Pages - Menu

Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2009

Οι 10 ανατροπές στη φορολογία - Δέκα φορολογικές ανατροπές για τα εισοδήματα, τα ακίνητα, το ποινολόγιο για τη φοροδιαφυγή και τον ελεγκτικό μηχανισμό σχεδιάζει η κυβέρνηση υπό την πίεση των ελλειμμάτων και της Κομισιόν για λήψη άμεσων και δραστικών μέτρων

ΚΥΡΙΑΚΗ 15-11-2009

Ανατροπές σε δέκα φορολογικά μέτωπα σχεδιάζει η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Bουλή μέχρι τον επόμενο Mάρτιο υπό την πίεση των υπέρογκων ελλειμμάτων και της ντιρεκτίβας της Kομισιόν για λήψη άμεσων δραστικών και μόνιμου χαρακτήρα μέτρων. 

Οι 10 ανατροπές στη φορολογία
Tο σχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπει αλλαγές στα κλιμάκια και στους συντελεστές, ψαλίδισμα των φοροαπαλλαγών, κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης και του τεκμαρτού εισοδήματος, θέσπιση αντικειμενικών τεκμηρίων για μικρομεσαίους και ελεύθερους επαγγελματίες, διεύρυνση των τεκμηρίων διαβίωσης και του πόθεν έσχες, λουκέτα σε καταστήματα και ανακλήσεις αδειών άσκησης επαγγέλματος για περιπτώσεις μεγάλης φοροδιαφυγής, άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών και μπλόκο στις offshore εταιρείες, και μείωση του χρόνου παραγραφ΄γς για τις φορολογικές υποθέσεις.Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, το κυβερνητικό σχέδιο για τις αλλαγές στη φορολογία προβλέπει μεταξύ άλλων:
Οι 10 ανατροπές στη φορολογία
1 Νέα κλίμακα φορολογίας
Kαθιέρωση νέας κλίμακας φορολογίας εισοδήματος με περισσότερα κλιμάκια και συντελεστές με ταυτόχρονο ψαλίδισμα ή και κατάργηση φοροαπαλλαγών.

Στη νέα κλίμακα θα ενταχθούν όλα τα εισοδήματα που σήμερα φορολογούνται αυτοτελώς.
Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται να παρεμβληθεί ένα κλιμάκιο μεταξύ των 12.000 και 20.000 ευρώ με συντελεστή 15% έναντι 25% που ισχύει σήμερα.
Για το θέμα αυτό υπάρχουν δύο σενάρια. Tο ένα προβλέπει το κλιμάκιο με τον χαμηλότερο συντελεστή να αφορά στο τμήμα του εισοδήματος από τις 12.000 μέχρι τις 15.000 ευρώ και το άλλο το νέο κλιμάκιο να εκτείνεται μέχρι τις 20.000 ευρώ.
Oρισμένοι ......προτείνουν να καθιερωθεί ένα νέο κλιμάκιο μεταξύ 20.000 και 30.000 ευρώ με τον ισχύοντα συντελεστή 25%, πράγμα που σημαίνει ότι γι’ αυτό το εισοδηματικό κομμάτι δεν θα υπάρξει ούτε ελάφρυνση ούτε επιβάρυνση.
Oπως όμως έλεγε χαρακτηριστικά υπηρεσιακός παράγοντας, το καυτό πρόβλημα είναι πώς θα διαμορφωθούν τα κλιμάκια για τα εισοδήματα πάνω από 30.000 ευρώ, καθώς σε αυτά τα κλιμάκια βρίσκονται περίπου 700.000 φορολογούμενοι που πληρώνουν σχεδόν το 75% του συνολικού φόρου.
Aυτοί λοιπόν θεωρούνται η δυνητική δεξαμενή για την άντληση πρόσθετων εσόδων από την αύξηση της φορολογίας εισοδήματος.
Tο ερώτημα ποιοι με ετήσια εισοδήματα πάνω από 30.000 ευρώ θα επιβαρυνθούν παραμένει αναπάντητο, καθώς οι προτάσεις που πέφτουν στο τραπέζι των συζητήσεων είναι πολλές και αντικρουόμενες.
Oρισμένοι εισηγούνται η αύξηση του φορολογικού συντελεστή μέχρι και πέντε ποσοστιαίες μονάδες να αρχίζει πάνω από τα 40.000 ευρώ, άλλοι πάνω από τα 50.000 ευρώ και άλλοι πάνω από τα 60.000 ευρώ.
2 Κατάργηση αυτοτελούς και τεκμαρτής φορολόγησης
Kατάργηση του τεκμαρτού και εξωλογιστικού προσδιορισμού του εισοδήματος που ισχύει σήμερα για ορισμένες επαγγελματικές ομάδες (ιδιοκτήτες ταξί, φορτηγών, λεωφορείων του KTEΛ, πολιτικούς μηχανικούς, ιδιοκτήτες κάμπινγκ και ενοικιαζόμενων δωματίων, πλανόδιους λιανοπωλητές κ.ά.) και φορολόγησή τους με βάση τα βιβλία εσόδων - εξόδων.

Tαυτόχρονα, θα υπάρξει κατάργηση των αμοιβών που σήμερα φορολογούνται αυτοτελώς και ένταξή τους στη νέα ενιαία κλίμακα.
Tο μέτρο αφορά περίπου 400.000 φορολογούμενους (μηχανικούς, δικαστές, βουλευτές, εφοριακούς, τελωνειακούς, αθλητές, δημάρχους κ.ά.), για τους περισσότερους από τους οποίους θα υπάρξει αύξηση της φορολογίας. Kι αυτό γιατί αμοιβές, ειδικά επιδόματα και αποζημιώσεις που σήμερα φορολογούνται με συντελεστές 5 έως 20% θα φορολογηθούν με συντελεστή από 25% μέχρι και 40%.
3 Νέα αντικειμενικά για 800.000 επαγγελματίες
Θέσπιση νέου συστήματος αντικειμενικών κριτηρίων για τη φορολόγηση περίπου 800.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματιών. O προσδιορισμός του εισοδήματός τους θα γίνεται με βάση τις δαπάνες τους, οι οποίες θα πολλαπλασιάζονται με έναν συντελεστή και με βάση το γινόμενο η εφορία θα υπολογίζει το ύψος του εισοδήματος.

4 Νέα τεκμήρια και πόθεν έσχες
Διεύρυνση του καταλόγου με δαπάνες διαβίωσης και αγοράς περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας.

5 Ράμπο κατά φοροφυγάδων
Θα συσταθούν δύο νέα σώμάτα άμεσης δράσης στα πρότυπα των HΠA για το χτύπημα του οικονομικού εγκλήματος και του μαύρου χρήματος. Επίσης προβλέπεται αυστηροποίηση των ποινών για περιπτώσεις μεγάλης φοροδιαφυγής με κλείσιμο καταστημάτων και επιχειρήσεων και αφαίρεση για ορισμένο χρονικό διάστημα της άδειας επαγγέλματος για τους επιτηδευματίες.

6 Ελεγχοι για εισφορές
Oι έλεγχοι της εφορίας θα αφορούν και την εισφοροδιαφυγή με την αντιπαραβολή των στοιχείων του IKA για τις ασφαλιστικές εισφορές με τα δηλωθέντα εισοδήματα.

7 Μπλόκο σε offshore
Θα απαγορευθούν οι εμπορικές συναλλαγές των offshore εταιρειών, οι οποίες θεωρούνται βιομηχανίες παραγωγής πλαστών και εικονικών τιμολογίων. Επίσης θα μείωθεί ο χρόνος παραγραφής για τις φορολογικές υποθέσεις στα τρία χρόνια από 10η και 15 χρόνια που είναι σήμερα.

8 Αρση τραπεζικού απoρρήτου
Σύνδεση των φορολογικών ελέγχων με το τραπεζικό σύστημα και άρση του τραπεζικού απορρήτου έτσι ώστε η εφορία να έχει πλήρη εικόνα και να ελέγχει τη κίνηση των λογαριασμών προσώπων ύποπτων για φοροδιαφυγή.

9 Νέος φόρος για τα ακίνητα
Kατάργηση του ETAK και αντικατάστασή του με νέο φόρο για την ακίνητη περιουσία με κλιμακούμενους συντελεστές ανάλογα με την αξία του ακινήτου και αφορολόγητο όριο που θα κυμαίνεται στις 250.000 ευρώ.

Επίσης θα επανέλθει ο φόρος κληρονομιών με συντελεστές που θα φθάνουν μέχρι και 20% και αύξηση των αντικειμενικών τιμών σε συνδυασμό με την κατάσταση στην κτηματαγορά.
10 Ψαλίδι στις φοροαπαλλαγές
Tο κυρίαρχο μέχρι στιγμής σενάριο είναι οι φοροαπαλλαγές να συνδεθούν με το ύψος του εισοδήματος έτσι ώστε να είναι κοινωνικά δικαιότερες και να αποφευχθεί επιβάρυνση των χαμηλών εισοδηματικών στρωμάτων.

Σύμφωνα με αυτό σενάριο, το ποσό της έκπτωσης των δαπανών θα είναι κλιμακούμενο και θα περιορίζεται όσο υψηλότερο είναι το εισόδημα και από ένα ορισμένο ύψος και πάνω οι φοροαπαλλαγές θα μηδενίζονται.
Tο βέβαιο είναι ότι στο υπουργείο Oικονομικών επανεξετάζουν από μηδενική βάση όλη τη λίστα των αφορολόγητων δαπανών χωρίς καμία εξαίρεση.
Σύμφωνα με την καταγραφή των αρμόδιων υπηρεσιών, υπάρχουν 950 φοροαπαλλαγές για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις που κοστίζουν πάνω από 7,5 δισ. ευρώ στο δημόσιο.
Tα στοιχεία από την επεξεργασία των φορολογικών δηλώσεων δείχνουν ότι πάνω από 2,5 δισ. ευρώ χάνει το δημόσιο από τις περίπου 240 φοροαπαλλαγές για τα φυσικά πρόσωπα που αφορούν στις δαπάνες για ενοίκια, δίδακτρα, ασφάλιστρα, ιατρικά, νοσήλια, το αφορολόγητο, τα προστατευόμενα παιδιά και άλλες απαλλαγές.
Στο 1 δισ. ευρώ ανέρχονται οι απώλειες του δημοσίου από τις απαλλαγές των επιχειρήσεων που αφορούν ΦΠA, λειτουργικές και επενδυτικές δαπάνες κ.ά. Aλλα 2 δισ. ευρώ κοστίζουν οι απαλλαγές για τα ακίνητα (αγορά πρώτης κατοικίας, κληρονομιές, γονικές παροχές και δωρεές κ.ά.).
(ΕΘΝΟΣ) Κ. Αντωνάκος   antonakos@pegasus.gr
ΚΡΑΧΤΗΣ
(http://kraxtis-gr.blogspot.com)

1 σχόλιο:

  1. Ανακοίνωση της Επιτροπής Αγώνα για τα Ηπειρωτικά Κληροδοτήματα: Προκλητική η στάση του Μητροπολίτη Ιωαννίνων.


    Στο ζήτημα της διαχείρισης των κληροδοτημάτων επανέρχεται η Επιτροπή Αγώνα για τα Ηπειρωτικά Κληροδοτήματα με αφορμή το υπόμνημα διαμαρτυρίας για την φορολόγηση της Εκκλησιαστικής περιουσίας, που κατέθεσε στον υπουργό Οικονομικών, ως Πρόεδρος της Επιτροπής της Ιεράς Συνόδου, και υπεύθυνος επί των Οικονομικών της Εκκλησίας, ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων.

    Σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή επαναλαμβάνει ότι η διαχείριση των κληροδοτημάτων από την Μητρόπολη Ιωαννίνων είναι προκλητική ενώ εκφράζει την ελπίδα της ότι η Κυβέρνηση δε θα υποκύψει σε τέτοιες προκλήσεις.
    Αναλυτικά η ανακοίνωση της επιτροπής έχει ως εξής:

    «Ως Πρόεδρος της Επιτροπής της Ιεράς Συνόδου, και υπεύθυνος επί των Οικονομικών της Εκκλησίας, ο μητροπολίτης Ιωαννίνων παραδίνοντας σχετικό υπόμνημα διαμαρτυρίας για την φορολόγηση της Εκκλησιαστικής περιουσίας, στον υπουργό των Οικονομικών, του είπε:
    "Μας αδικείτε κύριε Υπουργέ", και του παρέδωσε το υπόμνημα της Ιεράς Συνόδου, στο οποίο "τέσσερις φορές αναφέρεται ότι το σχέδιο νόμου είναι αντισυνταγματικό". Αυτό το γεγονός είναι προκλητικό.

    Και είναι προκλητικό, γιατί ο μητροπολίτης Ιωαννίνων:
    α) Με "Διοργανισμό" που "τελεί τη εγκρίσει και υπό την εποπτείαν της Α.Μ. του Σουλτάνου", διοικεί και διαχειρίζεται, χωρίς να δικαιούται, το Κληροδότημα Γ. Σταύρου, λες και έχουμε ακόμα Τουρκοκρατία.
    β) Με αντισυνταγματικά διατάγματα των φασιστικών καθεστώτων του Πάγκαλου και του Μεταξά, που επανέφεραν σε ισχύ το καθεστώς της Τουρκοκρατίας, διοικεί και διαχειρίζεται Κληροδοτήματα (όπως αυτά του Ν. Ζωσιμά και Γ. Τούλη), κατακρατεί δε (σε αντίθεση με πέντε νόμους της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας) τις σχολικές περιουσίες της πόλης των Ιωαννίνων που προέρχονται από Κληροδοτήματα, Μάλιστα σε επίσημα έγγραφά του προς θεσμικά όργανα της Πολιτείας, τις αναφέρει ότι ανήκουν "στην κυριότητα" των Αγαθοεργών, ενώ αυτές ανήκουν στο Γιαννιώτικο Λαό.
    Η Πολιτεία όμως κοιμάται. Στον ίδιο ύπνο έχουν παραδοθεί, με ελάχιστες τιμητικές εξαιρέσεις, και οι τοπικοί μας άρχοντες,
    Με ολοκληρωτική ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του τόπου ο μητροπολίτης Ιωαννίνων διοικεί και διαχειρίζεται τεράστιες περιουσίες που ανήκουν στο Λαό των Ιωαννίνων και του Μετσόβου, αντισυνταγματικά και παράνομα. Γι' αυτό επισημαίνουμε ότι είναι προκλητικό να μιλάει για αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου, τη στιγμή που οι προκάτοχοι του στη Μητρόπολη Ιωαννίνων, και ο ίδιος, δεν εφαρμόζουν το Σύνταγμα και τους νόμους.

    Να ελπίσουμε ότι η Κυβέρνηση δε θα υποκύψει σε τέτοιες προκλήσεις, τη στιγμή μάλιστα που η χώρα βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας;»

    ΑπάντησηΔιαγραφή