ΔΙΟΔΙΑ - η Πιερία στα σαγόνια... της σύμβασης!


BASIKO
Αυξημένες προσδοκίες καλλιεργούσαν οι Πιεριείς για τα αποτελέσματα της πολυπόθητης συνάντησης που θα είχαν στην Αθήνα με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών.
Τι ζητούσαν; Να μη λειτουργήσει ο σταθμός διοδίων του Αιγινίου, να γίνουν οι παράλληλοι δρόμοι και οι κόμβοι στην εθνική οδό, να χρηματοδοτηθούν η 13η εθνική οδός και η περιφερειακή οδός Κατερίνης, να αποζημιωθούν οι επαγγελματίες για της ζημιές που υπέστησαν και υφίστανται από το κλείσιμο του δρόμου των Τεμπών και να ανοίξει εδώ και τώρα ο δρόμος που έχει κόψει τη χώρα στα δυο κι έχει κάνει τις περιοχές γύρω από την κοιλάδα «άγονη γραμμή».
Αλλά, επέστρεψαν με άδεια χέρια.
Άδεια; Όχι ακριβώς. Κάτι πήραν. Την παραδοχή των υπουργών ότι το κράτος είναι ανίσχυρο απέναντι στον παραχωρησιούχο της εθνικής οδού, που ‘χει κάθε νομικό δικαίωμα να αλωνίζει ασύδοτος και να γονατίζει την οικονομία του νομού!
BASIKO_2Σίγουρα δεν ήταν αυτό που περίμεναν να ακούσουν οι Πιεριείς. Δεν τους είχε προϊδεάσει τουλάχιστον ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης, ο οποίος, όταν είχε βρεθεί στην Πιερία ένα μήνα μετά τις εκλογές του Οκτώβρη, διαβεβαίωνε την Επιτροπή Αγώνα κατά των διοδίων Αιγινίου, ότι τα προβλήματα που δημιουργεί ο μεγάλος αριθμός των σταθμών διοδίων και η έλλειψη παράπλευρων δικτύων για τις τοπικές μετακινήσεις, ειδικά στην Πιερία είναι πολύ μεγάλα και.... χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. «Σύντομα, πιστεύω, πως θα μπορέσουμε να δώσουμε λύσεις», δήλωνε τότε.
Τέσσερις μήνες μετά, υποδέχτηκε, μαζί με τον υπουργό Υποδομών, τα μέλη της Επιτροπής Αγώνα και τους ανακοίνωσε πως η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» έχει κάθε δικαίωμα να θέσει ανά πάσα στιγμή σε λειτουργία τον νέο σταθμό διοδίων Αιγινίου και πώς δεν είναι σε θέση να το αποτρέψει, όπως είχε κάνει τον περασμένο Δεκέμβρη.
BASIKO_3Αφήνοντας να εννοηθεί ότι όλα όσα η Επιτροπή Αγώνα υπολόγιζε ως παραβατικές συμπεριφορές του παραχωρησιούχου (όπως το ότι οι αδειοδοτήσεις για την κατασκευή του σταθμού ήταν άφαντες, ή το ότι δε ζητήθηκε η γνωμοδότηση του Φορέα Διαχείρισης του υρδοβιότοπου του Αλιάκμονα) είναι «ψιλά γράμματα» και δεν αξίζουν περεταίρω διερεύνησης από πλευράς της πολιτείας.
«Ευτυχώς η νέα ηγεσία έδειξε από την αρχή άλλη διάθεση, που μας δίνει ελπίδες για ευνοϊκή αντιμετώπιση του θέματος που αφορά το μέλλον της Πιερίας», έλεγε τον Δεκέμβρη ο Ηλίας Τσιτλακίδης, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα. Μετά την πρόσφατη  συνάντηση με τους αρμόδιους υπουργούς, δεν πρέπει να είναι και τόσο βέβαιος για τις διαθέσεις της νέας ηγεσίας. Αν και διατηρεί ακόμη ελπίδες, αφού κατέθεσε πρόταση, το μεν δημόσιο να καταργήσει τον σταθμό διοδίων στα Μάλγαρα, η δε «αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» να εγκαταλείψει τον νεότευκτο σταθμό της στο Αιγίνιο και να κατασκευάσει νέο στο Κλειδί, όπου είναι και το φυσικό όριο της δικαιοδοσίας της.
Μπορεί αυτή η πρόταση να προχωρήσει, ή είναι απλά μια ριπή για την τιμή των όπλων; Το μόνο που γνωρίζουμε είναι η διαβεβαίωση του βουλευτή Πιερίας του ΠΑΣΟΚ Θανάση Παπαγεωργίου ότι ο κ. Ρέππας την είδε θετικά.
BASIKO_4Γενικώς ο υπουργός Υποδομών δείχνει να έχει θετική σκέψη, πράγμα το οποίο προσπάθησε να μεταφέρει και στους δοκιμαζόμενους από το κλείσιμο των Τεμπών επιχειρηματίες της περιοχής. «Ο δρόμος των Τεμπών είναι εφικτό να ανοίξει πριν το Πάσχα», επανέλαβε στη συνάντηση, βασιζόμενος, όχι τόσο στις πιέσεις που μπορεί να ασκήσει η πολιτεία στον παραχωρησιούχο, όσο στο «ζόρι» του δεύτερου να αρχίσει να εισπράττει, το συντομότερο δυνατό, διόδια από τους οδηγούς που αναγκάζονται σήμερα να παρακάμπτουν το τμήμα αυτό της εθνικής οδού.
Έτσι, αν κάτι δεν πάει στραβά, πράγματι ο δρόμος μπορεί να ανοίξει πριν το Πάσχα, έστω μέχρι να περάσουν οι εκδρομείς, που τους περιμένουν πώς και πώς στον Πλαταμώνα, που ερήμωσε πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων και μετρά ήδη τις απώλειές του και για την επερχόμενη καλοκαιρινή σαιζόν.
BASIKO_5Στο μεταξύ, τρεις μήνες μετά τη φονική κατολίσθηση στα Τέμπη, ο υπουργός συνεχίζει να διερευνά την πρόταση για τη χρήση του σιδηρόδρομου ως «κυλιόμενου αυτοκινητόδρομου» (να μεταφέρει δηλαδή οχήματα, σε ειδικές πλατφόρμες, από τη μια πλευρά των κλειστών Τεμπών στην άλλη), αλλά ακόμη δε βρήκε, φαίνεται, «άκρες» στο εξωτερικό για την προμήθεια των βαγονιών, προς απογοήτευση των οδηγών που κάνουν μέχρι σήμερα κύκλους από, επικίνδυνους επίσης, παρακαμπτήριους δρόμους.
BASIKO_6Ανοργάνωτη πιάνεται η κυβέρνηση και στο θέμα της ενίσχυσης των επιχειρηματιών που επλήγησαν και πλήττονται από το κλείσιμο του δρόμου. Τόσο ο κ. Ρέππας, όσο και ο κ. Μαγκριώτης εξέφρασαν την κατανόησή τους και τη συμπάθειά τους για τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα που προκάλεσε το κλείσιμο του δρόμου, αλλά παρέπεμψαν τους παθόντες στους υπουργούς Οικονομικών, ως να ήταν επιχειρησιακοί παράγοντες της κυβέρνησης κι όχι πολιτικά πρόσωπα.
Οι εκπρόσωποι των φορέων της Πιερίας θα πρέπει να περιμένουν τώρα από τους βουλευτές (προφανώς) να τους κλείσουν ένα ραντεβού και με τον κ. Γ. Παπακωνσταντίνου και την κ. Λ. Κατσέλη, για να εκθέσουν εκ νέου τον πόνο τους και τα αιτήματά τους.
Ήδη, ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα για το άνοιγμα των Τεμπών, Γιώργος Μπούρος, ανακοίνωσε πως η Επιτροπή, μετά τη συνάντηση με τους υπουργούς Υποδομών, πήρε απόφαση να ζητήσει συνάντηση με τους αρμόδιους οικονομικούς υπουργούς.
BASIKO_7Πριν από ένα μήνα, ο κ. Ρέππας δήλωνε στη Βουλή ότι «οι επαγγελματίες δεν απολαμβάνουν απλώς της κατανόησης του κράτους, αλλά αυτό θα κάνει και το χρέος του απέναντί τους, με τρόπο όμως ώστε να μην αυτοϋπονομευθεί η υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος, δεδομένης της υπό εξέλιξη νομικής διαφοράς με τον παραχωρησιούχο».
Τι σημαίνει αυτό; Αν αποδειχθεί ότι οι κατολισθήσεις στην κοιλάδα των Τεμπών ήταν φυσικό, αναπόφευκτο, φαινόμενο, θα κληθεί το κράτος να πληρώσει αποζημιώσεις, όπως κάνει με τους πλημμυροπαθείς, ή τους πυροπαθείς. Αν αποδειχθεί ότι έφταιγε ο παραχωρησιούχος (που εκ της σύμβασης ήταν υποχρεωμένος να διασφαλίσει να μη συμβεί κάτι τέτοιο και μάλιστα μέχρι τις 9 Μαΐου 2009), θα αναγκαστεί να καλύψει αυτός τις ζημιές που προκάλεσε στην οικονομία (και όχι μόνο) της περιοχής.
Για την ώρα, η νομική αυτή διαφορά είναι σε εξέλιξη και ο κ. Ρέππας, υποστηρίζει ότι όσο διαρκεί «δεν θα υπονομευτεί από αυτά που θα πούμε σε μια πολιτική συζήτηση».
Οι επαγγελματίες της νότιας Πιερίας πάντως, δεν μπορούν να δουν υπό το πολιτικό πρίσμα του υπουργού τις οικονομικές τους δυσβάσταχτες απώλειες. Όπως δεν μπορούν να κατανοήσουν γιατί η κυβέρνηση δεν μπορεί να τους διευκολύνει τώρα (με συγκεκριμένα μέτρα και ρυθμίσεις) ή ακόμη και να τους αποζημιώσει και να τα πάρει πίσω με τόκους από τον παραχωρησιούχο, όταν (και αν) αποδειχθεί η ευθύνη του.
BASIKO_8Όπως και να ‘χει, ως αντιπολίτευση η σημερινή κυβέρνηση διακήρυσσε χρόνια και μάλιστα διαπρύσια, ότι η σύμβαση παραχώρησης της εθνικής οδού δεν είναι συμφέρουσα για τους πολίτες γι’ αυτό θα τεθεί υπό επαναδιαπραγμάτευση.
Πέντε μήνες διακυβέρνησης όμως, ήταν αρκετοί για να ανακαλύψει ότι αυτό είναι δύσκολο έως και ακατόρθωτο εγχείρημα.
Η Πιερική αντιπροσωπεία άκουσε δια στόματος υπουργών ό,τι έχει ειπωθεί (και σε συνέντευξη τύπου στα τοπικά ΜΜΕ) από την «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου Α.Ε»: οι τράπεζες (που έχουν δανειοδοτήσει το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας του κόστους του έργου) πιέζουν να πάρουν πίσω τα λεφτά τους, με το επιπλέον κέρδος, εννοείται, που τους αναλογεί και δεν θα αφήσουν την κυβέρνηση (παρά την καλή της διάθεση) να διαφυλάξει το δημόσιο συμφέρον από μια αποικιοκρατική μεν σύμβαση, που η Βουλή όμως κατέστησε νόμο.
Ως προς αυτό, δεν ήταν ειλικρινής (με κίνδυνο να δώσει διαπραγματευτικά ατού στον παραχωρησιούχο) μόνον ο υπουργός, που φαίνεται να χαρακτήρισε τη σύμβαση «πανίσχυρη», αλλά και οι Πιεριείς κυβερνητικοί βουλευτές. Μετά τη συνάντηση, ο Γ. Αμοιρίδης υποστήριξε ότι αφήνει «περιορισμένα περιθώρια ελιγμών», ενώ η Μ. Μίχου την αποκάλεσε «δύσκολη».
BASIKO_1Σε αντιστάθμισμα των δεινών που επεφύλαξε για την Πιερία η σύμβαση παραχώρησης της εθνικής οδού, οι υπουργοί έδωσαν κόμβους και παράλληλα έργα στην εθνική οδό, την 13η εθνική οδό και την περιφερειακή οδό Κατερίνης.
Αυτό τουλάχιστον μετέφεραν με δηλώσεις τους οι κυβερνητικοί βουλευτές.
«Το θετικό», δήλωσε ο Γ. Αμοιρίδης, «είναι ότι στο σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών παραμένει η κατασκευή των τριών κόμβων στη Βόρεια Πιερία και των παράλληλων έργων της εθνικής οδού, ενώ επίσης θετικά είναι τα μηνύματα για την 13η εθνική οδό, αλλά και για την περιφερειακή Κατερίνης».
«Το σημαντικό» είπε ο Θ. Παπαγεωργίου, «είναι ότι η ηγεσία του Υπουργείου έχει ιεραρχήσει ως άμεσης προτεραιότητας τα βασικά οδικά έργα που λείπουν από την Πιερία, δηλαδή τη 13η εθνική οδό Κατερίνης-Ελασσόνας, την περιφερειακή οδό της πόλης της Κατερίνης, την παραλιακή οδό και τους κόμβους Πύδνας και Κίτρους».
Αυτό που προκαλεί εντύπωση στις παραπάνω δηλώσεις δεν είναι που ο ένας βουλευτής είδε στο σχεδιασμό του Υπουργείου τρεις κόμβους κι ο άλλος δυο. Είναι που κανείς τους δεν μπήκε στον κόπο να ενημερώσει τους υπομονετικούς (όπως αποδεικνύουν χρόνια τώρα) Πιεριείς, για το αν υπάρχει ένα στοιχειώδες, έστω, χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή του. Ή για το αν το πιεστικό δίλημμα «ή 13η εθνική οδός, ή περιφερειακή οδός Κατερίνης», που μας έθετε ο προηγούμενος περιφερειάρχης κεντρικής Μακεδονίας καθηγητής Δ. Τσότρας, αλλά και η σημερινή περιφερειάρχης Μαρία Λιονή, δεν ισχύει πια.
Εκτός κι αν ισχύει απλά αυτό που δήλωσε η τρίτη εκ των κυβερνητικών βουλευτών Μαρία Μίχου, ότι «επίσης τέθηκε (σ.σ: στη συνάντηση) το έργο της 13ης εθνικής οδού και η περιφερειακή οδός Κατερίνης» τελεία και παύλα.
Όχι τίποτε άλλο αλλά, δεν είναι ώρα να μας σέρνουν σε άνευ αντικειμένου πανηγυρισμούς,
όπως πριν δυο χρόνια που, μετά από μια συνάντηση Πιερικής αντιπροσωπείας (όπως καλή ώρα αυτή που συναντήθηκε με τους υπουργούς Υποδομών) με τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά, ο νομάρχης Πιερίας δήλωνε ότι «ο υπουργός ανταποκρίθηκε πλήρως στα αιτήματα των πολιτών της Πιερίας σχετικά με τον εθνικό αυτοκινητόδρομο και τα παράπλευρα του έργα».(
Επτά/Βέτα Χαϊλατζίδου)