Τρίτη 13 Αυγούστου 2013
«Παράθυρο» ανοιχτό για επανεξέταση ορισμένων προϋποθέσεων ένταξης στις
ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων χρεών προς την εφορία και των εισφορών στα
Ταμεία της «τελευταίας ευκαιρίας» και της πάγιας, χωρίς βασικές αλλαγές
του πλαισίου εφαρμογής τους, αφήνουν κορυφαία στελέχη του οικονομικού
επιτελείου στην επικείμενη διαπραγμάτευση με την τρόικα το Σεπτέμβριο.
Αν και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών γνωρίζει πολύ καλά την πάγια θέση των εκπροσώπων της τρόικας, που δεν επιθυμούν αλλαγές ή νέες συζητήσεις για ρυθμίσεις, πιστεύει ότι το γεγονός πως οι ισχύουσες δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα και από την άλλη πλευρά ότι τα ληξιπρόθεσμα χρέη συνεχίζουν την ανοδική πορεία τους, καταρρίπτοντας κάθε μήνα το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, με αποτέλεσμα να βρίσκονται μια ανάσα από τα 60 δισ. ευρώ, είναι δυο πραγματικά στοιχεία που ενδέχεται να τους αλλάξουν γνώμη.
Απαραίτητη, φυσικά, προϋπόθεση, θεωρούν τα ίδια στελέχη, για οποιαδήποτε συζήτηση αλλαγών των παραμέτρων του νομικού πλαισίου των ρυθμίσεων που ισχύουν ή οποιαδήποτε άλλη συζήτηση για ευνοϊκότερα μέτρα, όπως η μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, είναι η απαρέγκλιτη μέχρι το Σεπτέμβριο εφαρμογή του προγράμματος προσαρμογής και η υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί όσον αφορά τις διαρθρωτικές αλλαγές και κυρίως τις δομικές αλλαγές στο Δημόσιο.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όλοι παραδέχονται πλέον ότι η σταθερά ανοδική τάση που καταγράφουν τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη πιστοποιεί το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται πλέον η πραγματική οικονομία, λόγω της δραματικής μείωσης της κατανάλωσης, που οδηγεί αναπόφευκτα σε ελεύθερη πτώση τους τζίρους των επιχειρήσεων.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναζητά νέους όρους που θα δώσουν μεγαλύτερη ευελιξία για ένταξη στις ρυθμίσεις, αλλά πρωτίστως στην αποπληρωμή των χρεών, αφού οι ισχύοντες θεωρούνται σήμερα αποτρεπτικοί για αρκετούς φορολογουμένους.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφεραν χθες κορυφαίοι παράγοντες του οικονομικού επιτελείου, στο τραπέζι των νέων διαπραγματεύσεων με την τρόικα, μεταξύ άλλων, αναμένεται να μπουν και τα εξής:
* Η δυνατότητα ένταξης και των νέων ληξιπροθέσμων που γεννήθηκαν εντός του 2013 στη ρύθμιση «τελευταίας ευκαιρίας» των ληξιπροθέσμων χρεών, που παρέχει δυνατότητα εξόφλησης έως και σε 48 δόσεις, υπό αυστηρές δε προϋποθέσεις μπορούν να φτάσουν και τις 100.
Υπενθυμίζεται ότι στη ρύθμιση «τελευταίας ευκαιρίας» μπορούν να διευθετηθούν μόνο οι παλιές οφειλές έως 31 Δεκεμβρίου 2012, ενώ οι δόσεις μειώνονται ανάλογα με το μήνα ένταξης.
* Το ενδεχόμενο να μειωθεί το επιτόκιο 8,75% που πληρώνουν, κάθε μήνα, όσοι εντάσσονται σε κάθε ρύθμιση.
* Η χαλάρωση των απαιτήσεων καταγραφής και δέσμευσης της περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων (π.χ., η ρήτρα για εμπράγματες εγγυήσεις από ένα ύψος οφειλής και πάνω).
Χαμηλό το ποσοστό εισπραξιμότητας
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα τελευταία επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου, αν και κινούνται εντός στόχων φανερώνουν χαμηλό ποσοστό εισπραξιμότητας, αφού μόνο 847 εκατ. ευρώ από το παλαιό ληξιπρόθεσμο χρέος των 55,2 δισ. ευρώ, το οποίο εντάσσεται στη ρύθμιση «τελευταίας ευκαιρίας», και 546 εκατ. ευρώ από το νέο ληξιπρόθεσμο χρέος, ύψους 4,2 δισ. ευρώ, που δημιουργήθηκε φέτος και εντάσσεται στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, εισέρρευσαν στα δημόσια ταμεία.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί έπρεπε:
* έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου να έχουν εισπραχθεί 775 εκατ. ευρώ, από τα ληξιπρόθεσμα του 2012,
* συνολικά φέτος να εισπραχθούν 1,9 δισ. ευρώ από τα ληξιπρόθεσμα που είχαν δημιουργηθεί έως το τέλος του 2012,
* για τα χρέη του 2013 προβλέπεται ότι έως το τέλος Ιουνίου πρέπει να έχει εισπραχθεί το 14% των νέων ληξιπροθέσμων και έως το τέλος του έτους το 24,5% των νέων οφειλών.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - gkouros@naftemporiki.gr
Αν και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών γνωρίζει πολύ καλά την πάγια θέση των εκπροσώπων της τρόικας, που δεν επιθυμούν αλλαγές ή νέες συζητήσεις για ρυθμίσεις, πιστεύει ότι το γεγονός πως οι ισχύουσες δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα και από την άλλη πλευρά ότι τα ληξιπρόθεσμα χρέη συνεχίζουν την ανοδική πορεία τους, καταρρίπτοντας κάθε μήνα το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, με αποτέλεσμα να βρίσκονται μια ανάσα από τα 60 δισ. ευρώ, είναι δυο πραγματικά στοιχεία που ενδέχεται να τους αλλάξουν γνώμη.
Απαραίτητη, φυσικά, προϋπόθεση, θεωρούν τα ίδια στελέχη, για οποιαδήποτε συζήτηση αλλαγών των παραμέτρων του νομικού πλαισίου των ρυθμίσεων που ισχύουν ή οποιαδήποτε άλλη συζήτηση για ευνοϊκότερα μέτρα, όπως η μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, είναι η απαρέγκλιτη μέχρι το Σεπτέμβριο εφαρμογή του προγράμματος προσαρμογής και η υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί όσον αφορά τις διαρθρωτικές αλλαγές και κυρίως τις δομικές αλλαγές στο Δημόσιο.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όλοι παραδέχονται πλέον ότι η σταθερά ανοδική τάση που καταγράφουν τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη πιστοποιεί το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται πλέον η πραγματική οικονομία, λόγω της δραματικής μείωσης της κατανάλωσης, που οδηγεί αναπόφευκτα σε ελεύθερη πτώση τους τζίρους των επιχειρήσεων.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναζητά νέους όρους που θα δώσουν μεγαλύτερη ευελιξία για ένταξη στις ρυθμίσεις, αλλά πρωτίστως στην αποπληρωμή των χρεών, αφού οι ισχύοντες θεωρούνται σήμερα αποτρεπτικοί για αρκετούς φορολογουμένους.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφεραν χθες κορυφαίοι παράγοντες του οικονομικού επιτελείου, στο τραπέζι των νέων διαπραγματεύσεων με την τρόικα, μεταξύ άλλων, αναμένεται να μπουν και τα εξής:
* Η δυνατότητα ένταξης και των νέων ληξιπροθέσμων που γεννήθηκαν εντός του 2013 στη ρύθμιση «τελευταίας ευκαιρίας» των ληξιπροθέσμων χρεών, που παρέχει δυνατότητα εξόφλησης έως και σε 48 δόσεις, υπό αυστηρές δε προϋποθέσεις μπορούν να φτάσουν και τις 100.
Υπενθυμίζεται ότι στη ρύθμιση «τελευταίας ευκαιρίας» μπορούν να διευθετηθούν μόνο οι παλιές οφειλές έως 31 Δεκεμβρίου 2012, ενώ οι δόσεις μειώνονται ανάλογα με το μήνα ένταξης.
* Το ενδεχόμενο να μειωθεί το επιτόκιο 8,75% που πληρώνουν, κάθε μήνα, όσοι εντάσσονται σε κάθε ρύθμιση.
* Η χαλάρωση των απαιτήσεων καταγραφής και δέσμευσης της περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων (π.χ., η ρήτρα για εμπράγματες εγγυήσεις από ένα ύψος οφειλής και πάνω).
Χαμηλό το ποσοστό εισπραξιμότητας
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα τελευταία επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου, αν και κινούνται εντός στόχων φανερώνουν χαμηλό ποσοστό εισπραξιμότητας, αφού μόνο 847 εκατ. ευρώ από το παλαιό ληξιπρόθεσμο χρέος των 55,2 δισ. ευρώ, το οποίο εντάσσεται στη ρύθμιση «τελευταίας ευκαιρίας», και 546 εκατ. ευρώ από το νέο ληξιπρόθεσμο χρέος, ύψους 4,2 δισ. ευρώ, που δημιουργήθηκε φέτος και εντάσσεται στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, εισέρρευσαν στα δημόσια ταμεία.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί έπρεπε:
* έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου να έχουν εισπραχθεί 775 εκατ. ευρώ, από τα ληξιπρόθεσμα του 2012,
* συνολικά φέτος να εισπραχθούν 1,9 δισ. ευρώ από τα ληξιπρόθεσμα που είχαν δημιουργηθεί έως το τέλος του 2012,
* για τα χρέη του 2013 προβλέπεται ότι έως το τέλος Ιουνίου πρέπει να έχει εισπραχθεί το 14% των νέων ληξιπροθέσμων και έως το τέλος του έτους το 24,5% των νέων οφειλών.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - gkouros@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου