Ο λεγόμενος «περιμετρικός» δρόμος της Κατερίνης στον Πέλεκα εξελίσσεται σε «λεωφόρο» πλάτους οκτώ μέτρων στο μεγαλύτερο μήκος του ..
δίπλα στο ποτάμι, πράγμα που μπορεί να ακυρώσει κάθε μελέτη για την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής, λένε οι Φίλοι του Περιβάλλοντος, καλώντας κάθε ενεργό πολίτη σε αγώνα για να μη θυσιαστεί και ο Πέλεκας στον ανορθολογισμό μιας παρωχημένης αναπτυξιακής αντίληψης.
Σε μια εκτενή παρέμβασή τους για τα έργα που εκτελεί στον Πέλεκα η δημοτική αρχή και τα οποία παρακολουθούν από την έναρξή τους, οι Φίλοι του Περιβάλλοντος επισημαίνουν:
Είναι γνωστό ότι η μοίρα των περισσότερων ποταμών και ρεμάτων που έχουν την «ατυχία» να βρίσκονται μέσα στα όρια ή στη γειτονιά αστικών περιοχών είναι προδιαγεγραμμένη: Αργά ή γρήγορα θα μεταλλαχθούν, ολόκληροι ή τουλάχιστον οι όχθες τους, από δρόμους του νερού σε δρόμους των αυτοκινήτων, θα γίνουν θυσία στο αυτοκίνητο, στο σύγχρονο δυνάστη των ελληνικών πόλεων.
Από τη βάσκανο αυτή μοίρα δε φαίνεται να γλυτώνει ο ποταμός Πέλεκας παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες για τη δημιουργία πράσινης διαδρομής και τις υποσχέσεις για ανάπλαση της περιοχής. Ακόμη και το πρωτόγνωρο για την πόλη μας κίνημα των πολιτών που αναπτύχθηκε τα δύο τελευταία χρόνια, φαίνεται ότι δε στάθηκε ικανό να περιορίσει την ακατάσχετη ροπή των διοικούντων να κατασκευάζουν διαρκώς νέους αυτοκινητόδρομους σε κάθε διαθέσιμο ζωτικό χώρο, πιστεύοντας ότι δικαιώνουν έτσι την παρουσία τους σε θέσεις εξουσίας.
Οι «Φίλοι του Περιβάλλοντος-Πιερία 2008» παρακολουθούμε με ανησυχία τη διαμόρφωση και ασφαλτόστρωση του δρόμου που γίνεται με σπουδή στην αριστερή (ανατολική) όχθη του Πέλεκα, μετά τη βίαιη αλλαγή του τοπίου που έγινε την προηγούμενη χρονιά με την τεράστια απόληψη αδρανών υλικών από την κοίτη του ποταμού και την διάστρωσή τους στο αριστερό ανάχωμα κατά μήκος του ποταμού.
Δυστυχώς επιβεβαιώνεται η χειρότερη εκδοχή για την περιοχή, την οποία είχαμε ήδη διατυπώσει με ανακοίνωσή μας στις 03/03/2009: Ο λεγόμενος «περιμετρικός» δρόμος του σχεδίου, αποτελεί στην πράξη μια «λεωφόρο Πέλεκα», με πλάτος οκτώ μέτρων στο μεγαλύτερο μήκος του δίπλα στο ποτάμι, ένα δρόμο πολύ μεγαλύτερο από τον απαιτούμενο για τις ανάγκες των κατοίκων της περιοχής.
Είναι εύλογο να υποθέσουμε ότι αυτό που στην πραγματικότητα κατασκευάζεται, είναι ένας οιωνεί δυτικός περιφερειακός δρόμος που συνδέει τη νότια με τη βόρεια περιοχή της πόλης, καθώς ήδη έχει συνδεθεί με την οδό Τερζοπούλου στο ύψος της αντιπροσωπείας OPΕL, δηλαδή με το δρόμο Κατερίνης-Ν. Εφέσου. Απομένει πλέον η σύνδεση με την οδό Αστερίου Ζορμπά, που υποθέτουμε ότι θα γίνει σε κάποιο σημείο της πολεοδομικής ενότητας Καταφυγιωτών τις επόμενες μέρες, ώστε να έχουμε έναν άτυπο περιφερειακό που παρακάμπτει το μεγαλύτερο μέρος της πόλης.
Για παράδειγμα, ένα όχημα προερχόμενο από τη Ν. Έφεσο με προορισμό το Ν. Κεραμίδι, μπορεί να εισέλθει, από το ύψος της OPEL στη «λεωφόρο Πέλεκα» και να φθάσει στον κόμβο της διασταύρωσης των οδών Αστερίου Ζορμπά και Δημοτικού Σταδίου και από κει στην οδό Ν. Πλαστήρα, δηλαδή στη βόρεια πλευρά της πόλης. Αν μάλιστα η επιλογή μιας τέτοιας διαδρομής διευκολυνθεί με την κατάλληλη σήμανση, είναι εύκολο να φανταστούμε ότι θα υπάρξει μια τεράστια παραγωγή κυκλοφορίας στον παραποτάμιο δρόμο που ουσιαστικά ακυρώνει κάθε έννοια ανάπλασης της παραποτάμιας περιοχής σε ένα μεγάλο τμήμα της τουλάχιστον.
Να προσθέσουμε ότι, κατά τα φαινόμενα, η οδός Αστερίου Ζορμπά θα μετατραπεί σε δρόμο υπερτοπικής, διαμπερούς κυκλοφορίας, κάτι που δημιουργεί πλήθος περιβαλλοντικών προβλημάτων και έχει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια των πεζών.
Όσο για τους περίοικους της περιοχής του Πέλεκα αναρωτιόμαστε τι μέλλον τους επιφυλάσσει η δημιουργία αυτού του δρόμου-τα σπίτια τους θα βρίσκονται εκτεθειμένα σε ένα δρόμο μεγάλης κυκλοφορίας, ενώ θα έπρεπε να βρίσκονται δίπλα σε μια έκταση πρασίνου.
Είναι απορίας άξιον, ποιο είναι το νόημα της μελέτης «για την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής του Λεύκου ποταμού» που εκπονεί η Πολυτεχνική Σχολή του Α.Π.Θ. και ανακοινώθηκε με τόσες τυμπανοκρουσίες στις 02/03/2010. Πού θα κατασκευαστεί το γραμμικό πάρκο των εννέα χιλιομέτρων που ανακοινώθηκε; Εκατέρωθεν του «περιμετρικού» δρόμου με τον μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο; Φοβόμαστε ότι από όλες τις κατά καιρούς εξαγγελίες για πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, πάρκα και πλατείες, το μόνο που θα απομείνει στην πράξη είναι ο δρόμος μεγάλης κυκλοφορίας, ο οποίος μάλιστα «απορρόφησε» και τον υπάρχοντα ημιτελή ποδηλατόδρομο που είχε κατασκευάσει η προηγούμενη Δημοτική Αρχή, ενώ μέχρι τώρα δεν έχει φυτευτεί ούτε ένα δένδρο!
Είναι πλέον φανερό ότι ο Δήμος Κατερίνης αλλά και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Πιερίας ακολούθησαν το δικό τους δρόμο, αγνοώντας τη φωνή των πολιτών.
Επειδή ωστόσο ελπίζουμε ότι μπορεί να υπάρχει κάποια πιθανότητα να κάνουμε λάθος ως προς τη σκοπιμότητα των έργων στην περιοχή του Πέλεκα, θα θέλαμε να ακούσουμε επιχειρήματα που να πείθουν ότι ο δρόμος που κατασκευάζεται δε θα χρησιμοποιηθεί ως περιφερειακή οδός παραλαβής ενός μεγάλου φόρτου υπερτοπικής κυκλοφορίας.
Καλούμε τις Αρχές, αν πράγματι δεν ήταν αυτός ο στόχος και εμείς κάνουμε λάθος, να υιοθετήσουν την ακόλουθη πρότασή μας: Να διαχωρίσουν, εδώ και τώρα στο δρόμο που κατασκευάζουν, μια αποκλειστική λωρίδα πλάτους δύο περίπου μέτρων για την κίνηση ποδηλάτων, με την απαραίτητη σήμανση. Θεωρούμε ότι το υπόλοιπο πλάτος του δρόμου, είναι υπεραρκετό για να εξυπηρετήσει την αμφίδρομη κίνηση των περίοικων.
Πάγιο αίτημά μας είναι να αποδοθεί η περιοχή του Πέλεκα στους πολίτες της Κατερίνης που επιζητούν οι παρεμβάσεις στην περιοχή του Πέλεκα να γίνουν έτσι ώστε να αποδοθεί ο χώρος σε πεζοπόρους, ποδηλάτες και κάθε κάτοικο που αναζητά αναψυχή δίπλα στο ποτάμι.
Θα θέλαμε επίσης οι Αρχές να δώσουν βάρος στην κατασκευή της κανονικής περιφερειακής οδού δυτικά του ποταμού, ώστε να γίνονται με ασφάλεια οι μετακινήσεις από και προς το νέο νοσοκομείο, κάτι που, δυστυχώς, φοβόμαστε ότι δεν ισχύει για το δρόμο που κατασκευάζεται πρόχειρα στην εσωτερική όχθη του ποταμού.
Τέλος, καλούμε όλες τις ομάδες και κινήσεις πολιτών που δραστηριοποιήθηκαν το τελευταίο διάστημα για τα προβλήματα της πόλης και την προώθηση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης, αλλά και κάθε ενεργό πολίτη, να αγωνιστούμε όλοι μαζί για να μη θυσιαστεί και ο Πέλεκας στον ανορθολογισμό μιας παρωχημένης αναπτυξιακής αντίληψης.(Πολιτεία)
δίπλα στο ποτάμι, πράγμα που μπορεί να ακυρώσει κάθε μελέτη για την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής, λένε οι Φίλοι του Περιβάλλοντος, καλώντας κάθε ενεργό πολίτη σε αγώνα για να μη θυσιαστεί και ο Πέλεκας στον ανορθολογισμό μιας παρωχημένης αναπτυξιακής αντίληψης.
Σε μια εκτενή παρέμβασή τους για τα έργα που εκτελεί στον Πέλεκα η δημοτική αρχή και τα οποία παρακολουθούν από την έναρξή τους, οι Φίλοι του Περιβάλλοντος επισημαίνουν:
Είναι γνωστό ότι η μοίρα των περισσότερων ποταμών και ρεμάτων που έχουν την «ατυχία» να βρίσκονται μέσα στα όρια ή στη γειτονιά αστικών περιοχών είναι προδιαγεγραμμένη: Αργά ή γρήγορα θα μεταλλαχθούν, ολόκληροι ή τουλάχιστον οι όχθες τους, από δρόμους του νερού σε δρόμους των αυτοκινήτων, θα γίνουν θυσία στο αυτοκίνητο, στο σύγχρονο δυνάστη των ελληνικών πόλεων.
Από τη βάσκανο αυτή μοίρα δε φαίνεται να γλυτώνει ο ποταμός Πέλεκας παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες για τη δημιουργία πράσινης διαδρομής και τις υποσχέσεις για ανάπλαση της περιοχής. Ακόμη και το πρωτόγνωρο για την πόλη μας κίνημα των πολιτών που αναπτύχθηκε τα δύο τελευταία χρόνια, φαίνεται ότι δε στάθηκε ικανό να περιορίσει την ακατάσχετη ροπή των διοικούντων να κατασκευάζουν διαρκώς νέους αυτοκινητόδρομους σε κάθε διαθέσιμο ζωτικό χώρο, πιστεύοντας ότι δικαιώνουν έτσι την παρουσία τους σε θέσεις εξουσίας.
Οι «Φίλοι του Περιβάλλοντος-Πιερία 2008» παρακολουθούμε με ανησυχία τη διαμόρφωση και ασφαλτόστρωση του δρόμου που γίνεται με σπουδή στην αριστερή (ανατολική) όχθη του Πέλεκα, μετά τη βίαιη αλλαγή του τοπίου που έγινε την προηγούμενη χρονιά με την τεράστια απόληψη αδρανών υλικών από την κοίτη του ποταμού και την διάστρωσή τους στο αριστερό ανάχωμα κατά μήκος του ποταμού.
Δυστυχώς επιβεβαιώνεται η χειρότερη εκδοχή για την περιοχή, την οποία είχαμε ήδη διατυπώσει με ανακοίνωσή μας στις 03/03/2009: Ο λεγόμενος «περιμετρικός» δρόμος του σχεδίου, αποτελεί στην πράξη μια «λεωφόρο Πέλεκα», με πλάτος οκτώ μέτρων στο μεγαλύτερο μήκος του δίπλα στο ποτάμι, ένα δρόμο πολύ μεγαλύτερο από τον απαιτούμενο για τις ανάγκες των κατοίκων της περιοχής.
Είναι εύλογο να υποθέσουμε ότι αυτό που στην πραγματικότητα κατασκευάζεται, είναι ένας οιωνεί δυτικός περιφερειακός δρόμος που συνδέει τη νότια με τη βόρεια περιοχή της πόλης, καθώς ήδη έχει συνδεθεί με την οδό Τερζοπούλου στο ύψος της αντιπροσωπείας OPΕL, δηλαδή με το δρόμο Κατερίνης-Ν. Εφέσου. Απομένει πλέον η σύνδεση με την οδό Αστερίου Ζορμπά, που υποθέτουμε ότι θα γίνει σε κάποιο σημείο της πολεοδομικής ενότητας Καταφυγιωτών τις επόμενες μέρες, ώστε να έχουμε έναν άτυπο περιφερειακό που παρακάμπτει το μεγαλύτερο μέρος της πόλης.
Για παράδειγμα, ένα όχημα προερχόμενο από τη Ν. Έφεσο με προορισμό το Ν. Κεραμίδι, μπορεί να εισέλθει, από το ύψος της OPEL στη «λεωφόρο Πέλεκα» και να φθάσει στον κόμβο της διασταύρωσης των οδών Αστερίου Ζορμπά και Δημοτικού Σταδίου και από κει στην οδό Ν. Πλαστήρα, δηλαδή στη βόρεια πλευρά της πόλης. Αν μάλιστα η επιλογή μιας τέτοιας διαδρομής διευκολυνθεί με την κατάλληλη σήμανση, είναι εύκολο να φανταστούμε ότι θα υπάρξει μια τεράστια παραγωγή κυκλοφορίας στον παραποτάμιο δρόμο που ουσιαστικά ακυρώνει κάθε έννοια ανάπλασης της παραποτάμιας περιοχής σε ένα μεγάλο τμήμα της τουλάχιστον.
Να προσθέσουμε ότι, κατά τα φαινόμενα, η οδός Αστερίου Ζορμπά θα μετατραπεί σε δρόμο υπερτοπικής, διαμπερούς κυκλοφορίας, κάτι που δημιουργεί πλήθος περιβαλλοντικών προβλημάτων και έχει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια των πεζών.
Όσο για τους περίοικους της περιοχής του Πέλεκα αναρωτιόμαστε τι μέλλον τους επιφυλάσσει η δημιουργία αυτού του δρόμου-τα σπίτια τους θα βρίσκονται εκτεθειμένα σε ένα δρόμο μεγάλης κυκλοφορίας, ενώ θα έπρεπε να βρίσκονται δίπλα σε μια έκταση πρασίνου.
Είναι απορίας άξιον, ποιο είναι το νόημα της μελέτης «για την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής του Λεύκου ποταμού» που εκπονεί η Πολυτεχνική Σχολή του Α.Π.Θ. και ανακοινώθηκε με τόσες τυμπανοκρουσίες στις 02/03/2010. Πού θα κατασκευαστεί το γραμμικό πάρκο των εννέα χιλιομέτρων που ανακοινώθηκε; Εκατέρωθεν του «περιμετρικού» δρόμου με τον μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο; Φοβόμαστε ότι από όλες τις κατά καιρούς εξαγγελίες για πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, πάρκα και πλατείες, το μόνο που θα απομείνει στην πράξη είναι ο δρόμος μεγάλης κυκλοφορίας, ο οποίος μάλιστα «απορρόφησε» και τον υπάρχοντα ημιτελή ποδηλατόδρομο που είχε κατασκευάσει η προηγούμενη Δημοτική Αρχή, ενώ μέχρι τώρα δεν έχει φυτευτεί ούτε ένα δένδρο!
Είναι πλέον φανερό ότι ο Δήμος Κατερίνης αλλά και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Πιερίας ακολούθησαν το δικό τους δρόμο, αγνοώντας τη φωνή των πολιτών.
Επειδή ωστόσο ελπίζουμε ότι μπορεί να υπάρχει κάποια πιθανότητα να κάνουμε λάθος ως προς τη σκοπιμότητα των έργων στην περιοχή του Πέλεκα, θα θέλαμε να ακούσουμε επιχειρήματα που να πείθουν ότι ο δρόμος που κατασκευάζεται δε θα χρησιμοποιηθεί ως περιφερειακή οδός παραλαβής ενός μεγάλου φόρτου υπερτοπικής κυκλοφορίας.
Καλούμε τις Αρχές, αν πράγματι δεν ήταν αυτός ο στόχος και εμείς κάνουμε λάθος, να υιοθετήσουν την ακόλουθη πρότασή μας: Να διαχωρίσουν, εδώ και τώρα στο δρόμο που κατασκευάζουν, μια αποκλειστική λωρίδα πλάτους δύο περίπου μέτρων για την κίνηση ποδηλάτων, με την απαραίτητη σήμανση. Θεωρούμε ότι το υπόλοιπο πλάτος του δρόμου, είναι υπεραρκετό για να εξυπηρετήσει την αμφίδρομη κίνηση των περίοικων.
Πάγιο αίτημά μας είναι να αποδοθεί η περιοχή του Πέλεκα στους πολίτες της Κατερίνης που επιζητούν οι παρεμβάσεις στην περιοχή του Πέλεκα να γίνουν έτσι ώστε να αποδοθεί ο χώρος σε πεζοπόρους, ποδηλάτες και κάθε κάτοικο που αναζητά αναψυχή δίπλα στο ποτάμι.
Θα θέλαμε επίσης οι Αρχές να δώσουν βάρος στην κατασκευή της κανονικής περιφερειακής οδού δυτικά του ποταμού, ώστε να γίνονται με ασφάλεια οι μετακινήσεις από και προς το νέο νοσοκομείο, κάτι που, δυστυχώς, φοβόμαστε ότι δεν ισχύει για το δρόμο που κατασκευάζεται πρόχειρα στην εσωτερική όχθη του ποταμού.
Τέλος, καλούμε όλες τις ομάδες και κινήσεις πολιτών που δραστηριοποιήθηκαν το τελευταίο διάστημα για τα προβλήματα της πόλης και την προώθηση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης, αλλά και κάθε ενεργό πολίτη, να αγωνιστούμε όλοι μαζί για να μη θυσιαστεί και ο Πέλεκας στον ανορθολογισμό μιας παρωχημένης αναπτυξιακής αντίληψης.(Πολιτεία)
ΚΡΑΧΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου