Τι κρύβει η νέα ανακοίνωση για ψηφιδωτό Αμφίπολης


Νέα ανακοίνωση για τον Τάφο στην Αμφίπολη 
Τι κρύβει η νέα ανακοίνωση για το ψηφιδωτό στην Αμφίπολη.  Νέα ανακοίνωση για τον Τάφο στην Αμφίπολη Νέα ανακοίνωση για τον Τάφο ...
στην Αμφίπολη.
Τι κρύβει η νέα ανακοίνωση για το ψηφιδωτό στην Αμφίπολη Η Περσεφόνη το τρίτο πρόσωπο στο ψηφιδωτό στην Αμφίπολη. Σήμερα έγινε η ενημέρωση στους εκπροσώπους Τύπου στην Αμφίπολη από την υπεύθυνη Τύπου για την ανασκαφή κ. Άννα Παναγιωταρέα σχετικά με τις ανασκαφικές εργασίες στον Λόφο Καστά. 
Μετά την ανακοίνωση ότι αποκαλύφθηκε η Αρπαγή της Περσεφόνης στο Τάφο του Λόφου Καστά στην Αμφίπολη η αρχαιολόγος υπεύθυνη για την ανασκαφή κυρία Περιστέρη αλλά και η Γενική Γραμματέας Πολιτισμού κυρία Μενδώνη προέβησαν σε δηλώσεις που μπορούν να μας αποκαλύψουν πολλά στοιχεία για το ταφικό μνημείο. Σύμφωνα με τις δηλώσεις της κυρίας Περιστέρη γίνεται γνωστό ότι ακολουθεί ο κυρίως θάλαμος μετά το ψηφιδωτό ενώ σύμφωνα με πληροφoρίες του dikaiologitika.gr η εκτίμηση των αρχαιολογων είναι ότι ο Τάφος είναι σχεδόν σίγουρο ότι είναι Βασιλικός Σε ερώτηση σχετικά με το ποια σχέση μπορεί να έχει η αρπαγή της Περσεφόνης με το συγκεκριμένο μνημείο η κ. Περιστέρη απάντησε ότι η αρπαγή είναι ένα καθαρά ταφικό θέμα. Έχουμε ένα ακόμη δείγμα χρονολόγησης του τάφου: Τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα .π.Χ. Επίσης σε ερώτηση για το ποια σχέση μπορεί να υπάρχει στην αναπαράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης με τη δυναστεία των Τημενιδών η κυρία Μενδώνη απάντησε : «Βρίσκουμε την σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. ΑΜΦΙΠΟΛΗ 

Έχουμε και δεύτερη απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. Οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη-καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών. Σας θυμίζω την πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου. Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του ”ενοίκου” του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές.» Στο εαν μπορούμε από την παράσταση να βγάλουμε συμπέρασμα για το φύλο του νεκρού η κ. Περιστέρη απάντησε ότι δεν μπορούμε. ενώ έκανε γνωστό ότι μετά το ψηφιδωτό βρισκόμαστε στην μαρμάρινη θύρα, πριν από τον κυρίως θάλαμο. Ένα τέτοιο ψηφιδωτό μας προϊδεάζει για το πόσο σημαντικός είναι ο νεκρός; Χωρίς αμφιβολία ο νεκρός ήταν εξαιρετικά σημαντικός ανέφερε η κ. Περιστέρη: 
ΑΜΦΙΠΟΛΗ 

Η κυρία Περιστέρη έκανε γνωστό ότι έχουν βρεθεί κινητά ευρήματα, όπως κεραμική, καρφιά κ.ά. όμως δεν μπορούν να μπουν να τα μπουν όλα σ᾽ ένα δελτίο τύπου . Δεν μπορούμε να πούμε βρέθηκαν όστρακα ή καρφιά. Όλα χρειάζονται συντήρηση και όλα χρειάζονται μελέτη, ανέφερε χαρακτηριστικά Σε ερώτηση εάν υπάρχει τέταρτος θάλαμος ή κρύπτη η κ. Περιστέρη απάντησε ότι είμαστε αρκετά ψηλά. Υποθέσεις μπορεί να γίνουν. Θα έχουμε εικόνα μετά την ανασκαφή του τρίτου χώρου. Επίσης σε σχετική ερώτηση για το εάν μπορούμε να πούμε ότι είναι βασιλικός τάφος η κ. Περιστέρη απάντησε ότι είναι νωρίς. Δεν μπορούμε να πούμε τίποτε αν δεν τελειώσει η ανασκαφή. Είναι πολύ σημαντικός. Η σημαντικότητα του μνημείου ανεβαίνει και με το ψηφιδωτό που πρώτη φορά απαντάται σε ταφικό μνημείο. Παράλληλα έγινε γνωστό ότι η φθορά στο κέντρο του ψηφιδωτού δεν προήλθε από τυμβωρυχία αλλά δεν είναι και φυσική η φθορά. του Εκπληκτική η παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, στον τύμβο Καστά της Αμφίπολης Την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, παρουσία του ψυχοπομπού Ερμή, αναπαριστά το ψηφιδωτό, μεγέθους 4,5Χ3, που αποκαλύφθηκε από το έως τώρα ανασκαφικό έργο στον τύμβο Καστά της Αμφίπολης. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, σήμερα που αφαιρέθηκαν και τα τελευταία στρώματα χωμάτων από την ανατολική πλευρά του ψηφιδωτού, αποκαλύφθηκε η τρίτη μορφή της παράστασης, πίσω από τον γενειοφόρο άνδρα, ο οποίος -εκτός από το στεφάνι- φοράει και κόκκινο ιμάτιο. «Πρόκειται για γυναικεία νεανική μορφή, με κόκκινους ανεμίζοντες βοστρύχους, η οποία φοράει λευκό χιτώνα που συγκρατείται με κόκκινη λεπτή ταινία στο ύψους του στήθους. Φέρει κόσμημα στον καρπό του αριστερού της χεριού» αναφέρεται στην ανακοίνωση και προστίθεται: «Είναι προφανές ότι πρόκειται για την μυθολογική παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού, όπως είθισται σε ανάλογες αναπαραστάσεις».

www.dikaiologitika.gr