Παρασκευή 10 Απριλίου 2009

Δώστε στο δήμο Αν. Ολύμπου, τις παλιές γραμμές του ΟΣΕ


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2009

...
που ο Οργανισμός αρνείται να τις παραχωρήσει και τις αφήνει να χορταριάζουν, δυσφημώντας έτσι ένα από τα σημαντικότερα τουριστικά θέρετρα του νομού Το τμήμα των παλιών σιδηροδρομικών γραμμών στο Πλαταμώνα, εγκαταλείφθηκε, κατά κύριο λόγο, γιατί περνά μέσα από οικισμό, ωστόσο ο ΟΣΕ αρνείται να το παραχωρήσει στο δήμο, με το πρόσχημα ότι είναι γραμμή διαφυγής. Πράγμα εντελώς απίθανο, αφού η νέα σήραγγα δεν έχει καμία επικοινωνία με το τμήμα της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής! Τα παραπάνω επισημαίνει, μεταξύ άλλων, βουλευτής Πιερίας της Ν.Δ Κώστας Κουκοδήμος, στον υπουργό Μεταφορών, με ερώτησή του που κατέθεσε στη Βουλή.
Παρουσιάζοντας τα προβλήματα που δημιουργούν οι εγκαταλειμμένες σιδηροδρομικές γραμμές στον Πλαταμώνα, ο βουλευτής του νομού υπογραμμίζει πως διχοτομούν τον οικισμό, διασχίζοντάς τον από τα όρια του Αγροτικού Ιατρείου έως το νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Ν. Πόρων-Πλαταμώνα, ενώ στη διάρκεια της θερινής περιόδου προκαλούν σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα λόγω αυξημένης κίνησης των οχημάτων.
Αλλά, σημειώνει, «το τμήμα αυτό παραμένει στην κυριότητα του ΟΣΕ», καθώς ο Οργανισμός το έχει χαρακτηρίσει «γραμμή διαφυγής σε περίπτωση ατυχήματος», που πρέπει να παραμείνει «για εθνικούς λόγους».
Μόνο που, τονίζει ο βουλευτής, «ο ισχυρισμός αυτός καταρρίπτεται επί της ουσίας, αφού η νέα σήραγγα δεν έχει καμία επικοινωνία με το τμήμα της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής, το οποίο σημειωτέον, λόγω ακριβώς της διέλευσής του εντός κατοικημένων περιοχών, κρίθηκε επιβεβλημένο να καταργηθεί».
Επιπλέον, ενώ ο ΟΣΕ βλέπει ως «γραμμή διαφυγής» το εγκαταλειμμένο τμήμα των σιδηροδρομικών γραμμών, το, εγκεκριμένο με ΚΥΑ και δημοσιευμένο σε ΦΕΚ του 1996,

Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Κοινότητας Πλαταμώνα Ν. Πιερίας προβλέπει την απομάκρυνση της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής και την κατασκευή στη θέση της συλλεκτήριας οδού.
Το ίδιο, οδικό άξονα δηλαδή στη θέση της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής, προέβλεπε και το πολεοδομικό σχέδιο του Πλαταμώνα του έτους 1968.
Αλλά, κι ακόμη πιο πίσω πηγαίνοντας, η ιστορία φαίνεται πως δικαιώνει τους κατοίκους του Πλαταμώνα και όχι τις επί της ιδιοκτησίας των γραμμών απαιτήσεις του ΟΣΕ.
«Θα πρέπει να αναφερθεί επίσης», σημειώνει στην ερώτησή του ο κ. Κουκοδήμος, «πως ο χώρος της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής καταλήφθηκε το 1915, όμως ουδέποτε απαλλοτριώθηκε υπέρ του ΟΣΕ και συνεπώς δεν γεννώνται ιδιοκτησιακά δικαιώματα του Οργανισμού, ενώ ούτε οι κάτοικοι-ιδιοκτήτες των εκτάσεων αυτών αποζημιώθηκαν. Αυτό αποδεικνύεται και με το υπ’αριθμ. Δ.Γρ.702.623/Φ.100/3α/12-8-1965 έγγραφο Μ.Φ. ‘Σιδηρόδρομοι του Ελληνικού Κράτους’ αναφέρονται τα εξής: ‘Επί του κοινοποιηθέντος ημίν υπ.αριθμ.Κ.28532/21.7.1965 υμετέρου εγγράφου, έχομεν την τιμήν ν’ αναφέρομεν, ότι τα ακίνητα για την κατασκευήν της σιδηροδρομικής γραμμής Παπακουλίου-Πλατέος εις την περιοχήν του αγροκτήματος ‘Πλαταμών’ απηλλοτριώθησαν υπό του Δημοσίου δια της υπ’αριθ. 102139/27.7.1915 πράξεως του Υπουργού Συγκοινωνίας….Προσέτι, αναφέρομεν ημίν, ότι αι εκτάσεις, τμήματα των οποίων παραχωρήθησαν παρ’ ημών, προς αποκατάστασιν ακτημόνων καλλιεργητών εις την περιοχή Πλαταμώνος, εφέροντο κατά το έτος της απαλλοτριώσεως αυτών ως ανήκουσαι εις το Δημόσιον και εκ του λόγου τούτου δεν κατεβλήθη αποζημίωσις δια τα εκτάσεις ταύτας».
Όσο για τη σύγχρονη ιστορία, αυτή γράφεται με τη συμπεριφορά του ΟΣΕ απέναντι στις εκτός λειτουργίας σιδηροδρομικές γραμμές. «Οι κάτοικοι», αναφέρει ο βουλευτής, «κάνουν λόγο για δυσφήμιση ενός σημαντικού τουριστικού θέρετρου της Πιερίας, αλλά και υποβάθμιση της περιοχής, αφού ο ΟΣΕ δεν προχωρά ούτε καν στον καθαρισμό από δέντρα, κλαδιά και άλλες φερτές ύλες που συμπληρώνουν μια απαράδεκτη για τουριστική περιοχή εικόνα».
Γι’ αυτό, κι επειδή «παρά τις συνεχείς οχλήσεις και διαμαρτυρίες του Τοπικού Συμβουλίου του Πλταμώνα και του δήμου Ανατολικού Ολύμπου δήμου, μέχρι στιγμής ο ΟΣΕ δεν έχει δώσει το ‘πράσινο φως’», ο βουλευτής Πιερίας ερωτά τον υπουργό Μεταφορών αν προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει τις διαδικασίες για την παραχώρηση του τμήματος της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής στο δημοτικό διαμέρισμα Πλαταμώνα.
«Σύμφωνα με τη νομοθεσία εξάλλου», σημειώνει, «από τη στιγμή που ο ΟΣΕ αποφασίζει να καταργήσει μια γραμμή και μεταθέτει σε νέα θέση αυτή τη γραμμή, αυτομάτως η παλιά σιδηροδρομική γραμμή επανέρχεται στην τοπική κοινωνία». Επαναλειτουργία της γραμμής με άλλους όρους Εκτός από τον ΟΣΕ, που αφήνει να χορταριάζουν οι γραμμές και από κείνους που ζητούν να παραχωρηθούν στο δήμο για να γίνει δρόμος, υπάρχει και μια άλλη πρόταση για τις εκτός λειτουργίας σήμερα σιδηροδρομικές γραμμές.
Είναι αυτή των φίλων των σιδηροδρόμων, που υποστηρίζουν ότι θα μπορούσαν να επαναλειτουργήσουν οι γραμμές, εν είδη μουσειακού σιδηροδρόμου, εν είδη τοπικού, οικολογικού, εναλλακτικού, γραφικού τρόπου μεταφοράς των επισκεπτών και τουριστών της περιοχής.
Στο κάτω-κάτω λένε, τα οφέλη του τουριστικού (και όχι μόνο) Πλαταμώνα, θα είναι πολύ περισσότερα, αν οι σιδηροδρομικές γραμμές δεν γίνουν τελικά λεωφόρος, που θα φιλοξενεί παντός είδους μηχανοκίνητους τροχοφόρους ρυπαντές.
kraxtis-gr.blogspot.com. .

Δεν υπάρχουν σχόλια: