κατάθεση ψυχής». Συνεχίζοντας, ευχαρίστησε όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες που μόχθησαν για την υλοποίηση του έργου, υπογραμμίζοντας ότι «σήμερα γυρνάμε σελίδα και δεν κοιτάμε πίσω». Ο κ. Παπαστεργίου, μιλώντας για τα διυλιστήρια, είπε ότι πρόκειται για ένα έργο το οποίο πολεμήθηκε, συκοφαντήθηκε και δημιούργησε παρεξηγήσεις, σημειώνοντας με νόημα ότι η χαρά του θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη, «αν σήμερα έπαιρνε νερό από τα διυλιστήρια και ο Δήμος Πέτρας», θυμίζοντας ότι αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο τα διυλιστήρια έγιναν στα διοικητικά όρια του συγκεκριμένου Δήμου, παρότι αυτή η απόφαση κόστισε την καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου.
«Ο αγωγός είναι έτοιμος και όποτε θελήσει ο Δήμος Πέτρας, έχει τη δυνατότητα να πάρει νερό. Δεν χρειάζεται τίποτα άλλο, παρά μόνο μια συνεργασία του με το Σύνδεσμο. Δεν χρειάζονται ούτε έγγραφα, ούτε αποφάσεις. Χρειάζεται μόνο στενή συνεργασία», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαστεργίου, κάνοντας λόγο για ένα έργο που «μας ταλαιπώρησε, αλλά άξιζε τον κόπο».
Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του, τόνισε ότι οι προσπάθειες δεν σταματάνε με την παράδοση του έργου, αφού εδώ και ένα χρόνο έχει κατατεθεί προς έγκριση νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την κατασκευή επιπλέον φραγμάτων, συνολικής χωρητικότητας περίπου 1,5 εκ. κυβικών μέτρων νερού, ποσότητας ικανής να υδρεύσει όλο το νομό και να αρδεύσει όλη την περιοχή. «Ευελπιστώ ότι θα πάρουμε τις εγκρίσεις», είπε ο νομάρχης, σημειώνοντας πως η κατασκευή αυτών των επιπλέον υδατοδεξαμενών δεν είναι αρμοδιότητας της Νομαρχίας και για αυτό θα πρέπει όλοι οι φορείς να παλέψουν για τη διεκδίκηση και υλοποίηση του έργου.
Παραλαμβάνοντας τα διυλιστήρια, ως εκπρόσωπος του Συνδέσμου, ο δήμαρχος Πύδνας ευχαρίστησε τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και προσωπικά το νομάρχη, για τον αγώνα που έδωσε, ώστε να υλοποιηθεί το πιο σημαντικό έργο ύδρευσης που έγινε στην περιοχή, τα τελευταία 35 χρόνια.
Ο Δημήτρης Βασιλειάδης, ευχαρίστησε ιδιαιτέρως τον κατασκευαστή του έργου, ενώ δήλωσε πως «από δω και πέρα, η ευθύνη για τη λειτουργία του έργου, βαραίνει το σύνδεσμο και στόχος είναι οι κάτοικοι της βόρειας Πιερίας να υδρεύονται όπως και όλοι οι άλλοι κάτοικοι του νομού. Εκείνο που μελετάμε σε πρώτη φάση, είναι να μεταφερθούν τα γραφεία του Συνδέσμου στα διυλιστήρια, γιατί το έργο πρέπει να φυλάσσεται και να παρακολουθείται σε καθημερινή βάση».

Τρόπος διύλισης
Από το φράγμα προβλέπεται η μεταφορά παροχής 15.000 m3/ημέρα νερού με αγωγό που φτάνει στο φρεάτιο μέτρησης παροχής του διυλιστηρίου, το οποίο αποτελεί και την είσοδο στο διυλιστήριο. Στη συνέχεια το νερό μεταφέρεται στο φρεάτιο ηρεμίας όπου μειώνεται η πίεση του (λόγω της υψομετρικής διαφοράς από το φράγμα) και στη συνέχεια μέσω των 2 φρεατίων διανομής στις 2 δεξαμενές νιφάδωσης όγκου 143m3 η καθεμία, διαμέτρου 7,40μέτρων και βάθους 9,5 μέτρων, στις οποίες γίνεται η ανάμειξη του νερού με το κροκιδωτικό υλικό.
Κατόπιν το κροκιδωμένο νερό διαχωρίζεται στις 6 δεξαμενές καθίζησης όγκου 407m3 η καθεμία, διαμέτρου 15,4 μέτρων και βάθους 11 μέτρων, όπου γίνεται η καθίζηση της ιλύς και μέσω των φρεατίων συγκέντρωσης το νερό μεταφέρεται στον κυρίως χώρο του διυλιστηρίου στον οποίο γίνεται το τελικό στάδιο της διύλισης.
Η ύλις που συγκεντρώνεται στις δεξαμενές καθίζησης απομακρύνεται μέσω αντλίας λάσπης που είναι τοποθετημένη σε χώρο κοντά στο διυλιστήριο.
Ο χώρος των διυλιστηρίων
Ο κυρίως χώρος των διυλιστήριων αποτελείται από 6 κλίνες στις οποίες έχει τοποθετηθεί το φίλτρο διύλισης που είναι χαλαζιακή άμμος σε διάφορες ενεργείς διαμέτρους. Από εκεί με αγωγούς μεταφέρεται στο φρεάτιο εξόδου – διανομής και στη συνέχεια μέσω προσαγωγού προς το φρεάτιο του Μοσχοποτάμου.
Υπάρχει σύστημα καθαρισμού των κλινών το οποίο αποτελείται από συνδυασμό καθαρού νερού, που βρίσκεται αποθηκευμένο στον υδατόπυργο, και πεπιεσμένου αέρα που υπάρχει αποθηκευμένος στα αεροφυλάκια στον υπόγειο χώρο του διυλιστηρίου.
Η χωροθέτηση των υπογείων δεξαμενών, του δικτύου σωληνώσεων καθώς και του κύριου χώρου του διυλιστηρίου σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να λειτουργεί με πλήρες φορτίο, με όλες τις δεξαμενές και τις κλίνες να λειτουργούν ταυτόχρονα. Όμως έχει και τη δυνατότητα να λειτουργήσει τμηματικά χρησιμοποιώντας από 1 ως και όλες τις δεξαμενές καθίζησης, ομοίως και για τις κλίνες είτε για λόγους συντήρησης και καθαρισμού είτε για λόγους μείωσης και ελέγχου παροχής.
Δίπλα από τον κυρίως χώρο του διυλιστηρίου έχει κατασκευαστεί βοηθητικό κτίριο στο οποίο θα εγκατασταθεί το προσωπικό που θα λειτουργεί το διυλιστήριο.
ΚΡΑΧΤΗΣ (kraxtis-gr.blogspot.com)

Δεν υπάρχουν σχόλια: