Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2010

Κατασκευές στα… τυφλά

Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2010
Χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα πεζοδρομίων κατασκευάστηκαν το 2010 από το Δήμο Κατερίνης, με φιλικά προς το περιβάλλον υλικά, όπως επαίρεται η διοίκηση, αλλά από ότι φαίνεται με όχι τόσο φιλικό σχεδιασμό (και κυρίως σύννομο) για ..τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Επειδή στην Ελλάδα είναι όλα ρευστά και τίποτα δεν είναι 
αυτονόητο, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, από το Δεκέμβριο basiko_1του 2009 φρόντισε να (ξανα)θεσπίσει όρους και προδιαγραφές για την κατασκευή ή ανακατασκευή πεζοδρομίων και πεζοδρόμων, ώστε αυτά να εξυπηρετούν και τα άτομα με ειδικές ανάγκες (ΦΕΚ Β’ 2621/31-12-2009)
Κατ’ αρχήν, θεσμοθέτησε τον ζωτικό χώρο του πεζού, μη αφήνοντας περιθώρια παρερμηνειών «Σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους πόλεων και οικισμών, που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών, επιβάλλεται ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, που χρησιμοποιείται για τη συνεχή, ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία κάθε κατηγορίας χρηστών, με απαραίτητο ελάχιστο πλάτος 1,50μ. (του κρασπέδου μη συνυπολογιζόμενου) ελεύθερο από κάθε είδους σταθερό ή κινητό εμπόδιο και μέγιστη αποδεκτή εγκάρσια κλίση 2%. Οποιαδήποτε εξυπηρέτηση όπως σήμανση, φύτευση, αστικός εξοπλισμός απαγορεύεται να τοποθετείται εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών».
basiko_2Ιδιαίτερη αναφορά, γίνεται στην κατασκευή «οδηγού όδευσης τυφλών» τον οποίο καθιστά υποχρεωτικό σε κάθε νέο πεζοδρόμιο ή σε κάθε πεζοδρόμιο που ανακατασκευάζεται. «Για την ασφαλή διακίνηση των ατόμων με προβλήματα όρασης επιβάλλεται η κατασκευή οδηγού όδευσης τυφλών που αποβλέπει στην καθοδήγησή τους σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους πόλεων και οικισμών, που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών. Ο οδηγός όδευσης τυφλών κατασκευάζεται με πλάτος 0,30μ έως 0,60μ εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών και στις ειδικές θέσεις, συνίσταται δε από λωρίδες επίστρωσης, διαφορετικής υφής και χρώματος από το υπόλοιπο δάπεδο της ζώνης»
Ο Δήμος Κατερίνης, φρόντισε να προχωρήσει σε διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, να ανακατασκευάσει παλιά, να κατασκευάσει καινούργια, ορίζοντας τον δακτύλιο του κέντρου, αλλά προφανώς αγνόησε την σχετική Υπουργική Απόφαση, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ στις 30 Δεκεμβρίου.
«Από τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης όλοι οι φορείς (Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού, Οργανισμοί Κοινής Ωφελείας κ.λπ.) που παρεμβαίνουν με προγράμματα στους κοινόχρηστους χώρους κυκλοφορίας πεζών οφείλουν να εφαρμόζουν τις προβλεπόμενες από την παρούσα προδιαγραφές και να διευκολύνουν τη μετακίνηση των εγκαταστάσεών τους κατά την εκτέλεση έργων ανάπλασης κοινοχρήστων χώρων», αναφέρεται στο ΦΕΚ το οποίο ισχύει εδώ και 10 μήνες. Επιπλέον, στις αρχές Ιούνη, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, ζήτησε από το Υπουργείο Εσωτερικών, να ενημερώσει σχετικώς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης με εγκύκλιό του, γνωρίζοντας προφανώς, ότι λίγους μήνες πριν τις εκλογές για την τοπική αυτοδιοίκηση υπάρχει μια γενικότερη υπερευαισθησία των δημοτικών αρχών για την κατασκευή και ανακατασκευή πεζοδρομίων.
Τους τελευταίους μήνες η Κατερίνη, απέκτησε χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα νέων πεζοδρομίων, αλλά από ότι φαίνεται οι μελετητές των έργων δεν φρόντισαν να προσαρμοστούν με τα νέα δεδομένα που επιβάλλει η νομοθεσία, αφού δυστυχώς, αυτό που είναι αυτονόητο σε άλλες χώρες (διευκόλυνση κίνησης ατόμων με ειδικές ανάγκες), στην Ελλάδα χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση, μιας και ούτε καν υπάρχει στο μυαλό (ή στην παιδεία) όσων μελετούν και σχεδιάζουν έργα καθημερινής πρακτικής. Ο οδηγός όδευσης ατόμων με προβλήματα όρασης, είναι υποχρεωτικός για πεζοδρόμια που κατασκευάζονται ή ανακατασκευάζονται από τον Φεβρουάριο του 2002.
Το ερώτημα που γεννάται είναι, τι γίνεται στις περιπτώσεις αυτές, όπου άλλα προβλέπει ο νόμος και άλλα τελικά γίνονται, είτε από άγνοια είτε από πρόθεση (αφού το αποτέλεσμα είναι το ίδιο), αλλά και πόσο ολοκληρωμένη και καλά ελεγμένη είναι μια μελέτη, που δεν λαμβάνει υπόψη της βασικές προϋποθέσεις που θέτει ο νομός. Σε κάθε περίπτωση, ο πρόσφατος κανονισμός πεζοδρομίων και πεζοδρόμων που θέσπισε το Δημοτικό Συμβούλιο, δεν μπορεί να είναι υπεράνω του ΦΕΚ, εκτός κι αν κι εκεί περιλαμβάνεται η δημιουργία οδηγού όδευσης πεζών, οπότε η «αστοχία» στην κατασκευή των νέων πεζοδρομίων είναι διπλή.

Γενικά για τον οδηγό τυφλών ισχύουν τα παρακάτω:
− Οι πλάκες μπορούν να κατασκευαστούν από διάφορα υλικά, ανάλογα με την πραγματοποιούμενη διαμόρφωση, είναι όμως υποχρεωτική η διαστασιολόγησή τους και το ανάγλυφο της τελικής επιφάνειάς τους, καθώς και η χρήση του κίτρινου χρώματος για τις πλάκες κινδύνου.
− Σε κάθε περίπτωση αποφεύγεται η διέλευση του οδηγού όδευσης τυφλών από φρεάτια Οργανισμών Κοινής Ωφελείας. Όπου αυτό δεν είναι δυνατό, μετά από έγκριση του Οργανισμού Κοινής Ωφελείας, το μεταλλικό κάλυμμα του φρεατίου επιστρώνεται με τις ειδικές πλάκες του οδηγού όδευσης τυφλών, διαφορετικά ο οδηγός διακόπτεται και συνεχίζεται μετά από το φρεάτιο.
Σε περιπτώσεις χώρων όπου η επίστρωση αποτελείται από «πατημένο» χώμα  ή άλλα παρόμοια υλικά καταβάλλεται κάθε προσπάθεια ώστε η καθοδήγηση των ατόμων με προβλήματα όρασης να διασφαλίζεται με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο όπως χρήση εντοπίσιμων στοιχείων κατά μήκος της διαδρομής, ηχητικοί σηματοδότες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: