ΤΡΙΤΗ 2-2-2010
Μπορεί το εφαρμοζόμενο σχέδιο της διοίκησης του δήμου για το κυκλοφοριακό της πόλης να μην είναι γνωστό, ούτε στην ολότητά του, ούτε στις λεπτομέρειές του, άρχισε πάντως να διαμορφώνεται ήδη η περίμετρος του πρώτου εσωτερικού δακτύλιου στο κέντρο της πόλης, με σημεία αναφοράς επτά κυκλικούς κόμβους (round about), δυο εκ των οποίων είναι ήδη έτοιμοι (στην οδό 25ης Μαρτίου, και στην οδό Θεσσαλονίκης), δυο βρίσκονται σε εξέλιξη (πίσω από το Δημοτικό Πάρκο και στο Υδραγωγείο) κι άλλοι τρεις περιμένουν σειρά.
Ο αμέσως επόμενος (αρχίζει άμεσα η χάραξή του, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Θανάση Λιακόπουλο), είναι αυτός των οδών Τερζοπούλου και Αγ. Λαύρας, στο υπαίθριο, προσφάτως αποκτηθέν από το δήμο, πάρκινγκ και θα ακολουθήσουν ο κυκλικός κόμβος της συμβολής των οδών Αγ. Παρασκευής και Παρμενίωνος και ο κυκλικός κόμβος στην οδό 7ης Μεραρχίας, στο ύψος του Νοσοκομείου. Η δημιουργία των κόμβων συνεπάγεται και τη μετατροπή των δρόμων σε διπλής κατεύθυνσης, που θα σημάνει, .....αναγκαστικά, και διόγκωση του κυκλοφοριακού φόρτου.
Όπως ανέφερε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, το έργο της διαμόρφωσης του πρώτου αυτού δακτύλιου βασίζεται σε εγκεκριμένες, από το 2009, μελέτες, με αρχικό προϋπολογισμό 1.188.000 ευρώ και συμβατικό κόστος 670.000 ευρώ.
Οι επτά κυκλικοί κόμβοι οριοθετούν την περίμετρο του εσωτερικού δακτύλιου, που ξεκινά πίσω από το πάρκο, κατευθύνεται στην οδό Αγ. Παρασκευής, συνεχίζει στις οδούς Τερζοπούλου, Θεσσαλονίκης, Κασσάνδρου, Κίτρους και Εθνικής Αντίστασης, στρίβει από το Υδραγωγείο στη Σβορώνου και καταλήγει στην 7ης Μεραρχίας στο Νοσοκομείο.
Η φιλοσοφία των παρεμβάσεων του δήμου για τη λύση του κυκλοφοριακού (σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαμε από τον κ. Λιακόπουλο) προβλέπει τη δημιουργία τριών ακόμη δακτυλίων, με τα όρια του τελευταίου να σηματοδοτούνται από τον περιφερειακό δρόμο της πόλης, ο οποίος, ως γνωστό, παρά τις προσπάθειες πολλών ετών δεν έχει ακόμη ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, ευελπιστεί ωστόσο να τύχει της εύνοιας του ΕΣΠΑ.
Όσο για ο «περιεχόμενο» του εσωτερικού δακτυλίου (πού θα επιτρέπεται εντός του η κίνηση των οχημάτων, πού θα απαγορεύεται, πού θα γίνουν οι ποδηλατόδρομοι που προβλέπει το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2010 για το κέντρο) είναι ακόμα άγνωστο.
Αποσπασματικά κατά καιρούς έχει παρουσιαστεί η φιλοσοφία της διοίκησης για την αποθάρρυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων στο κέντρο της πόλης (περιφερειακά πάρκινγκ, ελεγχόμενη στάθμευση στο κέντρο και δίκτυα ποδηλατοδρόμων είναι στα σχέδιά της), ωστόσο φαίνεται να έπονται των ρυθμίσεων για τη διευκόλυνση της ασφαλούς κυκλοφορίας των οχημάτων.
Στο πλαίσιο αυτό η λειτουργία των κυκλικών κόμβων κρίνεται θετικά. «Στην οδό 25ης Μαρτίου, έχουν μηδενιστεί τα ατυχήματα υλικών ζημιών», αναφέρει ο κ. Λιακόπουλος. Κάνοντας μάλιστα κάποιους πρόχειρους υπολογισμούς για το τι γλυτώνουν σήμερα ασφαλιστικές εταιρείες από την αποτροπή τέτοιων ατυχημάτων (200 ατυχήματα ετησίως επί 1000 ευρώ, ίσον 200.000 ευρώ) δε διστάζει, μεταξύ σοβαρού και αστείου, να προτείνει να γίνουν χορηγοί («η χορηγία είναι αρχαίος θεσμός», λέει) και γιατί όχι και νονοί, να δώσουν δηλαδή το όνομά τους στον κόμβο που θα χρηματοδοτήσουν.
Αυτό που φαίνεται να λείπει από τις παρεμβάσεις του δήμου για τη «βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών» (όπως τιτλοφορείται το έργο) των δρόμων του κέντρου (και όχι μόνο) της πόλης, είναι η εκ των προτέρων ενημέρωση και συναίνεση των δημοτών. Μπορεί, όπως μας διαβεβαίωσε ο αντιδήμαρχος τεχνικών Υπηρεσιών, οι ήδη διαμορφωμένοι κυκλικοί κόμβοι να έχουν εκ των υστέρων την έξωθεν καλή μαρτυρία, οι περίοικοι πάντως της οδού Τερζοπούλου, που είδαν ξαφνικά τους τεχνικούς του δήμου να κάνουν μετρήσεις μπροστά στο πάρκινγκ, ήταν τελείως ανυποψίαστοι για το τι μέλει γενέσθαι στην αυλή τους.
Ένθερμος υποστηρικτής της δημόσιας διαβούλευσης η διοίκηση του δήμου, μάλλον δεν κατάφερε να κάνει κοινωνούς των σχεδίων της τους δημότες (ούτε πριν, ούτε μετά), αναρτώντας, αν όχι στην περιοχή των παρεμβάσεων, τουλάχιστον στην ιστοσελίδα του δήμου τις μελέτες, τις μακέτες, τα σχεδιαγράμματα, τα σκαριφήματα έστω των έργων.
Η μόνη δημόσια διαβούλευση ήταν αυτή (με φορείς) για την έρευνα που ανέθεσε ο δήμος σε ομάδα του Α.Π.Θ για τη «διερεύνηση των χαρακτηριστικών των μετακινήσεων, την αξιολόγηση της αποδοτικότητας του συστήματος κυκλοφορίας και μέτρων ορθολογικής διαχείρισης της αστικής κινητικότητας», η οποία δεν είναι παρά ο επιστημονικός μπούσουλας για το σχεδιασμό και την εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης λύσης στο κυκλοφοριακό, ο οποίος δεν έχει τεθεί σε διαβούλευση.
Άγνοια των σχεδίων της διοίκησης του δήμου έχει και το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο.
«Τα σχέδια της διοίκησης», λέει, δημοτικός σύμβουλος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Άρης Κασιμίδης, «δεν ήρθαν ποτέ στο δημοτικό συμβούλιο να παρουσιαστούν εμπεριστατωμένα και με σαφήνεια. Όπως δεν τέθηκαν υπόψη και των δημοτών. Δεν θα έπρεπε να ξέρουν οι φορτηγατζήδες, ή οι ταξιτζήδες που έχουν πιάτσα στο κέντρο, τι αλλαγές θα γίνουν, πού θα μετακινηθούν, αν θα μετακινηθούν; Δεν έπρεπε να υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα; Πέραν της διοίκησης κανείς άλλος δεν έχει εικόνα».
Η μόνη εικόνα, λέει, που έχουν οι δημότες είναι αυτή της κεντρικής πλατείας, η μακέτα της οποίας έχει αναρτηθεί. «Γιατί δεν το κάνουν και για τις άλλες παρεμβάσεις, για τον Πέλεκα για παράδειγμα», προσθέτει με νόημα, «να ξέρουμε ποια θα είναι η τελική μορφή του μετά τα έργα της διοίκησης;».
Ίσως όμως να μην έχει διαμορφώσει ακόμα τελική εικόνα και η ίδια η διοίκηση. Ίσως να μην υπάρχει συνολικός και ολοκληρωμένος σχεδιασμός, παρά αποσπασματικές παρεμβάσεις, εκτιμά ο κ. Κασιμίδης, που πιστεύει ότι όλα γίνονται δια της μεθόδου «βλέποντας και κάνοντας», ό,τι «αρέσει στον κόσμο, ό,τι γυαλίζει».
Μερικά βέβαια «γυαλίζουν» από την ανάποδη. Παράδειγμα, η υπόθεση του παραποτάμιου περιμετρικού (ή περιφερειακού, όπως είχε χαρακτηριστεί στη αρχή από τη διοίκηση του δήμου) δρόμου στον Πέλεκα, που ξεκίνησε όπως-όπως και σταμάτησε, επίσης όπως-όπως, κατόπιν των έντονων διαμαρτυριών των απληροφόρητων, περί του έργου και των χαρακτηριστικών του, δημοτών.
Και να σκεφτεί κανείς ότι, για να λύσουμε το περιβόητο κυκλοφοριακό, έχουμε αναθέσει και πληρώσει, από το 1990 μέχρι σήμερα, ουκ ολίγες επιστημονικές έρευνες και μελέτες!
Ο αμέσως επόμενος (αρχίζει άμεσα η χάραξή του, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Θανάση Λιακόπουλο), είναι αυτός των οδών Τερζοπούλου και Αγ. Λαύρας, στο υπαίθριο, προσφάτως αποκτηθέν από το δήμο, πάρκινγκ και θα ακολουθήσουν ο κυκλικός κόμβος της συμβολής των οδών Αγ. Παρασκευής και Παρμενίωνος και ο κυκλικός κόμβος στην οδό 7ης Μεραρχίας, στο ύψος του Νοσοκομείου. Η δημιουργία των κόμβων συνεπάγεται και τη μετατροπή των δρόμων σε διπλής κατεύθυνσης, που θα σημάνει, .....αναγκαστικά, και διόγκωση του κυκλοφοριακού φόρτου.
Όπως ανέφερε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, το έργο της διαμόρφωσης του πρώτου αυτού δακτύλιου βασίζεται σε εγκεκριμένες, από το 2009, μελέτες, με αρχικό προϋπολογισμό 1.188.000 ευρώ και συμβατικό κόστος 670.000 ευρώ.
Οι επτά κυκλικοί κόμβοι οριοθετούν την περίμετρο του εσωτερικού δακτύλιου, που ξεκινά πίσω από το πάρκο, κατευθύνεται στην οδό Αγ. Παρασκευής, συνεχίζει στις οδούς Τερζοπούλου, Θεσσαλονίκης, Κασσάνδρου, Κίτρους και Εθνικής Αντίστασης, στρίβει από το Υδραγωγείο στη Σβορώνου και καταλήγει στην 7ης Μεραρχίας στο Νοσοκομείο.
Η φιλοσοφία των παρεμβάσεων του δήμου για τη λύση του κυκλοφοριακού (σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαμε από τον κ. Λιακόπουλο) προβλέπει τη δημιουργία τριών ακόμη δακτυλίων, με τα όρια του τελευταίου να σηματοδοτούνται από τον περιφερειακό δρόμο της πόλης, ο οποίος, ως γνωστό, παρά τις προσπάθειες πολλών ετών δεν έχει ακόμη ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, ευελπιστεί ωστόσο να τύχει της εύνοιας του ΕΣΠΑ.
Όσο για ο «περιεχόμενο» του εσωτερικού δακτυλίου (πού θα επιτρέπεται εντός του η κίνηση των οχημάτων, πού θα απαγορεύεται, πού θα γίνουν οι ποδηλατόδρομοι που προβλέπει το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2010 για το κέντρο) είναι ακόμα άγνωστο.
Αποσπασματικά κατά καιρούς έχει παρουσιαστεί η φιλοσοφία της διοίκησης για την αποθάρρυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων στο κέντρο της πόλης (περιφερειακά πάρκινγκ, ελεγχόμενη στάθμευση στο κέντρο και δίκτυα ποδηλατοδρόμων είναι στα σχέδιά της), ωστόσο φαίνεται να έπονται των ρυθμίσεων για τη διευκόλυνση της ασφαλούς κυκλοφορίας των οχημάτων.
Στο πλαίσιο αυτό η λειτουργία των κυκλικών κόμβων κρίνεται θετικά. «Στην οδό 25ης Μαρτίου, έχουν μηδενιστεί τα ατυχήματα υλικών ζημιών», αναφέρει ο κ. Λιακόπουλος. Κάνοντας μάλιστα κάποιους πρόχειρους υπολογισμούς για το τι γλυτώνουν σήμερα ασφαλιστικές εταιρείες από την αποτροπή τέτοιων ατυχημάτων (200 ατυχήματα ετησίως επί 1000 ευρώ, ίσον 200.000 ευρώ) δε διστάζει, μεταξύ σοβαρού και αστείου, να προτείνει να γίνουν χορηγοί («η χορηγία είναι αρχαίος θεσμός», λέει) και γιατί όχι και νονοί, να δώσουν δηλαδή το όνομά τους στον κόμβο που θα χρηματοδοτήσουν.
Αυτό που φαίνεται να λείπει από τις παρεμβάσεις του δήμου για τη «βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών» (όπως τιτλοφορείται το έργο) των δρόμων του κέντρου (και όχι μόνο) της πόλης, είναι η εκ των προτέρων ενημέρωση και συναίνεση των δημοτών. Μπορεί, όπως μας διαβεβαίωσε ο αντιδήμαρχος τεχνικών Υπηρεσιών, οι ήδη διαμορφωμένοι κυκλικοί κόμβοι να έχουν εκ των υστέρων την έξωθεν καλή μαρτυρία, οι περίοικοι πάντως της οδού Τερζοπούλου, που είδαν ξαφνικά τους τεχνικούς του δήμου να κάνουν μετρήσεις μπροστά στο πάρκινγκ, ήταν τελείως ανυποψίαστοι για το τι μέλει γενέσθαι στην αυλή τους.
Ένθερμος υποστηρικτής της δημόσιας διαβούλευσης η διοίκηση του δήμου, μάλλον δεν κατάφερε να κάνει κοινωνούς των σχεδίων της τους δημότες (ούτε πριν, ούτε μετά), αναρτώντας, αν όχι στην περιοχή των παρεμβάσεων, τουλάχιστον στην ιστοσελίδα του δήμου τις μελέτες, τις μακέτες, τα σχεδιαγράμματα, τα σκαριφήματα έστω των έργων.
Η μόνη δημόσια διαβούλευση ήταν αυτή (με φορείς) για την έρευνα που ανέθεσε ο δήμος σε ομάδα του Α.Π.Θ για τη «διερεύνηση των χαρακτηριστικών των μετακινήσεων, την αξιολόγηση της αποδοτικότητας του συστήματος κυκλοφορίας και μέτρων ορθολογικής διαχείρισης της αστικής κινητικότητας», η οποία δεν είναι παρά ο επιστημονικός μπούσουλας για το σχεδιασμό και την εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης λύσης στο κυκλοφοριακό, ο οποίος δεν έχει τεθεί σε διαβούλευση.
Άγνοια των σχεδίων της διοίκησης του δήμου έχει και το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο.
«Τα σχέδια της διοίκησης», λέει, δημοτικός σύμβουλος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Άρης Κασιμίδης, «δεν ήρθαν ποτέ στο δημοτικό συμβούλιο να παρουσιαστούν εμπεριστατωμένα και με σαφήνεια. Όπως δεν τέθηκαν υπόψη και των δημοτών. Δεν θα έπρεπε να ξέρουν οι φορτηγατζήδες, ή οι ταξιτζήδες που έχουν πιάτσα στο κέντρο, τι αλλαγές θα γίνουν, πού θα μετακινηθούν, αν θα μετακινηθούν; Δεν έπρεπε να υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα; Πέραν της διοίκησης κανείς άλλος δεν έχει εικόνα».
Η μόνη εικόνα, λέει, που έχουν οι δημότες είναι αυτή της κεντρικής πλατείας, η μακέτα της οποίας έχει αναρτηθεί. «Γιατί δεν το κάνουν και για τις άλλες παρεμβάσεις, για τον Πέλεκα για παράδειγμα», προσθέτει με νόημα, «να ξέρουμε ποια θα είναι η τελική μορφή του μετά τα έργα της διοίκησης;».
Ίσως όμως να μην έχει διαμορφώσει ακόμα τελική εικόνα και η ίδια η διοίκηση. Ίσως να μην υπάρχει συνολικός και ολοκληρωμένος σχεδιασμός, παρά αποσπασματικές παρεμβάσεις, εκτιμά ο κ. Κασιμίδης, που πιστεύει ότι όλα γίνονται δια της μεθόδου «βλέποντας και κάνοντας», ό,τι «αρέσει στον κόσμο, ό,τι γυαλίζει».
Μερικά βέβαια «γυαλίζουν» από την ανάποδη. Παράδειγμα, η υπόθεση του παραποτάμιου περιμετρικού (ή περιφερειακού, όπως είχε χαρακτηριστεί στη αρχή από τη διοίκηση του δήμου) δρόμου στον Πέλεκα, που ξεκίνησε όπως-όπως και σταμάτησε, επίσης όπως-όπως, κατόπιν των έντονων διαμαρτυριών των απληροφόρητων, περί του έργου και των χαρακτηριστικών του, δημοτών.
Και να σκεφτεί κανείς ότι, για να λύσουμε το περιβόητο κυκλοφοριακό, έχουμε αναθέσει και πληρώσει, από το 1990 μέχρι σήμερα, ουκ ολίγες επιστημονικές έρευνες και μελέτες!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου