Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2012

Η Βιολογική Αγορά δίπλα στο 7ο Αθλητικό Γυμνάσιο

Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2012
ΓΙΑ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΘΕΜΑ 

Κάθε Δευτέρα, από τις 12.30- 16.30  λειτουργεί Βιολογική  Αγορά δίπλα από το 7ο...
Αθλητικό Γυμνάσιο, επί της 19ης Μαϊου. Χθες αποφάσισα να την επισκεφθώ. Από μακριά είδα έναν πάγκο και λιγοστές πελάτισσες. Η αρχική μου σκέψη ήταν πως άργησα να πάω. Η δεύτερη πως είμαι σε λάθος στενό. Δεν ίσχυε τίποτα από τα δύο. Στημένος ήταν μόνο ένας πάγκος κι όση ώρα έμεινα οι ίδιες λιγοστές πελάτισσες διάλεγαν προσεκτικά τα ζαρζαβατικά  τους.
Στη γωνία του δρόμου, λοιπόν, έστησαν τον πάγκο τους ο κ. Σταύρος Τάσιος και η σύζυγός του Κωνσταντινιά. Έρχονται κάθε εβδομάδα από τα Γιαννιτσά και ήταν οι  μόνοι που μπορούσαν να μου απαντήσουν εκείνη τη στιγμή: πού πήγαν οι άλλοι παραγωγοί;

«Πέρσι ήμασταν πολλοί αλλά επειδή δεν είχε τζίρο, έπαψαν να έρχονται. Αρκετοί έρχονται από μακριά, δεν έβγαζαν ούτε τα πετρέλαιά τους. Εγώ έδωσα υπόσχεση πως θα είμαι εδώ κάθε εβδομάδα και την κρατάω. Έχω και αρκετή ποικιλία, οπότε κάτι γίνεται. Καλλιεργώ στην Κρύα Βρύση, είμαι 10 χρόνια βιοκαλλιεργητής .Την ιδέα μου την έδωσε ένας Γερμανός την εποχή που ήμουν μετανάστης. Δε βγάζω εκατομμύρια, το μεροκάματο βγάζω. Οι εταιρείες που ελέγχουν τα προϊόντα και μας δίνουν την πιστοποίηση έριξαν , βέβαια,  τις τιμές γι’ αυτό καταφέραμε και ρίξαμε κι εμείς τις δικές μας».

Σύμφωνα με τον κ. Τάσιο, οι καλύτεροι πελάτες είναι αυτοί που το «ψάχνουν». Στη Θεσσαλονίκη, οι γυναίκες κυρίως, είναι πιο ενημερωμένες. Οι περισσότεροι πελάτες είναι εκπαιδευτικοί ή γιατροί. «Αυτοί που έχουν καταλάβει ότι το προϊόν είναι πεντακάθαρο, αυτοί που ξέρουν τη διαφορά του βιολογικού προϊόντος από τα συμβατικά έρχονται κάθε εβδομάδα και με βρίσκουν».



Εκείνη τη στιγμή, ήρθε ο Πέτρος Παπανάκος, κι άνοιξε την καρότσα του φορτηγού του.  «Ο κόσμος δεν την έχει μάθει την αγορά και ίσως κι εδώ να φταίει η κρίση. Οι καταναλωτές είναι πολύ λίγοι. Κι αν υπάρχουν κι άλλοι τότε μάλλον τα αγοράζουν από τα σούπερ μάρκετ. Εγώ καλλιεργώ καρπούζια και πεπόνια και τα πιο πολλά τα δίνω σε εταιρείες γιατί εδώ αγοράζουν ελάχιστα. Δηλαδή, αν δεν υπήρχε η εταιρεία , δε θα ασχολούμουν καθόλου με τη βιολογική καλλιέργεια. Όταν είσαι παραγωγός, δεν μπορείς να στηριχτείς μόνο σ’ αυτό. Εγώ το μέλλον των βιολογικών αγορών το βλέπω, μάλλον, σκοτεινό».

Ο κ. Αστέρης Δίκας, που παράγει κυρίως ροδάκινα, νεκταρίνια και αχλάδια, πουλούσε τα προϊόντα του επί ένα χρόνο στη βιολογική αγορά της Κατερίνης. Έχει πια σταματήσει. «Θα ήθελα η αγορά να είναι Πιερική. Αν καταφέρουμε οι αγρότες στην Πιερία και αναπτύξουμε σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ μας και με τους καταναλωτές, τότε μπορεί και να διαδοθεί αυτή η κουλτούρα.  Και ξέρετε, υπάρχουν πολλοί καλλιεργητές στην Πιερία που παράγουν εξαιρετικά προϊόντα αλλά δεν έχουν την πιστοποίηση. Εμείς όμως, οι υπόλοιποι επαγγελματίες, ξέρουμε ποιοι κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

Επίσης, διακρίνω πως πολλοί δεν εμπιστεύονται την ποσότητα που μπορεί να παράγουν ούτε το μέλλον βιολογικών. Ο παραγωγός έχει αποξενωθεί από τις αγορές αυ λόγω του καθεστώτος που επικρατεί σε αυτές. Ίσως φταίει και η έλλειψη φορέων ή ακόμα και η μηχανοποιημένη αντίληψη που κυριαρχεί στην αγροτική παραγωγή. Επιπλέον, οι πιστοποιήσες, οι ταμειακές μηχανές, οι υποχρεώσεις απέναντι στον ΟΓΑ, ανεβάζουν το κόστος. Θα έπρεπε να υπάρχει διαφοροποίηση στα βιολογικά προϊόντα και η αγορά να στηρίζεται κυρίως στη σχέση παραγωγή- καταναλωτή. Εγώ θέλω αυτός που προτιμάει τα βιολογικά προϊόντα να έχει  πρόσβαση στο κτήμα μου, να του λύσω ό, τι απορία μπορεί να έχει για την καλλιέργεια. Να έχω ευθύνη απέναντί του».

Να σημειωθεί, πως σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες οι αγορές αυτές λειτουργούν από 1990 και μάλιστα, πολλές χώρες όπως η Ιταλία, η Γερμανία, η Αυστρία, η Αγγλία , η Γαλλία, η Ιρλανδία και η Δανία έχουν λάβει μέτρα για να στηρίξουν τις αγορές της απευθείας διάθεσης των αγροτικών προϊόντων από τους παραγωγούς στους καταναλωτές.ΟΛΥΜΠΙΟ ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: