Τετάρτη 25 Μαΐου 2011

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΕΝ ΙSΟ 9001:2008 & ΗΑCCP ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΣΤΟ ΨΝΠΟ


 
Τετάρτη 25 Μαίου 2011
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
ΕΝ ΙSΟ 9001:2008 & ΗΑCCP ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΣΤΟ ΨΝΠΟ

  • Διασφάλιση ποιοτικών υπηρεσιών με πιστοποιητικό ΙSΟ 9001:2008 και ΗΑCCP
  • Ποιότητα και διαρκής έλεγχος στα τρόφιμα
  • Βεβαίωση διαχειριστικής επάρκειας
Σύμφωνα με τις προδιαγραφές του  συστήματος διαχείρισης ποιότητας ΕΝ ΙSΟ 9001:2008 λειτουργεί εδώ....
και ένα χρόνο το ΨΝΠΟ αλλά και επίσημα πλέον από την 17η Μαΐου 2011 αφού απέκτησε το πιστοποιητικό ΙSΟ από ανεξάρτητο φορέα διαπίστευσης.
Επίσης το ΨΝΠΟ έλαβε τη βεβαίωση διαχειριστικής επάρκειας από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Ρωτήσαμε το Διοικητή του νοσοκομείου κ. Κοσμαδάκη Μανώλη να μας παρουσιάσει τα θετικά του συστήματος διαχείρισης ποιότητας και της διαχειριστικής επάρκειας και αυτός μας απάντησε ως εξής:

ΕΡ. Τι έχετε κάνει για να διασφαλίσετε ποιοτικές υπηρεσίες έως τώρα;

ΑΠ. Από τον Απρίλιο του 2010 ξεκινήσαμε διάφορες στοχεύσεις για παροχή υπηρεσιών ποιότητας στο νοσοκομείο μας. Όπως θα γνωρίζετε οι ποιοτικές υπηρεσίες υγείας δεν είναι απαραίτητα συναρτημένες με το κόστος. Μπορείς να παρέχεις υπηρεσίες υγείας ποιοτικές και με χαμηλό κόστος. Έτσι λοιπόν εστίασα στη βελτίωση της ποιότητας με ενέργειες που δεν κοστίζουν αλλά καλυτερεύουν της υπηρεσίες υγείας.

1. Εφάρμοσα τα προ τυποποιημένα έντυπα διαδικασιών ποιότητας και αποτελεσματικότητας που υπάρχουν από το 2005 και τεκμηριώνουμε όλες τις διεργασίες σε όλη την ιεραρχία του νοσοκομείου.

2. Εφαρμόζουμε το σύστημα διαχείρισης ποιότητας ΕΝ ΙSΟ 9001:2008 και συμμορφωθήκαμε στα πρότυπα για να εξασφαλίσουμε το πιστοποιητικό ΙSΟ 9001 και επίσημα από ανεξάρτητο φορέα διαπίστευσης και ελέγχου.

3. Εφαρμόζουμε το ΗΑCCP για την τεκμηρίωση των κανόνων ορθής Υγιεινής και Ασφάλειας Τροφίμων.

4. Ορίσαμε εσωτερικούς και εξωτερικούς επιθεωρητές που ασκούν καθήκοντα για το ΙSΟ 9001 και το ΗΑCCP.

5. Δημιουργήσαμε την Επιτροπή Φαρμάκων και την Επιτροπή Φαρμακοεπαγρύπνησης που αποφασίζει ποια φάρμακα χρησιμοποιούμε στο συνταγολόγιο του φαρμακείου μας.

6. Δημιουργήσαμε και στελεχώσαμε την επιτροπή υγιεινής και Ασφάλειας στην Εργασία και ορίσαμε Τεχνικό Ασφαλείας και Ιατρό Εργασίας.

7. Δημιουργήσαμε την Επιτροπή Ποιότητας την οποία στελεχώσαμε με γραμματειακή υποστήριξη, Η επιτροπή αυτή συμπληρώθηκε και με υπεύθυνους ανά τομέα στις λειτουργίες του νοσοκομείου μας. Η επιτροπή αυτή ήδη έχει αποστείλει πέντε (5) εκθέσεις αποτελεσμάτων στο Υπουργείο Υγείας.

8. Ορίσαμε ενεργειακό υπεύθυνο και υπεύθυνο διαχείρισης ιατρικών αποβλήτων. Στόχος ήταν να εκτιμήσουμε κινδύνους ενεργειακών απωλειών και να προτείνουμε μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας και να μην φεύγουν ανεξέλεγκτα τα επικίνδυνα ιατρικά νοσοκομειακά απόβλητα. Αυτά τα πετύχαμε γρήγορα. Αν και μένουν ακόμα να γίνουν κάποια πράγματα.

9. Φτιάξαμε το Γραφείο Υποστήριξης του πολίτη (ΓΥΠ) το στελεχώσαμε, συμπληρώνουμε τα έντυπα, απαντάμε σε παράπονα και καταγγελίες και στείλαμε έκθεση πεπραγμένων για το 2010 στο υπουργείο. Εδώ να πω ότι το βιβλίο για τα παράπονα είχε να ενημερωθεί από το 2006 και είχαν σκίσει τις σελίδες με ότι είχε αναφερθεί ως παράπονα. Τέτοια ποιότητα εφαρμόζανε οι προηγούμενοι.

10. Σε συνεργασία με το Γραφείο Υποστήριξης των Δικαιωμάτων του ασθενούς, τοποθετήθηκαν κουτιά παραπόνων και έντυπα ερωτηματολόγια σε όλες τις μονάδες για να μπορούν οι ασθενείς και οι συγγενείς τους να υποβάλλουν τα παράπονά τους τα οποία εξετάζονται από αρμόδια ορισμένη τριμελή επιτροπή.
Ξέρετε δίνω μεγάλη βαρύτητα στο τι λένε οι άλλοι για μας για το νοσοκομείο και τις υπηρεσίες του.

11. Ξεκινήσαμε διαδικασίες να αποκτήσουν όλα τα κτίρια -όπου αυτό είναι εφικτό- πιστοποιητικό πυρασφαλείας.
  • Έχουμε ήδη υποβάλει 2 φακέλους για αντίστοιχα κτίρια και προχωρεί η διαδικασία.
  • Σε όσα κτίρια ανανεώνουμε τη μίσθωση μετά από διαγωνισμό έχουμε βάλει υποχρεωτική την προσαρμογή για να αποκτήσουν πιστοποιητικό πυρασφαλείας. Αυτό ήδη έχει γίνει για 6 κτίρια. Σε ένα χρόνο από σήμερα θα έχουν συμμορφωθεί όλα τα κτίρια. Έχουν αναλάβει έγγραφες δεσμεύσεις όλοι οι ιδιοκτήτες.
  • Διερευνούμε κάθε περίπτωση χωριστά και προχωρούμε την προετοιμασία των φακέλων.
  • Καταρχήν πιστοποιούμε όσα κτίρια έχουν ενεργό πιστοποιητικό πυρασφαλείας για το ΙSΟ, τα άλλα θα ακολουθήσουν αργότερα. Με σκοπό να διευρυνθούν τα κτίρια που θα λειτουργούν με ασφάλεια και ποιότητα.
  • Αναθέσαμε τις διαδικασίες για την προετοιμασία των φακέλων σε εξωτερικό μηχανικό συνεργάτη αφού το ΨΝΠΟ δεν διαθέτει αντίστοιχη ειδικότητα και προχωρούμε μπροστά.

ΕΡ. Πως βελτιώσατε την ποιότητα στα τρόφιμα;

ΑΠ.  Κατ’ αρχήν αξιολογήσαμε τους υπάρχοντες προμηθευτές τροφίμων με συγκεκριμένα αυστηρά κριτήρια, μετά τους ενημερώσαμε για τα αποτελέσματα και ζητήσαμε τη συνεργασία τους στη βελτίωση της ποιότητας. Όσα προϊόντα κρίνονται ακατάλληλα επιστρέφονται χωρίς κόστος στους προμηθευτές και αντικαθίστανται με άλλα.
Αναθέσαμε σε εξωτερικούς ελεγκτές τον έλεγχο της ποιότητας των τροφίμων και των παραγόμενων από τα μαγειρεία μας φαγητών. 24 φορές το χρόνο σε τυχαία δείγματα ελέγχονται για την ασφάλεια και την ποιότητα των τροφίμων σύμφωνα με τους κανόνες του ΕΦΕΤ.
Στους διαγωνισμούς για προμήθεια τροφίμων όσοι δεν έχουν επίσημα σε ισχύ πιστοποιητικά ποιότητας απορρίπτονται από τη διαγωνιστική διαδικασία.
Κάθε χρόνο πλέον θα γίνεται ξεχωριστή αξιολόγηση κατά προμηθευτή και όποιος δεν έχει καλή συμπεριφορά και βαθμολογία δεν θα μπορεί να γίνεται δεκτός στους επόμενους διαγωνισμούς. Έτσι τους βάλαμε και σε μια ανταγωνιστική διαδικασία να βελτιωθούν ακόμα περισσότερο.
Επίσης λάβαμε μέτρα για την συντήρηση των τροφίμων, διορθώσαμε τους χώρους αποθήκευσης, αλλάξαμε ψυγεία και πόρτες όπου χρειαζόταν και άλλες τεχνικές εγκαταστάσεις, δώσαμε οδηγίες στους υπευθύνους των δομών, εφαρμόζουμε δελτίο αποθήκης εισερχομένων-εξερχομένων προϊόντων και ελέγχουμε τις ημερομηνίες λήξης συστηματικά.
Αυτή η διαδικασία είναι σε συνεχή εφαρμογή, γίνονται αιφνιδιαστικοί έλεγχοι και καταγράφονται τα συμβαίνοντα για ελεγκτικούς και στατιστικούς και άλλους λόγους.
Έτσι πετύχαμε τη βελτίωση της ποιότητας και μειώσαμε σημαντικά το κόστος. Σας είπα το κόστος μπορεί να μειωθεί χωρίς να πειράξουμε την ποιότητα. Αντίθετα βελτιώνουμε την ποιότητα χωρίς επιπλέον κόστος. Είναι εφικτό.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ

ΕΡ. Όμως ποια είναι η πολιτική ποιότητας που εφαρμόζει το ΨΝΠΟ;

ΑΠ.  Το ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΕΤΡΑΣ ΟΛΥΜΠΟΥ ανταποκρινόμενο στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών στο χώρο της υγείας, που επιβάλλουν τα εθνικά και διεθνή πρότυπα, τα ευρωπαϊκά δεδομένα και η ισχύουσα νομοθεσία, αποφάσισε να σχεδιάσει και να εγκαταστήσει Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 9001:2008.
Το Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας του Οργανισμού καλύπτει τις «υπηρεσίες φιλοξενίας ασθενών, σίτισης και διοικητικής υποστήριξης» και σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις ανάγκες και τις επιδιώξεις του Νοσοκομείου, καθώς επίσης και σε συμφωνία με Νομικές και Κανονιστικές απαιτήσεις.
Η ικανοποίηση και η εξασφάλιση της εμπιστοσύνης των ασθενών, των συγγενών τους και των ασφαλιστικών φορέων, μέσω της εκπλήρωσης καθορισμένων προδιαγραφών ποιότητας και η ευσυνειδησία και η συνέπεια αποτελούν βασικές αρχές του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου. Γενικός στόχος  είναι η παροχή υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών, λαμβάνοντας υπόψη τα επιτεύγματα της εξέλιξης στον τομέα της ιατρικής. Πιο συγκεκριμένα, το ΨΝΠΟ επιδιώκει:
§         Τη θεραπεία των ατόμων που πάσχουν από ψυχικές ασθένειες και νοσηλεύονται στις εγκαταστάσεις του.
§         Την εφαρμογή των πιο σύγχρονων επιστημονικών μεθόδων.
§         Την εφαρμογή ενιαίας στρατηγικής για να αποφευχθούν εγγενείς αδυναμίες παρόμοιων προσπαθειών σε αντίστοιχους χώρους (όπως ασυλοποίηση και ανεπαρκής αντιμετώπιση των ψυχικά ασθενών).
§         Τη συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς που ασχολούνται με τα προβλήματα ψυχικής υγείας.
§         Τη συνεχή διεύρυνση των νοσηλευόμενων.
§         Τη διαρκή αναβάθμιση του δυναμικού του νοσοκομείου, μέσω προγραμμάτων κατάρτισης, αλλά και πρόσληψης καταρτισμένων νέων εργαζόμενων.
§         Τη συνεχή βελτίωση του Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας και της λειτουργίας του νοσοκομείου με την αποτελεσματική χρήση των παρακάτω εργαλείων :
Ø      Καθορισμό και ανασκόπηση στόχων ποιότητας
Ø      Ανασκόπηση Διοίκησης
Ø      Εσωτερικές Επιθεωρήσεις
Ø      Διορθωτικές και Προληπτικές Ενέργειες
Ø      Συστηματική ανάλυση δεδομένων που προκύπτουν από τα Αρχεία Ποιότητας.

Επιπλέον, στη φιλοσοφία και τις αξίες του ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΠΕΤΡΑΣ ΟΛΥΜΠΟΥ εντάσσονται η αποφυγή της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος, η συνετή χρησιμοποίηση των φυσικών πόρων και η εφαρμογή κανόνων υγιεινής και ασφάλειας.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων έχουν πραγματοποιηθεί στην τεκμηρίωση του Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας όλες οι απαραίτητες αναφορές. Μέσω του συστηματικού σχεδιασμού, του ελέγχου των διαδικασιών και της συνεχούς βελτίωσης όλων των δραστηριοτήτων, εκπληρώνονται οι αρχές του νοσοκομείου.
Η Διοίκηση δεσμεύεται στη διάθεση της υποδομής και του εξοπλισμού που κρίνονται απαραίτητα για την παροχή των υπηρεσιών. Κάθε εργαζόμενος είναι υπεύθυνος για την ποιότητα της δικής του εργασίας και είναι επιβεβλημένο να συμβάλλει στη διαχείριση της ποιότητας και την επίτευξη των καθορισμένων στόχων. Για το λόγο αυτό όλοι οι εργαζόμενοι, ανάλογα με τις αρμοδιότητές τους, ενημερώνονται σχετικά με το Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας και ενεργούν αποδεδειγμένα σύμφωνα με τους καθορισμένους κανόνες.
Διαδικασίες και ενέργειες οι οποίες δεν εγγυώνται την εκπλήρωση των στόχων που έχουν τεθεί, διακόπτονται άμεσα από τους υπεύθυνους, αναλύονται από τους αρμόδιους τα αίτια και ορίζονται τα απαιτούμενα μέτρα βελτίωσης.
ΕΡ. Μάθαμε ότι πρόσφατα αποκτήσατε ως νοσοκομείο την βεβαίωση διαχειριστικής επάρκειας, Τι σημαίνει αυτό για το ΨΝΠΟ;

ΑΠ. Το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε μετά από πρότασή μου την εκπόνηση πλήρους φακέλου και υποβολής του στο Υπουργείο Υγείας για τη λήψη βεβαίωσης διαχειριστικής επάρκειας, Η βεβαίωση διαχειριστικής επάρκειας είναι ένα αναγκαίο και «ουκ άνευ έγγραφο» προϋπόθεση για να μπορεί να διεκδικήσει το ΨΝΠΟ πλέον πόρους από το ΕΣΠΑ. Χωρίς αυτό δεν μπορείς να υποβάλλεις αίτηση και Τεχνικό Δελτίο Έργου (ΤΔΕ) για να χρηματοδοτηθείς από το ΕΣΠΑ.
Χωρίς αυτή τη βεβαίωση δεν υπάρχει ανάπτυξη του νοσοκομείου δεν βοηθάς στη ψυχιατρική μεταρρύθμιση.
Συγκρότησα μια επιτροπή, ανέθεσα σε δύο υπαλλήλους μετά από εξέταση των βιογραφικών τους και των ικανοτήτων τους να ασχοληθούν με το θέμα, οργάνωσα τις υπηρεσίες μου, έφτιαξα νέο οργανόγραμμα λειτουργίας, σύστησα τις ανάλογες υπηρεσίες και γραφεία που απαιτούνταν, συντόνισα τις εργασίες και σε έξι (6) μήνες ετοιμάστηκε ο φάκελος. Έγινε ο προβλεπόμενος έλεγχος και η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης μετά από επιτόπιο έλεγχο/ επιθεώρηση και η Υπηρεσία αποφάσισε και μας χορήγησε τη σχετική βεβαίωση διαχειριστικής επάρκειας τύπου Β και Γ.
Τώρα πλέον μπορούμε να ετοιμάσουμε τα αντίστοιχα Τεχνικά Δελτία Έργου (ΤΔΕ) και να διεκδικήσουμε πόρους από το ΕΣΠΑ.
Ήδη ξεκινήσαμε την εκπόνηση ΤΔΕ και είμαι αισιόδοξος ότι και εδώ θα είμαστε πρώτοι. Ξέρετε, αν προσπαθείς με σχέδιο και όραμα θα έχεις σίγουρα αποτελέσματα. Είμαι αυτής της αντίληψης της επιμονής και της προσπάθειας με σχέδιο μεθοδικότητα και επιμονή. Τίποτε δεν έρχεται από μόνο του. Αυτή είναι η συνταγή της επιτυχίας.

Τέλος να σημειώσω ότι χωρίς την ενεργή συμπαράσταση συνεργασία και υποστήριξη από τους εργαζομένους δεν θα μπορούσα να πετύχω αυτά τα αποτελέσματα, αυτή την ποιότητα. Τους ευχαριστώ πολύ γιαυτή τη συμμετοχή τους. Με εμπιστεύτηκαν, τους εμπιστεύτηκα και ορίστε τα αποτελέσματα. Όλοι μαζί κάνουμε θαύματα.
Οι εργαζόμενοι είναι μαζί μου, είναι δίπλα μου, με εμπιστεύονται και εργάζονται πάρα πολύ για να βελτιώσουμε το νοσοκομείο, την προσφορά υπηρεσιών, την ποιότητα και νομίζω και αυτοί εισπράττουν εύσημα από τους πολίτες.


 

Δεν υπάρχουν σχόλια: