Pages - Menu

Πέμπτη 10 Ιουνίου 2010

Η βιώσιμη κινητικότητα έρχεται χωρίς αυτοκίνητο

PERIBALLON_1
Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση για το πώς θα βελτιωθεί η ζωή μας στην πόλη και πώς οι πόλεις θα γίνουν πιο ανθρώπινες, διοργάνωσαν χθες το απόγευμα «Οι Φίλοι του Περιβάλλοντος» έχοντας στο πάνελ διακεκριμένους επιστήμονες. Οι πολιτικοί... μηχανικοί-συγκοινωνιολόγοι, Νάσος Κόκκινος και Χρίστος Ταξιλτάρης, μπορεί να διαφώνησαν σε επιμέρους λύσεις, συμφώνησαν όμως σε ένα σημαντικό σημείο: για να επιτευχθεί η βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις, απαραίτητη προϋπόθεση είναι (κατά τον κ. Ταξιλτάρη) η «σύγκρουση με την ιδιωτική μετακίνηση-αυτοκίνητο» ή άλλως (κατά τον κ. Κόκκινο) «να εγχειρίσουμε τον καρκίνο των πόλεων (αυτοκίνητο) θάβοντάς τα σε υπόγειους χώρους στάθμευσης»

«Ήρθα από την Αθήνα με το αυτοκίνητό μου, επειδή οι απίθανοι άνθρωποι του ΟΣΕ αύριο απεργούν, φέρνοντας όμως μαζί μου το ποδήλατο», είπε ο πρόεδρος του Δικτύου Ε.Π.Ι.Β.Α.Τ.Η.Σ. Νάσος Κόκκινος, αφού πρώτα φρόντισε να συστηθεί λέγοντας ότι δεν έχει καμία σχέση με το δημόσιο (πλέον) και ότι επιθυμεί να μεταφέρει τις εμπειρίες του από το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
PERIBALLON_2Ο κ. Κόκκινος, έφτασε στο 4ο Λύκειο (όπου έγινε η συζήτηση) με το ποδήλατό του, έχοντας διασχίσει τον δακτύλιο της πόλης. «Συγχαρητήρια για την πόλη σας» ήταν τα πρώτα σχόλιά του. «Σας συγχαίρω για τον πολιτισμό σας, για τα ωραία σας πεζοδρόμια, αλλά και για τους οδηγούς σας που σέβονται τους ποδηλάτες», είπε προκαλώντας το ελαφρύ μειδίαμα των αρκετών τυχερών που παρακολούθησαν την εκδήλωση. Η αλήθεια είναι, ότι αποκόμισε τη συγκεκριμένη εικόνα, όχι μόνο επειδή διέσχισε την πόλη Τετάρτη απόγευμα με κλειστή την αγορά, αλλά κυρίως επειδή την συνέκρινε με την Κυψέλη. «Πηγαίνετε να δείτε στην Κυψέλη πώς ζει ο κόσμος. Εδώ βρήκα πολιτισμό και πραγματικά το χάρηκα», είπε.
Ξεκινώντας την εισήγησή του, εξέφρασε την άποψη ότι πόλεις με ΙΧ δεν έχουν αύριο, ενώ μιλώντας για τον ρόλο του δικτύου, επεσήμανε πως είναι κυρίως να συμβουλεύει πολιτεία και δήμους για το πώς μπορεί να υπάρξει βιώσιμη κινητικότητα. «Η λύση είναι μονοσήμαντη για τη βιώσιμη κινητικότητα. Πεζοπορία, ποδήλατο και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Το θέμα είναι πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό, αφού έχει κόστος». Χαρακτήρισε το αυτοκίνητο «κακιά συνήθεια» τονίζοντας ότι πρώτα πρέπει να «μόνο όταν βγει το αυτοκίνητο από το δρόμο θα μπορούν να παρθούν μέτρα βιώσιμης κινητικότητας για τις πόλεις».
Ο Νάσος Κόκκινος, εξέφρασε την άποψη ότι θα πρέπει να σταματήσει η συζήτηση περί κυκλοφοριακών μελετών, υποστηρίζοντας ότι αυτές είναι μελέτες διευκόλυνσης της ροής του αυτοκινήτου και στηρίζονται στο αγγλοσαξονικό μοντέλο προώθησης των Ι.Χ.
Καταλήγοντας, υποστήριξε ότι οι πόλεις (της Ελλάδας εν προκειμένω) «πάσχουν από καρκίνο» και πως η λύση για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα είναι μία: «επειδή δεν μπορούμε να μειώσουμε την ιδιοκτησία των αυτοκινήτων, αυτόν τον καρκίνο πρέπει να τον εγχειρίσουμε με το θάψιμο των οχημάτων σε υπόγειους χώρους στάθμευσης».

Με περισσότερα βιώματα από την Κατερίνη (και καταγωγή από τη Λάρισα), ο καθηγητής του ΑΠΘ Χρίστος Ταξιλτάρης, ανέφερε για την Κατερίνη, ότι είναι μια μικρομεσαία πόλη «με γενικώς καλά στοιχεία, λίγο πάνω από τον μέσο όρο των άλλων πόλεων».
Ο καθηγητής, αναφέρθηκε εκτενώς στη σημασία του «συγκοινωνιακού σχεδιασμού» χαρακτηρίζοντάς τον κοινωνική ανάγκη. «Η πεμπτουσία του συγκοινωνιακού σχεδιασμού είναι το δικαίωμα στη μετακίνηση» δικαίωμα που όπως είπε είναι στην ίδια μοίρα με εκείνο της υγείας και της παιδείας.
Παρόλα αυτά το συγκεκριμένο δικαίωμα διακυβεύεται στις μεγάλες πόλεις για εγκύους, παιδιά, ανάπηρους, ποδηλάτες και πεζούς οι οποίοι δεν έχουν την δυνατότητα ή δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν ιδιωτικό μέσο, υποστήριξε ο κ. Ταξιλτάρης, τονίζοντας πως η προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη «πρέπει να συγκρούεται με την ιδιωτική μετακίνηση».
Ο καθηγητής Συγκοινωνιακών Έργων του ΑΠΘ, αναφέρθηκε στους κυκλικούς κόμβους, διευκρινίζοντας ότι δεν είχε κάποια σχέση με τον στρατηγικό σχεδιασμό, παρότι κατέθεσε και ο ίδιος την επιστημονική του άποψη.
Σχολιάζοντας τη μελέτη που εφαρμόζεται, είπε ότι πρόκειται «περί μελέτης διαχείρισης των ροών μετακίνησης των οχημάτων, χωρίς να αμφισβητείται η κυκλοφορία και η στάθμευσή τους», παρότι οι θέσεις στάθμευσης στο δρόμο μειώθηκαν μέχρι και 15%.
Συνεχίζοντας είπε ότι η συγκεκριμένη μελέτη αλλάζει τη διευθέτηση της διαδρομής με χαμηλές ταχύτητες κίνησης, ενώ γίνεται ανακατανομή χώρου πεζοδρομίων και δρόμου υπέρ του πεζοδρομίου.
Αναφερόμενος στους κυκλικούς κόμβους που μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί, έκανε λόγο για μια καλή μέθοδο πειθάρχησης κυρίως ως προς τον έλεγχο των ταχυτήτων. «Όταν σχεδιάζονται και κατασκευάζονται σωστά, βοηθούν στην ασφάλεια», είπε. Ο κ. Ταξιλτάρης, σχολίασε και τον (υποτιθέμενο) ποδηλατόδρομο επί της Εθνικής Αντίστασης. Παρότι τον είδε Τετάρτη απόγευμα, με κλειστά τα μαγαζιά και χωρίς κάθε είδους πραμάτειες κατά μήκος του, τον χαρακτήρισε «δυσφήμιση για τους ποδηλατόδρομους».
Τέλος και απαντώντας στον κ. Κόκκινο περί ανάγκης δημιουργίας υπόγειων χώρων στάθμευσης, εκτίμησε ότι οι συγκεκριμένοι χώροι περισσότερο δημιουργούν κυκλοφοριακά προβλήματα, παρά λύνουν, ειδικά όταν γίνονται στο κέντρο των πόλεων και διαθέτουν και πολλές θέσεις.(
Πολιτεία/Βαγγέλης Ζαμαντζάς)
ΚΡΑΧΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου