Κυριακή 21 Αυγούστου 2011

Ευρωομόλογο έως τον Δεκέμβριο - ΣΕ ΚΡΙΣΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ Η ΕΥΡΩΠΗ

Ευρωομόλογο έως τον Δεκέμβριο 
Κυριακή 21 Αυγούστου 2011
Παρά την επίσημη ευθυγράμμιση της Κομισιόν με τις επιφυλάξεις Μέρκελ - Σαρκοζί, ο σχεδιασμός του προχωρά με γοργούς ρυθμούς. Τον Σεπτέμβριο η έκθεση του Ολι... Ρεν για την αναγκαιότητά του και τον Δεκέμβριο οι τελικές αποφάσεις στη Σύνοδο Κορυφής.

Ολοταχώς προς έκδοση ευρωομολόγων πριν από το τέλος του 2011. Σύμφωνα με πηγές της Κομισιόν, σε αυτή την απόφαση προσανατολίζονται οι κοινοτικοί ιθύνοντες, εφόσον διαπίστωσαν ότι οι αποφάσεις της έκτακτης Συνόδου Κορυφής του Eurogroup στις 21 Ιουλίου για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους δεν επαρκούν και δεν καθησυχάζουν τις αγορές, που εξακολουθούν να εμφανίζονται διστακτικές και νευρικές.
Παρά τις επιφυλάξεις που διατυπώθηκαν από τον Γάλλο πρόεδρο Νικολά Σαρκοζί και τη Γερμανίδα καγκελάριο Ανγκελα Μέρκελ για άμεση προώθηση του εγχειρήματος -θέση με την οποία ευθυγραμμίστηκε επισήμως και η Κομισιόν-, ο σχεδιασμός για υλοποίηση των ευρωομολόγων, με εγγυήσεις των χωρών του ευρώ, προχωρά με γοργούς ρυθμούς.
Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν συμφωνηθεί "κεκλεισμένων των θυρών", ο αρμόδιος για τις οικονομικές υποθέσεις επίτροπος, Ολι Ρεν, θα δημοσιοποιήσει, μέσα στον Σεπτέμβριο, τα αποτελέσματα έκθεσης σχετικά με τη δυνατότητα έκδοσης ευρωομολόγων.
Η έκθεση αναφέρεται στο κατά πόσο μπορεί να βελτιωθεί η δημοσιονομική πειθαρχία και να ενισχυθεί η ρευστότητα στις αγορές. Στη συνέχεια, προβλέπεται ότι η πρόταση για την έκδοση ευρωομολόγων θα έρθει επισήμως στο τραπέζι των συζητήσεων των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, ώστε οι τελικές αποφάσεις να ληφθούν σε Σύνοδο Κορυφής του Δεκεμβρίου.
Στόχος είναι τα επιτόκια των ευρωομολόγων να είναι χαμηλότερα από τον μέσο όρο του κόστους δανεισμού των χωρών της Ευρωζώνης, κάτι που αναμένεται να επιτευχθεί με τη μεγαλύτερη ρευστότητα στις αγορές. Θα πρέπει ακόμη να διασφαλιστεί ότι οι χώρες με υψηλή πιστοληπτική ικανότητα (ΑΑΑ) δεν θα υποστούν υποβαθμίσεις και δεν θα επιβαρυνθούν με υψηλότερο κόστος δανεισμού, όταν εκδώσουν κρατικά ομόλογα.
Επίσης, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι οι χώρες με μεγάλες δανειακές ανάγκες, όπως η Ελλάδα, θα πληρώνουν χαμηλότερα επιτόκια. Σύμφωνα με τις προτάσεις που εξετάζονται, τα κράτη του ευρώ θα συμμετέχουν στην έκδοση ευρωομολόγων με βάση τη συμμετοχή τους στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, και η συμμετοχή αυτή θα πρέπει να περιορίζεται στο 60% του ΑΕΠ του εθνικού δημόσιου χρέους.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, τα αναμενόμενα οφέλη από την έκδοση ευρωομολόγων θα είναι πολλαπλά. Αναλυτικότερα, εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί αισθητά η σταθερότητα στην Ευρωζώνη, θα αυξηθεί η εμπιστοσύνη των αγορών και θα δοθούν κίνητρα για συμμόρφωση με το Σύμφωνο Σταθερότητας καθώς και για μείωση του δημόσιου χρέους στις χώρες του ευρώ. Επίσης, θα πρέπει να αναμένεται αποκλιμάκωση των σπρεντ δανεισμού και απελευθέρωση πόρων για αναπτυξιακούς στόχους.
Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι προϋπόθεση για να καταθέσει ο Ολι Ρεν τις προτάσεις του για το ευρωομόλογο είναι να έχει εγκριθεί τις προσεχείς εβδομάδες από το Συμβούλιο Υπουργών και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το πακέτο έξι νομοθετικών προτάσεων σχετικά με την ενίσχυση της οικονομικής διακυβέρνησης με έμφαση στην ενδυνάμωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και τη μεγαλύτερη εποπτεία των οικονομικών πολιτικών των κρατών-μελών.
Κυρώσεις
Από τις έξι αυτές προτάσεις, που εκκρεμούν εδώ και μήνες στα κοινοτικά φόρα, οι τέσσερις αφορούν τη μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας με την εφαρμογή κατασταλτικών μέτρων για τα κράτη-μέλη που δεν συμμορφώνονται με τις κοινοτικές απαιτήσεις για δημοσιονομική πειθαρχία.

Οι υπόλοιπες δύο προτάσεις αποβλέπουν στην αποκατάσταση των μακροοικονομικών ανισορροπιών (όπως ανταγωνιστικότητα και παραγωγικότητα ) εντός της ΕΕ.
Ας σημειωθεί τέλος ότι η αναφορά του Νικολά Σαρκοζί ότι τα ευρωομόλογα μπορούν να εξεταστούν προς το τέλος της ολοκλήρωσης της οικονομικής διακυβέρνησης στην Ευρωζώνη, ερμηνεύεται από αρμόδιους κοινοτικούς παράγοντες ως πρόθεση του Βερολίνου και του Παρισιού να συναινέσουν τελικά στην προώθηση του εγχειρήματος, εφόσον βεβαίως προηγουμένως εξασφαλίσουν τη σύμφωνη γνώμη των υπολοίπων εταίρων στα όσα κατέληξαν οι δύο πλευρές του Ρήνου την περασμένη Τρίτη στο Παρίσι.
Τις προτάσεις Μέρκελ-Σαρκοζί πρόκειται να εξειδικεύσουν τις επόμενες ημέρες οι υπουργοί Οικονομικών των δύο χωρών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, και Φρανσουά Μπαρουέν.
Μεταξύ των εισηγήσεων για περαιτέρω αυστηροποίηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας -ως αντάλλαγμα για ν' ανοίξει ο δρόμος για τα ευρωομόλογα- είναι η αυτοματοποίηση των κυρώσεων για τις δημοσιονομικά απείθαρχες χώρες με άμεση αναστολή των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων από τα διαρθρωτικά ταμεία και το Ταμείο Συνοχής. Το θέμα αυτό συνιστά "κόκκινη γραμμή" για την Ολλανδία, την Αυστρία και τη Φινλανδία.
Κόντρα συμβουλίου υπουργών - ευρωκοινοβουλίου
Εξι "αγκάθια" για την οικονομική διακυβέρνηση της Ευρωζώνης

Στον αέρα, λόγω της διαφωνίας Συμβουλίου Υπουργών και Ευρωκοινοβουλίου, εξακολουθεί να βρίσκεται το πακέτο έξι νομοθετικών προτάσεων για την οικονομική διακυβέρνηση.
Στόχος της δέσμης μέτρων είναι η μεγαλύτερη διαφάνεια στη λειτουργία του Συμφώνου Σταθερότητας, οι ισχυρότερες και πιο αυτόματες προειδοποιήσεις και κυρώσεις, καθώς και τα νέα πρόστιμα για τις χώρες που δεν συμμορφώνονται.
Στην ανοιχτή αυτή διαμάχη μεταξύ των δύο θεσμικών οργάνων της Κοινότητας, πολιτικές ομάδες όπως οι Ευρωπαίοι Σοσιαλιστές και η Ευρωπαϊκή Ενωτική Αριστερά θεωρούν ότι τα μέτρα που προωθούνται εστιάζουν υπερβολικά στον δημοσιονομικό έλεγχο, αφήνοντας μικρά περιθώρια για συνέχιση των ζωτικής σημασίας επενδύσεων που απαιτούνται για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και απασχόληση. Βασικά "αγκάθια" για την επίτευξη συνολικής συμφωνίας είναι η αυξημένη χρήση της λεγόμενης "αντίστροφης ειδικής πλειοψηφίας" για τη λήψη αποφάσεων, ώστε να καταστούν οι προειδοποιήσεις και οι κυρώσεις πιο αυτόματες για τις χώρες εκείνες που δεν έχουν λάβει διορθωτικά μέτρα για την κάλυψη των διαπιστουμένων μακροοικονομικών ανισορροπιών.
Η Ευρωβουλή επιμένει ακόμη ότι τα κράτη-μέλη θα πρέπει να λογοδοτούν, μέσω της συμμετοχής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των εθνικών κοινοβουλίων στη διαδικασία. Θα πρέπει ακόμη να οριστικοποιηθεί η ενσωμάτωση του "Ευρωπαϊκού εξαμήνου" στα νομικά κείμενα, δίνοντας έτσι νομική βάση στη συγκεκριμένη διαδικασία.
Ανεξάρτητες Στατιστικές
Ορισμένες ενστάσεις διατυπώνονται ακόμη στον τρόπο ενίσχυσης των εξουσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέσω της απαίτησης να της παρέχονται περισσότερες πληροφορίες και μέσω των αποστολών παρακολούθησης στα κράτη-μέλη. Στο πακέτο προβλέπεται ακόμη η επιβολή προστίμου (0,2% του ΑΕΠ) για την αλλοίωση στατιστικών στοιχείων που αφορούν τα στοιχεία για τα ελλείμματα και το δημόσιο χρέος.

Επίσης, θα υπάρχουν οικονομικές κυρώσεις υπό τη μορφή τοκοφόρου κατάθεσης (0,1% του ΑΕΠ) σε περίπτωση που ένα κράτος-μέλος δεν ενεργεί σύμφωνα με τις συστάσεις που έχει λάβει, προκειμένου να διορθώσει τις μακροοικονομικές ανισορροπίες.
Παράλληλα, με την ενισχυμένη οικονομική διακυβέρνηση, προωθείται η αυξημένη ανεξαρτησία των στατιστικών υπηρεσιών.
Στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες
Εντάσεις φέρνει ο "χρυσούς κανών"

Εντονες αντιπαραθέσεις αναμένεται να προκαλέσει στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες η υποχρεωτική εφαρμογή του "χρυσού κανόνα" για ισοσκελισμένους εθνικούς προϋπολογισμούς που επιθυμούν να επιβάλουν Παρίσι και Βερολίνο στις υπόλοιπες χώρες του ευρώ.
Η πρόθεση του Νικολά Σαρκοζί και της Ανγκελα Μέρκελ να ληφθεί η σχετική απόφαση έως το καλοκαίρι του 2012 προβλέπεται ότι θα προσκρούσει στις επιφυλάξεις χωρών, οι οποίες επικρίνουν την εκχώρηση της εθνικής κυριαρχίας στη χάραξη οικονομικής πολιτικής προς όφελος της οικονομικής διακυβέρνησης.
Αυτός ο κανόνας εφαρμόζεται ήδη σταδιακά στη Γερμανία και αναμένεται να τεθεί σε πλήρη ισχύ από το 2016 στο σύνολο της χώρας και από το 2020 στα ομοσπονδιακά κράτη.
Στη Γαλλία το μέτρο έχει εξελιχθεί σε αντικείμενο μεγάλης πολιτικής σύγκρουσης: οι Σοσιαλιστές δηλώνουν την πλήρη αντίθεσή τους στην υλοποίηση της απόφασης Σαρκοζί. Οι συζητήσεις στη γαλλική Γερουσία επί του μέτρου προμηνύουν ένα ιδιαίτερα θερμό πολιτικό φθινόπωρο.
Οι ιδιαιτερότητες
Αναλυτικότερα, στη Γερμανία προβλέπεται διά νόμου ο περιορισμός του διαρθρωτικού ελλείμματος στο 0,35% του ΑΕΠ, ενώ έχει θεσπιστεί η υποχρέωση για τα ομοσπονδιακά κράτη να παρουσιάζουν ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς.

Στη Γαλλία ο "χρυσός κανόνας" προβλέπεται να συμπεριληφθεί στο Σύνταγμα της χώρας υπό τη μορφή "αρχής για ισοσκελισμένα δημόσια οικονομικά" με ορίζοντα τριετίας.
Οι ιδιαιτερότητες κάθε κράτους-μέλους, καθώς και οι μεγάλες διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των 17 χωρών του ευρώ σε ό,τι αφορά το ύψος, αλλά και τον χαρακτήρα των ελλειμμάτων αναμένεται να είναι τα βασικότερα αγκάθια στην προσπάθεια εξεύρεσης κοινού τόπου για τον ορισμό ενός -όσο το δυνατόν- ενιαίου "χρυσού κανόνα" για τη συνταγματική ή νομοθετική κατοχύρωση περιορισμού των ελλειμμάτων.
ΕΘΝΟΣ - ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΔΕΜΙΡΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: