Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2009
Πάμε... συμμετοχική δημοκρατία, είπαν οι πολίτες, και η πρεμιέρα της δημόσιας διαβούλευσης που καθιέρωσε η κυβέρνηση εισέπραξε γερό χειροκρότημα. Όταν ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης ζητούσε την περασμένη Δευτέρα για την υπουργική απόφαση των κρατικών αυτοκινήτων «τη συμβολή όλων, σε μία εποικοδομητική διαδικασία που ενδυναμώνει την αποτελεσματικότητα των δημόσιων πολιτικών», όλα τα..... κυβερνητικά στελέχη ήταν μουδιασμένα.
«Καταγράφηκε η ανάγκη του κόσμου να εκφραστεί», ήταν ένα από τα βασικά συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η ομάδα που διαχειρίστηκε τη διαβούλευση και για την οποία ενδιαφέρθηκαν περισσότεροι από 25.000 πολίτες. Ενδεικτικό είναι, αναφέρουν, πως σε όλο το διάστημα της εβδομάδας χρειάστηκε να μπλοκάρουν μόνο 3 σχόλια, τα οποία ήταν υβριστικά. «Όλα τα υπόλοιπα ήταν καίρια» σημειώνουν. Εκτός από την ανάγκη έκφρασης, σαφής υπήρξε και «η απέχθεια του κόσμου στον πλούτο και την επίδειξη».
Ωστόσο, η διαβούλευση ανέδειξε και άλλες πτυχές. «Τελικά ήταν διαβούλευση για τα κρατικά αυτοκίνητα ή για τον διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους» αναρωτιούνται τα μέλη της ομάδας, με δεδομένο τον μεγάλο αριθμό σχολίων που ήταν αρνητικά στη χορήγηση υπηρεσιακών αυτοκινήτων σε μητροπολίτες. Ανάλογος υπήρξε και ο προβληματισμός σχετικά με τις ενστάσεις πολιτών ως προς τους «πρώην». «Να ακούσουμε τους πολίτες». Κι αν το αρχικό μούδιασμα για τη διαδικασία ακολούθησαν οι πανηγυρισμοί, τώρα αρχίζουν τα δύσκολα.
«Αλίμονο, αν πάμε στην υπουργική απόφαση με το ίδιο σχέδιο που καταθέσαμε». Όπως διευκρινίζουν, οι πολίτες πήραν μέρος γιατί πίστεψαν πως θα ακουστεί η φωνή τους. «Αν νομίσει ότι μπήκε στο πανηγύρι μόνο για ντόρο, θα αντιδράσει. Δεν μπορεί να είναι το ίδιο σχέδιο υπουργικής απόφασης, γιατί τότε πάει να πει ότι δουλέψαμε τον κόσμο» σχολιάζουν, ενώ στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών σημείωναν πως πρόκειται για «σημείο- κλειδί που μπορεί να δώσει ώθηση στις δημόσιες διαβουλεύσεις ή να τις τινάξει στον αέρα».
Πιλότος. Για τον λόγο αυτόν, εκτός από την ομάδα που έχει στήσει το σύστημα όλων των δημοσίων διαβουλεύσεων που θα διενεργηθούν από την κυβέρνηση, στο υπουργείο Εσωτερικών έχει συσταθεί και ειδική ομάδα στη διεύθυνση κρατικών οχημάτων. «Έχει αναλάβει την αποδελτίωση. Δηλαδή κωδικοποιεί τα σχόλια και σε αυτό βοηθά η διαβούλευση κατ΄ άρθρον» σημειώνεται. «Θα αποτελέσει πιλότο για την επόμενη διαβούλευση της κυβέρνησης».
Προβληματισμός για άλλες αποφάσεις
Εάν η υπουργική απόφαση για τα υπηρεσιακά οχήματα υπήρξε η «ανώδυνη» διαβούλευση, δεδομένου πως οι πολίτες επιθυμούν να γίνουν περικοπές στις κρατικές δαπάνες και εισέπραξε θετική ανταπόκριση, δεν είναι βέβαιο πως θα συμβεί το ίδιο και με άλλες αποφάσεις.
Μια πιθανή τροποποίηση του νόμου για τη μοριοδότηση των συμβασιούχων, για παράδειγμα, θα προκαλέσει πληθώρα αντιδράσεων.
Η συμμετοχή πάντως στην πρώτη δημόσια διαβούλευση ανέβασε τον πήχυ. Με δεδομένη την ανταπόκριση που σημειώθηκε, τώρα η κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει μία σειρά άλλων ερωτημάτων. «Θα μπει ο προϋπολογισμός σε διαβούλευση;» είναι ένα από τα θέματα που τίθενται και κυβερνητικά στελέχη φαίνεται να διάκεινται θετικά σε αυτό το ενδεχόμενο.(ΝΕΑ)
«Καταγράφηκε η ανάγκη του κόσμου να εκφραστεί», ήταν ένα από τα βασικά συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η ομάδα που διαχειρίστηκε τη διαβούλευση και για την οποία ενδιαφέρθηκαν περισσότεροι από 25.000 πολίτες. Ενδεικτικό είναι, αναφέρουν, πως σε όλο το διάστημα της εβδομάδας χρειάστηκε να μπλοκάρουν μόνο 3 σχόλια, τα οποία ήταν υβριστικά. «Όλα τα υπόλοιπα ήταν καίρια» σημειώνουν. Εκτός από την ανάγκη έκφρασης, σαφής υπήρξε και «η απέχθεια του κόσμου στον πλούτο και την επίδειξη».
Ωστόσο, η διαβούλευση ανέδειξε και άλλες πτυχές. «Τελικά ήταν διαβούλευση για τα κρατικά αυτοκίνητα ή για τον διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους» αναρωτιούνται τα μέλη της ομάδας, με δεδομένο τον μεγάλο αριθμό σχολίων που ήταν αρνητικά στη χορήγηση υπηρεσιακών αυτοκινήτων σε μητροπολίτες. Ανάλογος υπήρξε και ο προβληματισμός σχετικά με τις ενστάσεις πολιτών ως προς τους «πρώην». «Να ακούσουμε τους πολίτες». Κι αν το αρχικό μούδιασμα για τη διαδικασία ακολούθησαν οι πανηγυρισμοί, τώρα αρχίζουν τα δύσκολα.
«Αλίμονο, αν πάμε στην υπουργική απόφαση με το ίδιο σχέδιο που καταθέσαμε». Όπως διευκρινίζουν, οι πολίτες πήραν μέρος γιατί πίστεψαν πως θα ακουστεί η φωνή τους. «Αν νομίσει ότι μπήκε στο πανηγύρι μόνο για ντόρο, θα αντιδράσει. Δεν μπορεί να είναι το ίδιο σχέδιο υπουργικής απόφασης, γιατί τότε πάει να πει ότι δουλέψαμε τον κόσμο» σχολιάζουν, ενώ στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών σημείωναν πως πρόκειται για «σημείο- κλειδί που μπορεί να δώσει ώθηση στις δημόσιες διαβουλεύσεις ή να τις τινάξει στον αέρα».
Πιλότος. Για τον λόγο αυτόν, εκτός από την ομάδα που έχει στήσει το σύστημα όλων των δημοσίων διαβουλεύσεων που θα διενεργηθούν από την κυβέρνηση, στο υπουργείο Εσωτερικών έχει συσταθεί και ειδική ομάδα στη διεύθυνση κρατικών οχημάτων. «Έχει αναλάβει την αποδελτίωση. Δηλαδή κωδικοποιεί τα σχόλια και σε αυτό βοηθά η διαβούλευση κατ΄ άρθρον» σημειώνεται. «Θα αποτελέσει πιλότο για την επόμενη διαβούλευση της κυβέρνησης».
Προβληματισμός για άλλες αποφάσεις
Εάν η υπουργική απόφαση για τα υπηρεσιακά οχήματα υπήρξε η «ανώδυνη» διαβούλευση, δεδομένου πως οι πολίτες επιθυμούν να γίνουν περικοπές στις κρατικές δαπάνες και εισέπραξε θετική ανταπόκριση, δεν είναι βέβαιο πως θα συμβεί το ίδιο και με άλλες αποφάσεις.
Μια πιθανή τροποποίηση του νόμου για τη μοριοδότηση των συμβασιούχων, για παράδειγμα, θα προκαλέσει πληθώρα αντιδράσεων.
Η συμμετοχή πάντως στην πρώτη δημόσια διαβούλευση ανέβασε τον πήχυ. Με δεδομένη την ανταπόκριση που σημειώθηκε, τώρα η κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει μία σειρά άλλων ερωτημάτων. «Θα μπει ο προϋπολογισμός σε διαβούλευση;» είναι ένα από τα θέματα που τίθενται και κυβερνητικά στελέχη φαίνεται να διάκεινται θετικά σε αυτό το ενδεχόμενο.(ΝΕΑ)
ΚΡΑΧΤΗΣ (kraxtis-gr.blogspot.com)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου