Επιστρέψτε τα Γλυπτά ζητά μεγάλη δανέζικη εφημερίδα


epistrepste-ta-glupta-zita-megali-daneziki-efimerida 
Επιστρέψτε τα Γλυπτά ζητά μεγάλη δανέζικη εφημερίδα.Η δανέζικη εφημερίδα «Kristeligt dagblad» ζητά να μας επιστραφούν τα Γλυπτά του..
Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο και δύο κεφάλια από το Εθνικό Μουσείο Δανίας.

«Εδώ πρέπει να βρίσκονται τα έργα τέχνης αυτής της παγκόσμιας κληρονομιάς και εδώ θα προβάλλονται πολύ καλύτερα απ' ό,τι στο Βρετανικό Μουσείο».

 Με εκτενές δημοσίευμά της, η δανέζικη εφημερίδα «Kristeligt dagblad» ζητά να μας επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο και μαζί τους να επιστραφούν δύο κεφαλάκια από την τέταρτη νότια μετόπη του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο της Δανίας.

 Αφορμή για τη διατύπωση αυτής της θέσης δίνει μια έκθεση που φιλοξενείται στη Νέα Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης με τίτλο «Η μεταμόρφωση. Αρχαία γλυπτά με χρώματα».
Από την έκθεση στη Νέα Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης με τίτλο «Η μεταμόρφωση. Αρχαία γλυπτά με χρώματα». 

Από την έκθεση στη Νέα Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης με τίτλο «Η μεταμόρφωση. Αρχαία γλυπτά με χρώματα». Από την έκθεση στη Νέα Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης με τίτλο «Η μεταμόρφωση. Αρχαία γλυπτά με χρώματα».

Στο πλαίσιό της προβάλλεται ένα βίντεο του Βρετανικού Μουσείου στο οποίο παρουσιάζεται και η μετόπη, από την οποία λείπουν τα δύο κεφαλάκια και η οποία βρίσκεται στη Βρετανία.
 Ο αρθρογράφος ζητά από τη Δανία να δώσει «ένα καλό παράδειγμα» επιστρέφοντας τα δύο κεφαλάκια για τα οποία υπάρχει τεχνική να μπουν πάλι στη θέση τους. «Τις δύο κεφαλές απέκτησε ο Δανός αξιωματικός του Μοροζίνι, Moritz Hartmann, το 1687» που συμμετείχε στον παράλογο βομβαρδισμό του Παρθενώνα. Επαναλαμβάνεται το αίτημα για επιστροφή των δύο κεφαλών, με το πρόσθετο επιχείρημα: «Τα αντίγραφά τους θα έχουν για μας την ίδια αξία, αλλά δεν είναι το ίδιο για το ελληνικό κράτος». Και ο αρθρογράφος καταλήγει λέγοντας ότι μια τέτοια επιστροφή θα έστελνε επιπλέον μήνυμα στο Βρετανικό Μουσείο. Σύμφωνα με τον συντάκτη του άρθρου, από την ανεξαρτησία της Ελλάδας γίνονται διαρκείς συντηρήσεις των μνημείων της Ακρόπολης, ενώ ιδιαίτερη μνεία γίνεται στο Μουσείο Ακρόπολης. ΄Οπως αναφέρεται, η Ελλάδα έχει ζητήσει επανειλημμένα την επιστροφή τους, όμως η Αγγλία δεν έχει ανταποκριθεί.
Ο Μοροζίνι κατάφερε στον Παρθενώνα το πιο καίριο πλήγμα
Το Βρετανικό Μουσείο κατέχει τη μερίδα του λέοντος των Γλυπτών του Παρθενώνα, ωστόσο θραύσματα από τα αετώματα, τη ζωφόρο και τις μετόπες του Παρθενώνα βρίσκονται στο Λούβρο, στο Μόναχο, στην Κοπεγχάγη, στο Παλέρμο, στο Βατικανό κ.α.
  Σύμφωνα με το ΄Εθνος, κάποια γλυπτά καταστράφηκαν παντελώς από τον βομβαρδισμό του Μοροζίνι και έχουν απομείνει μόνο σκίτσα τους, από τον Κάρεϊ κ.ά. Ο αρχαιολόγος Αλέκος Μάντης που έχει εκπονήσει ειδική εργασία με τίτλο «Disjecta membra. Η διαρπαγή και η διασπορά των αρχαίων της Ακροπόλεως» (Ανθέμιον, τεύχος 4ο) στην οποία δίνει λεπτομερή στοιχεία για το τι βρίσκεται πού, αναφέρει για την έκρηξη: «Ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα σωζόταν μέχρι την εποχή της έκρηξης σχεδόν ακέραιος με εξαίρεση τις καταστροφές που είχαν προκαλέσει οι χριστιανοί κατά τη μετατροπή του ναού σε χριστιανική εκκλησία».
  Κάνει μάλιστα μια σημαντικότατη παρατήρηση: «Η καταστροφή και η ερείπωση του μνημείου αποτέλεσε και την αφετηρία για τη διαρπαγή και τη σύληση του γλυπτού του διάκοσμου». Ετσι, «στις 27 Σεπτεμβρίου του 1687 η πολιτισμένη Δύση, στην προσπάθειά της να εξοντώσει την ασιατική βαρβαρότητα που αμυνόταν στην Ακρόπολη, κατάφερε στον Παρθενώνα το πιο καίριο πλήγμα στην ιστορία του, μετατρέποντας σε ογκώδεις ερειπιώνες τις μακρές πλευρές του μνημείου και στέλνοντας στη λήθη ορισμένα από τα πλέον διακεκριμένα αρχιτεκτονικά γλυπτά του»
.
http://www.thetoc.gr