Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010

ΕΛΛΗΝΙΚΟ - Το γεφύρι της Αθήνας - Χωρίς ξεκάθαρο σχέδιο και όραµα, έπειτα από τριάντα χρόνια στο σηµείο µηδέν

Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010
Πάνω από τριάντα χρόνια διαρκεί η αναζήτηση για την... αξιοποίηση του Ελληνικού. Ηδη, από το 1980, από την ένταξή του στο σχέδιο της Γενικής Διεύθυνσης Οικισµού του υπουργείου Δηµοσίων.. Εργων, παράλληλα µε τη µετεγκατάσταση τού αεροδροµίου στα Σπάτα, µελετάται και η οικιστική ανάπτυξη του χώρου τού πρώην αεροδροµίου µε δραστηριότητες αναψυχής. Σήµερα βρισκόµαστε και πάλι στο σηµείο µηδέν.
Ξεκάθαρο σχέδιο και όραµα για το Ελληνικό δεν υπάρχει. Αν υπήρχε, έπρεπε να είχε τεθεί σε δηµόσια διαβούλευση. Σήµερα γίνονται ασκήσεις σε λευκή κόλλα χαρτί µε... προπονητή τον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παµπούκη (ο οποίος αναζητεί επενδυτές) και πλέι µέικερ τον καταλανό αρχιτέκτονα Χοσέ Αθεµπίγιο (ο οποίος αξιολογεί τις προτάσεις για λογαριασµό του πρωθυπουργού) .

Το µόνο σίγουρο είναι ότι υπάρχει αλλαγή πλεύσης σε ό,τι αφορά τις προεκλογικές δεσµεύσεις του Πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου «να δηµιουργηθεί στον χώρο του πρώην αεροδροµίου αποκλειστικά Πάρκο Υψηλού Πρασίνου».

Αυτό το ξεκαθάρισε την προηγούµενη εβδοµάδα στη Βουλή ο κ. Παµπούκης λέγοντας ότι «το Ελληνικό θα περιλαµβάνει πάρκο, αλλά δεν µπορεί κανείς να δεσµεύσει ολόκληρη την έκταση για να κάνει όλο τον χώρο πράσινο. Πρέπει να είµαστε οραµατιστές, δηµιουργικοί και ρεαλιστές. Η πράσινη ανάπτυξη προϋποθέτει ανάπτυξη, διαφορετικά µένει κενή περιεχοµένου και νοήµατος».

Οι προτάσεις. Μεταξύ των προτάσεων που έχουν υποβληθεί µέχρι σήµερα από µελετητές αλλά και ενδιαφερόµενους επενδύτες (και οι οποίες, σύµφωνα µε κυβερνητικές πηγές, δεν είναι δεσµευτικές για την κυβέρνηση) περιλαµβάνεται και αυτή για ήπια οικιστική ανάπλαση. Δεν εχει ωστόσο, αποφασιστεί ακόµη αν θα δηµιουργηθούν κατοικίες ή θα στεγαστούν κυβερνητικές υπηρεσίες. Προβλέπεται υπογειοποίηση της Ποσειδώνος για να συνδεθεί ο χώρος µε τη νέα µαρίνα του Αγίου Κοσµά, η οποία θα συνδέεται µε τη µαρίνα του Φλοίσβου και το λιµάνι του Πειραιά.

Επίσης, σχεδιάζεται δηµιουργία πάρκου υψηλής τεχνολογίας – στο πρότυπο της Σίλικον Βάλεϊ.

«Φιλέτο». Το Ελληνικό είναι από τα τελευταία «φιλέτα» γης σε όλη την Ευρώπη. Αυτό το ξέρουν καλά τα επενδυτικά σχήµατα και σε αυτό προσπαθεί να πατήσει η κυβέρνηση, σύµφωνα µε ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το θέµα, προκειµένου να δηµιουργηθεί ένα land mark, δηλαδή ένα σηµείο αναφοράς µε πολλαπλασιαστικά οφέλη. Και χρήµατα να βγουν για να καλυφθεί η µαύρη τρύπα του προϋπολογισµού και πάρκο να γίνει.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η υπογραφή του Μνηµονίου µε την κυβέρνηση του Κατάρ. Καµιά από τις δυο πλευρές, σύµφωνα µε κυβερνητικές πηγές, δεν εχει υποβάλει συγκεκριµένα σχέδια. «Το Κατάρ διαθέτει χρήµατα και θέλει να τα επενδύσει και εµείς διαθέτουµε το “φιλέτο”», λένε. «Ενδεικτικό των προθέσεων για το Ελληνικό είναι οι επενδύσεις που εχει κάνει το κρατικό fund του Κατάρ σε ακίνητα στην περιοχή Canary Wharf στο Λονδίνο» προσθέτουν. Οι όποιες συζητήσεις ωστόσο, θα αρχίσουν έπειτα από δύο µήνες – από την υπογραφή του Μνηµονίου – µε τη συνεδρίαση της κοινής επιτροπής που θα συγκροτηθεί από Ελλάδα και Κατάρ (µέχρι στιγµής δεν εχει καθοριστεί η ατζέντα των θεµάτων).


«Είπα-ξείπα» για την αξιοποίηση του χώρου και το Μητροπολιτικό Πάρκο

Με τη νέα κατάσταση που έχει δηµιουργηθεί, το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιµατικής Αλλαγής περιορίζεται σε ρόλο... β’ πλέι µέικερ που περιµένει να σηκωθεί από τον πάγκο για να διαµορφώσει το παιχνίδι. Τον περασµένο Ιούνιο, παρουσιάζοντας τα σχέδια για τις παρεµβάσεις στο Λεκανοπέδιο µε χρονικό ορίζοντα υλοποίησης το 2014, η υπουργός Περιβάλλοντος κ. Τίνα Μπιρµπίλη απέκλεισε την κατασκευή πολυτελών κατοικιών και ξενοδοχείων και προσανατολίστηκε, όπως αναφέρεται και στο πρόγραµµα παρεµβάσεων, «στην προσέλκυση επενδύσεων ειδικού χαρακτήρα – για παράδειγµα ένα aquarium». Η ίδια, την περασµένη εβδοµάδα στη Βουλή, ανέφερε ότι «η Πολιτεία βάζει τους στόχους, το πλαίσιο και τις κατευθύνσεις, οι αρχιτέκτονες και οι πολεοδόµοι κάνουν τον σχεδιασµό και οι επενδύτες τον στηρίζουν».

Τον περασµένο Νοέµβριο, αρµόδιες κυβερνητικές πηγές έλεγαν ότι «δεν θα ανεγερθούν εµπορικά κέντρα και πολυτελείς κατοικίες στο Ελληνικό».

Στο τραπέζι των συζητήσεων είχε πέσει και η πρόταση, σύµφωνα µε πληροφορίες, για µεταφορά του συντελεστή δόµησης – σε ένα τµήµα του πρώην αεροδροµίου – από τις δυτικές συνοικίες της Αττικής (Αιγάλεω, Περιστέρι κ.ά.) προκειµένου να προωθηθούν σε αυτές τις περιοχές απαλλοτριώσεις για τη δηµιουργία ελεύθερων χώρων.

Τέσσερις µήνες αργότερα, τον περασµένο Μάρτιο, στον Οργανισµό Ρυθµιστικού Σχεδίου της Αθήνας επεξεργάζονταν σχέδια, στα οποία δεν περιλαµβάνονταν η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος από την πύλη του παλαιού αεροδροµίου έως τη Λεωφόρο Αµφιθέας, κάτι που προέβλεπαν τα σχέδια του 2007.

Σε αυτά περιλαµβάνονταν – σε πρώτη φάση – το ξήλωµα όλων των περιφράξεων στις ολυµπιακές εγκαταστάσεις (Κανόε καγιάκ, Σόφτµπολ, Κέντρο Ξιφασκίας) προκειµένου να δηµιουργηθεί ένας ενιαίος χώρος, να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση του κοινού, δενδροφύτευση όλων των ελεύθερων χώρων και πολεοδοµικές παρεµβάσεις µόνο στα υφιστάµενα κτίρια. Τώρα όλα τα σχέδια έχουν σταµατήσει και απλώς κυριαρχούν σκέψεις.

Ιστορία παλιά. Οι εξαγγελίες για την κατασκευή Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό είναι παλιά ιστορία. Απλώς κανείς από τους πολιτικούς προεκλογικά δεν ξεκαθάρισε την έκταση που θα καταλάµβανε αυτό το πάρκο που οραµατιζόταν. Ακόµη και το 2004, ο πρώην πρωθυπουργός κ. Κώστας Καραµανλής δεσµευόταν για τη δηµιουργία πάρκου κατηγορώντας το ΠΑΣΟΚ για καταστροφή του περιβάλλοντος.

Τρία χρόνια αργότερα όµως, αλλάζει θέση και το 2007 δηµοσιοποιείται το σχέδιο Σουφλιά που προτείνει πολεοδόµηση 1.000 στρεµµάτων – 300 στρέµµατα για κατοικίες και τα υπόλοιπα για επιχειρηµατικές δραστηριότητες - εµπορικά κέντρα κ.ά. Στον χώρο του πρώην αεροδροµίου υπάρχουν 419 κτίρια και το σχέδιο του πρώην υπουργού ΠΕΧΩΔΕ προέβλεπε την κατεδάφιση και τη διατήρηση των 41.

Δύο χρόνια αργότερα η ιστορία επαναλαµβάνεται και πάλι µε τις προεκλογικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού για αποκλειστική δηµιουργία πάρκου υψηλού πρασίνου. Τώρα η επίσηµη δικαιολογία για τον περιορισµό της έκτασης του πάρκου είναι ότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι πόροι για την κατασκευή και συντήρησή του, γι’ αυτό και αναζητούνται επενδυτές.(ΝΕΑ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: