Στα πεντέμισι χρόνια πάντως που διαρκεί το «σουλάτσο» της σχετικής δικογραφίας (άρχισε το 2004) μεταξύ Πρωτοδικείου, Εφετείου και ανακριτικών γραφείων, μόλις εσχάτως διαπιστώθηκαν και ευθύνες υπουργών, ενώ το αξιόποινο των πράξεών τους έχει ενταφιαστεί μετά το κλείσιμο της Βουλής.
Ιδού πώς έχει η υπόθεση:
1 ΜΕΡΕΣ ΒΕΡΕΛΗ
Ολα άρχισαν το φθινόπωρο του 2002, όταν η ΕΡΓΟΣΕ ακύρωσε τον διαγωνισμό 266 για το τρίτο κομμάτι του προαστιακού, λόγω της κατακραυγής για την απουσία μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Τον Μάρτιο του 2003 (επί υπουργίας Χ. Βερελή) εγκαταλείφθηκε η εγκεκριμένη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου από το Γ' ΚΠΣ και αποφασίστηκε να γίνει με εθνικούς πόρους από τον ΟΣΕ.
Στον πρώτο διαγωνισμό ουδείς εργολάβος εμφανίστηκε και στον επαναληπτικό μόνο η κοινοπραξία, στην οποία και κατακυρώθηκε το έργο με απόφαση του Δ.Σ. του ΟΣΕ, μειοψηφούντος του αιρετού Δ. Καραπάνου.
2«ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ»
Το Ε' κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου (πρακτικό 393/2003) έκρινε ότι «η κατακυρωτική απόφαση είναι μη νόμιμη», επισημαίνοντας ότι «μετετράπη η διαδικασία σε απευθείας ανάθεση, εξαιτίας της ύπαρξης μιας μόνο προσφοράς και μάλιστα με έκπτωση 0,964%».
Το VI τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο οποίο παραπέμφθηκε αργότερα η απόφαση του κλιμακίου (με την 123/2003) επέλυσε τη διχογνωμία (μέλους του Ε' κλιμακίου) και «νομιμοποίησε» την κατακύρωση του έργου αποδίδοντας συγγνωστή πλάνη στα μέλη του Δ.Σ. του ΟΣΕ.
3 ΣΤΡΟΦΗ ΛΙΑΠΗ
Εν τω μεταξύ, η Ν.Δ. που είχε ξεσπαθώσει καταγγέλλοντας τα έργα και τις ημέρες του ΠΑΣΟΚ στον ΟΣΕ, πρωτοστατούντος του Αν. Παπαληγούρα, ο οποίος είχε θέσει στο στόχαστρό του και τον προαστιακό, ήταν στην κυβέρνηση. Ο τότε υπουργός Μεταφορών Μ. Λιάπης, παρά την ενδελεχή ενημέρωση που είχε και τη δυνατότητα να αποστασιοποιηθεί του σκανδάλου, έκανε τη μεγάλη στροφή. Τη Μ. Τρίτη (26 Απριλίου 2005) έδωσε το πράσινο φως για την υπογραφή της σύμβασης από τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Κ. Γιαννακό. Για λογαριασμό της Κοινοπραξίας τη σύμβαση 994/2003 υπέγραψαν οι Δ. Κούτρας και Γ. Περιστέρης.
4 ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΤΟΥ 2005
Το έργο «ανακαίνιση της σιδηροδρομικής γραμμής, κατασκευή ηλεκτροκίνησης - σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης στο τμήμα Πειραιά - Αθήνα - Τρεις Γέφυρες», αν και είχαν παρέλθει οι Ολυμπιακοί Αγώνες, χαρακτηρίστηκε Ολυμπιακό και έπρεπε να παραδοθεί έτοιμο στις 26 Δεκεμβρίου 2005!
5 ΤΟ ΜΑΞΙΜΟΥ ΗΞΕΡΕ
Εν τω μεταξύ ήδη είχε ανοίξει και ποινικό θέμα σε βάρος των μελών του Δ.Σ. του ΟΣΕ που ενέκριναν την κατακύρωση του έργου, ενώ στο Μαξίμου έφτασαν και καυτές επιστολές με αποδέκτη τον πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή, στις οποίες περιγραφόταν και το όργιο πίσω από τον προαστιακό. Η «Ε» στις 5 Ιουλίου 2008 έχει δημοσιεύσει δύο από αυτές. Πρόκειται για επιστολές-φωτιά του «Νέστορα» του ΟΣΕ και μέλους του Δ.Σ. Δ. Καραπάνου καθώς και του αρχιμηχανικού Εμμ. Παναγιώτου. Ο πρώτος φέρεται και να συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό, όμως αυτό δεν εμπόδισε το «σύστημα» να τον φέρει προ διαγραφής του από την κομματική οργάνωση της Ν.Δ. στον ΟΣΕ. Ο Εμμ. Παναγιώτου «εξαϋλώθηκε», αφού με υπογραφή του Μ. Λιάπη διαλύθηκε η Διεύθυνση που υπηρετούσε, η ΔΗΣΤΗΕ!
6 ΔΥΟ ΣΕ ΕΝΑΝ
Εν τω μεταξύ, ο Δ. Καραπάνος προχώρησε στην κατάθεση μηνυτήριας αναφοράς, όχι μόνο για τα προ της κατακύρωσης αλλά και για τα παρεπόμενα και οι δύο δικογραφίες συνενώθηκαν τον Νοέμβριο του 2006 με ανακριτή τον Δ. Οικονόμου.
7 ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣτΕ
Η σύμβαση του ποδαριού, από την οποία έλειπαν οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, είχε ήδη εκτροχιαστεί λαμβάνοντας παρατάσεις, όταν το ΣτΕ τον Δεκέμβριο του 2006 ακύρωσε την υπουργική απόφαση που ήθελε κατασκευή μόνο επίγειας γραμμής και στις επιβαρημένες περιοχές.
8 ΣΤΟ ΑΡΧΕΙΟ
Εν τω μεταξύ ο ανακριτής που είχε στα χέρια του δίωξη για κακουργηματική απιστία σε βάρος του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ Κ. Γιαννακού που είχε υπογράψει τη σύμβαση ζήτησε την αρχειοθέτηση του συνόλου της πολύκροτης υπόθεσης, τον Δεκέμβριο του 2007.
9 ΧΟΡΟΣ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΩΝ
Η εργοληπτική κοινοπραξία, που είχε σταματήσει για ένα διάστημα τις εργασίες, εκτελούσε παράπλευρα έργα, κάλυπτε κονδύλια απρόβλεπτων δαπανών, άλλαζε μελέτες, αυξομείωνε συμβατικές ποσότητες, χαρακτηρίζοντάς τα «προφανή σφάλματα μέτρησης» κ.ά. Το συμβατικό έργο είχε μεταβληθεί σε σημαντικό μέρος του δικτύου, καθώς από επίγειο έγινε υπόγειο. Ουδείς νέος διαγωνισμός έγινε για το νέο έργο και το γαϊτανάκι των παρατάσεων προσέδωσε στην κοινοπραξία 16,3 εκατ. ευρώ, μόνο από τις αναθεωρήσεις τιμών.
10 ΗΜΕΡΕΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ
Από την υποτιθέμενη παράδοση του έργου (Δεκέμβριος 2005) μέχρι σήμερα ο ΟΣΕ χάρισε απλόχερα στον εργολάβο του εννέα παρατάσεις. Η τελευταία προθεσμία δόθηκε στις 9 Μαΐου 2009, επί ημερών του Ευρ. Στυλιανίδη. Ο προκάτοχός του Κ. Χατζηδάκης, για τον εξευμενισμό των κατοίκων του Δήμου Αγίων Αναργύρων στις 3 Νοεμβρίου 2008, είχε σπεύσει να αβγατίσει το έργο του προαστιακού με άλλα 12 εκατ. ευρώ. Τόσο κοστολογήθηκαν από τον ΟΣΕ τα έργα αποκατάστασης (υπογειοποίηση, αποχέτευση κ.ά.) που περιγράφονται στο Μνημόνιο Συνεργασίας που υπέγραψαν ο τότε υπουργός Μεταφορών Κ. Χατζηδάκης, ο δήμαρχος Αγ. Αναργύρων Ν. Σαράντης και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Γ. Γιαννούσης. Ετσι άρχισαν να γκρεμίζουν όσα είχαν φτιάξει οι εργολάβοι, οι οποίοι είναι και το φαβορί για τις πρόσθετες εργασίες που άλλωστε είναι εντός του εργοταξίου τους.
Στο κόστος προστίθεται πλέον και η κατεδάφιση έργων του 2006 και 2007!
11 ΚΑΤΑΠΕΛΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Εν τω μεταξύ τον Οκτώβριο του 2008 η αντεισαγγελέας Εφετών Ξένια Δημητρίου, που είχε ξετινάξει την υπόθεση του προαστιακού, λαμβάνοντας καίριες καταθέσεις, διαφώνησε με τον 2ο ειδικό ανακριτή και του επέστρεψε τη δικογραφία. Ζήτησε τη διενέργεια πραγματογνωμοσύνης για τον προσδιορισμό της βλάβης του Δημοσίου, επιμένοντας στην απιστία σε συνδυασμό με τον 1608. *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου