ΔΕΥΤΕΡΑ 22-3-2010
«Φωτιές» άναψαν οι αποκαλύψεις της «Ε» για τη συμπληρωματική σύμβαση των 169 εκατ. ευρώ για τις σήραγγες των Τεμπών, που φέρει ημερομηνία 28 Αυγούστου 2009 και την υπογραφή τού τότε υπουγού ΠΕΧΩΔΕ. Ιδιαίτερα αιχμηρή είναι η απάντηση του υπουργείου Υποδομών στη δήλωση του Γ. Σουφλιά. Τελικός αποδέκτης ....μάλιστα είναι η σημερινή ηγεσία της Ν.Δ. που καλείται να πάρει θέση.
Τρία είναι τα σημεία που αποκαλύπτονται με την ανακοίνωση του υπουργείου και χρήζουν ξεκάθαρης απάντησης:
*Ηταν από την αρχή των έργων σε γνώση του τέως υπουργού η αύξηση του κόστους κατά 169 εκατ. ευρώ. Ως τεκμήριο επιστρατεύεται το γεγονός ότι η διατομή των σηράγγων είχε πλάτος 10,5 μέτρα, στο οποίο κατέληξε η μεταγενέσετερη μελέτη επικινδυνότητας. Είναι σημείο-κλειδί, γιατί η διάνοιξη είχε ξεκινήσει τον Αύγουστο του 2008, ενώ η απόφαση για τις αλλαγές φέρει ημερομηνία 28 Αυγούστου του ίδιου έτους.
* Υπάρχουν τεχνικοί τρόποι και με μικρότερο κόστος για να μη γίνουν εκπτώσεις στην ασφάλεια των διερχομένων από τις σήραγγες, που επικαλείται ο τέως υπουργός. Εμμέσως μάλιστα αμφισβητείται το κίνητρο, αφού επισημαίνεται ότι η σήραγγα του Δρίσκου στην Ηπειρο όπως και οι άλλες στην Εγνατία δεν διαθέτουν λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Μάλιστα η συγκεκριμένη, που είναι η μεγαλύτερη στη χώρα και εγκαινιάστηκε πριν από ένα χρόνο, δεν διαθέτει ούτε φρέαρ εκκαπνισμού.
*Εγκαλεί τον τέως υπουργό ότι δεν απαίτησε την εφαρμογή της σύμβασης του 2007 για άρση της επικινδυνότητας στην περιοχή των Τεμπών ώς τις αρχές Μαρτίου του 2009.
Το υπουργείο Υποδομών επισημαίνει «τη σιωπή του τέως υπουργού στο θέμα της βραχόπτωσης» στα Τέμπη και της συνεχιζόμενης ώς σήμερα ταλαιπωρίας εκατομμυρίων πολιτών. Υπενθυμίζει ότι το ΠΑΣΟΚ είχε ψηφίσει το 2007 τη σύμβαση και υπενθυμίζει με νόημα ότι αν είχε τηρηθεί ο αρχικός προγραμματισμός του 2001 τα έργα θα είχαν ξεκινήσει νωρίτερα. Διευκρινίζει ότι είχε ασκήσει αυστηρή κριτική στο θέμα των διοδίων και τα αμφίσημα σημεία των συμβάσεων, ενώ διαβεβαιώνει ότι γίνεται επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων για τη μείωση των τιμών, με νέα ρύθμιση για την οποία όμως δεν υπάρχει χρονική δέσμευση.
Στη μακροσκελή απάντησή του ο Γ. Σουφλιάς κάνει λόγο για «ανακρίβειες και παραποιήσεις της αλήθειας», επί της ουσίας όμως αποδέχεται ότι η κατασκευή των σηράγγων είχε ξεκινήσει με τις νέες προδιαγραφές πριν από την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης, με το επιχείρημα ότι η μελέτη είχε υποβληθεί στο Δημόσιο τον Μάιο του 2008. Ωστόσο στην απόφαση της 28ης Αυγούστου 2009 που φέρει την υπογραφή του, μνημονεύει ότι οι εισηγήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών για τα πρόσθετα μέτρα εγκρίθηκαν από τις 12 έως τις 14 Αυγούστου του 2009.
Δεν απαντά με σαφήνεια για τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή της σύμβασης στο θέμα της επικινδυνότητας των Τεμπών και αρκείται στις υπενθυμίσεις που είχαν γίνει προς τους εργολάβους. Επικαλείται τη διάταξη που προβλέπει ρήτρα 80.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης στην υλοποίηση των υποχρεώσεων, ενώ σημειώνει ότι και τον Νοέμβριο του 2009 (και όχι του 2010, όπως αναγράφεται στη δήλωση) η αρμόδια υπηρεσία «είχε ζητήσει εναγωνίως τη λήψη μέτρων και δεν έγινε τίποτα...». Τέλος, χαρακτηρίζει τις αναφορές του υπουργείου για τα Τέμπη «δείγμα γραφής ακραίου λαϊκισμού».(enet.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου