Νέα φορολογική κλίμακα, με οκτώ επιμέρους κατηγορίες και αφορολόγητο με συλλογή αποδείξεων, ίσων με το 30% του εισοδήματος περιλαμβάνει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Παράλληλα, προβλέπεται η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης -με εξαίρεση τους τόκους των καταθέσεων και των ομολόγων- ενώ ανακοινώθηκε και η εισοδηματική πολιτική.
Αναλυτικότερα, εισόδημα έως 12.000 ευρώ δεν φορολογείται, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχουν οι αντίστοιχες αποδείξεις.
Για εισόδημα από 12.000 έως 16.000 ευρώ ο φόρος που αναλογεί είναι 18%, για εισόδημα από 18.000 έως 22.000 ευρώ ανεβαίνει στο 24% και για εισόδημα από 22.000 έως 26.000 ευρώ ανεβαίνει στο 26%. Από 26.000 ευρώ έως 32.000 ευρώ το ποσοστό φορολόγησης είναι 32%, για εισοδήματα από 32.000 έως 40.000 ευρώ ανεβαίνει στο 36%, για ποσά από 40.000 ευρώ έως 60.000 ευρώ διαμορφώνεται στο 38%, ενώ κορυφώνεται στο 40% για ετήσια εισοδήματα από 60.000 ευρώ και άνω.
Το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ εξασφαλίζεται με αποδείξεις, το ύψος των οποίων εξαρτάται από το εισόδημα του φορολογούμενου. Για έσοδα έως 12.000 ευρώ οι αποδείξεις πρέπει να αντιστοιχούν στο 10% του εισοδήματος, ενώ για υψηλότερα ποσά ο φορολογούμενος πρέπει να συλλέξει αποδείξεις που αντιστοιχούν στο 30% των εισοδημάτων που δηλώνει. Στην περίπτωση που οι αποδείξεις δεν επαρκούν, φορολογείται με συντελεστή 10% επί της διαφοράς.
ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΕΔΩ !!ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται στην κυβερνητική ανακοίνωση, μέρος του αφορολογήτου ορίου θα εξασφαλίζεται με τη συλλογή αποδείξεων από την αγορά αγαθών και υπηρεσιών. Περιλαμβάνονται όλες οι κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών εκτός εκείνων που αφορούν αγαθά μεγάλης αξίας που αποτελούν τεκμήριο ελάχιστου εισοδήματος, των τακτικών λογαριασμών στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, της ενέργειας, της ύδρευσης κλπ, και όσων αναγνωρίζονται ιδιαιτέρως για μείωση του εισοδήματος ή έκπτωση από το φόρο (ιατρικές δαπάνες, δαπάνες ενοικίων, ασφάλιστρα κλπ).
Το σύστημα λειτουργεί ως εξής: Το μέρος του αφορολογήτου που απαιτείται να καλυφθεί με αποδείξεις ισούται με το 30% του συνολικού εισοδήματος για εισοδήματα άνω των 12.000 Ευρώ και 10% για εισοδήματα μεταξύ 6.000 και 12.000 Ευρώ. Για την κάλυψη του αφορολογήτου ορίου προσμετράται το 100% της αξίας των αποδείξεων που θα υποβληθούν. Εάν οι αποδείξεις που θα υποβληθούν δεν καλύπτουντο αφορολόγητο όριο η διαφορά έως τα 12.000 ευρώ φορολογείται με συντελεστή 10%. Για ποσά αποδείξεων μεγαλύτερα του πιο πάνω ορίου και για αξία αποδείξεων έως 15.000 Ευρώ ατομικού εισοδήματος (30.000 οικογενειακού) εκπίπτει φόρος ίσος με το 10% της επιπλέον του αφορολογήτου αξίας.
Παραδείγματα:
Έστω φορολογούμενος χωρίς οικογένεια δηλώνει ατομικό εισόδημα 30.000 Ευρώ και φέρνει αποδείξεις 12.000 Ευρώ. Το 30% του εισοδήματοςάρα 30.000 x 0.30=9.000 Ευρώ απαιτείται για τη κάλυψη του αφορολόγητου. Απομένουν αποδείξεις 3.000 Ευρώ οι οποίες εκπίπτουν φόρο 10% άρα 3.000 x 0.1=300 Ευρώ λιγότερο φόρο.
Έστω φορολογούμενος με το ίδιο εισόδημα που συγκεντρώνει μόνο 5.000 Ευρώ αποδείξεις. Όπως είδαμε για το αφορολόγητο χρειάζεται 9.000 άρα 9.000-5.000=4.000 ακάλυπτο αφορολόγητο που επιβαρύνεται με συντελεστή 10% και πληρώνει επιπλέον φόρο 4.000x0.1=400 Ευρώ. Σε σχέση με τον προηγούμενο η διαφορά είναι 300+400=700 Ευρώ επιπλέον φόρο.
στω φορολογούμενος με οικογένεια και εισόδημα 20.000 Ευρώ φέρνει αποδείξεις 8.000 Ευρώ. Τα 6.000 Ευρώ (20.000 x0.3) χρησιμοποιούνται για τη κάλυψη του αφορολογήτου και τα υπόλοιπα 2.000 ευρώ χρησιμοποιούνται για τη μείωση φόρου κατά 200 Ευρώ (2.000 x0.1). Αν φέρει μόνο 4.000 Ευρώ αποδείξεις τότε δεν καλύπτει το αφορολόγητο κατά 2.000 Ευρώ οπότε φορολογείται με 2000 x 0,1=200 Ευρώ. Άρα διαφορά από τη προηγούμενη περίπτωση 200 + 200 = 400 Ευρώ.
Οι φορολογούμενοι υποβάλλουν τις αποδείξεις σε ειδική φόρμα ηλεκτρονικά ή σε κλειστό φάκελο στη Δ.Ο.Υ. Προβλέπεται η αντικατάσταση από ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής αποδείξεων.
Κατάργηση αυτοτελούς φορολόγησης
Καταργούνται όλες οι περιπτώσεις αυτοτελούς φορολόγησης εισοδημάτων. Οι περιπτώσεις αυτές εντάσσονται στην ενιαία κλίμακα φορολογίας εισοδήματος. Εξαιρούνται μόνο οι τόκοι των τραπεζικών καταθέσεων και των ελληνικών κρατικών ομολόγων για τους οποίους διατηρούνται οι ισχύουσες διατάξεις.
Κατάργηση των φοροαπαλλαγών
Καταργούνται όλες οι απαλλαγές από τη φορολογία εισοδήματος ή η φορολόγηση εισοδημάτων με ειδικούς συντελεστές. Εξαιρούνται μόνο οι περιπτώσεις που αφορούν ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες ( άτομα με βαριά κινητική αναπηρία, πολύτεκνες μητέρες, η αποζημίωση λόγω απόλυσης κ.α.) αλλά σε συνδυασμό με εισοδηματικό κριτήριο.
Λογιστικός προσδιορισμός εισοδημάτων
Εισάγεται ο λογιστικός προσδιορισμός βάσει βιβλίων εσόδων - εξόδων και αποδείξεων πώλησης ή παροχής υπηρεσιών για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες και καταργείται κάθε ειδικός τρόπος φορολόγησης ορισμένων κατηγοριών επαγγελμάτων. Ειδικότερα επιβάλλεται ο λογιστικός προσδιορισμός
των εισοδημάτων των:
Ταξί, Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης, Λεωφορείων ΚΤΕΛ, ΕνοικιαζομένωνΔωματίων (χωρίς ελάχιστο όριο 7 δωματίων), Κάμπινγκ, Μηχανικοί – Αρχιτέκτονες, Λιανοπωλητές, Πρακτορεία ΠΡΟΠΟ, Βενζινάδικα, Περίπτερα, κ.α.
Φορολόγηση μερισμάτων και υπεραξίας μετοχών
Στα φορολογητέα, βάσει κλίμακας, εισοδήματα εντάσσονται τα μερίσματα και γενικότερα τα διανεμόμενα κέρδη που εισπράττονται από φυσικά πρόσωπα. Ο τρόπος φορολόγησης των μερισμάτων εξηγείται πιο κάτω στην ενότητα της φορολογίας Νομικών Προσώπων.
Στα φορολογητέα, βάσει κλίμακας, εισοδήματα εντάσσεται η υπεραξία από τη βραχυχρόνια αγοραπωλησία μετοχών. Για τον ορισμό της φορολογητέας υπεραξίας λαμβάνονται υπόψη και οι τυχόν ζημιές που έχει υποστεί ο φορολογούμενος από τις πιο πάνω πράξεις.
Ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων
Για τα εισοδήματα του 2011 και εξής η δήλωση φόρου εισοδήματος υποβάλλεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά. Με υπουργική απόφαση ορίζεται η μορφή της ηλεκτρονικής δήλωσης και οι εναλλακτικές δυνατότητες για την συμπλήρωση και υποβολή της (απευθείας, μέσω φοροτεχνικών γραφείων, μέσω ΚΕΠ).
Ενθάρρυνση επαναπατρισμού κεφαλαίων από το εξωτερικό
Καταθέσεις σε τράπεζες στην αλλοδαπή που εντός έξι μηνών θα μεταφερθούν σε ετήσιο προθεσμιακό λογαριασμό στην Ελλάδα εξαιρούνται του ελέγχου πόθεν έσχες εφόσον καταβληθεί φόρος 5% επί της αξίας του κεφαλαίου. Τα κεφάλαια ελλήνων φορολογουμένων που βρίσκονται εκτός Ελλάδας μπορούν να δηλωθούν, να παραμείνουν εκτός Ελλάδας και να εξαιρεθούν του πόθεν έσχες εφόσον καταβληθεί φόρος 8% επί της αξίας του κεφαλαίου. Μετά το πέρας της περιόδου των έξι μηνών οι ελληνικές αρχές θα ενεργοποιήσουν κάθε διεθνή ή ευρωπαϊκή συμφωνία προκειμένου να λάβουν γνώση των καταθέσεων ελλήνων φορολογουμένων σε τράπεζες της αλλοδαπής.
Τι προβλέπει η εισοδηματική πολιτική:Για τα στελέχη της Κυβέρνησης και τα διοικητικά στελέχη του δημοσίου:
·Καμία αύξηση μισθού και μείωση των πρόσθετων αμοιβών, επιδομάτων και αποζημιώσεων του Πρωθυπουργού, των Υπουργών, των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων των Υπουργείων κατά 10%.
·
Αναθεώρηση της οροφής των αποδοχών των Προέδρων των Ανεξάρτητων Αρχών. Οροφή εφεξής θεωρούνται οι αποδοχές ΓΓ Υπουργείου με προσαύξηση έως 20% ανάλογα με ειδικές συνθήκες και ειδικά προσόντα.
·Οροφή στις αμοιβές Προέδρων και Διευθυνόντων Συμβούλων για τις μη εισηγμένες ΔΕΚΟ. Οροφή θεωρούνται οι αποδοχές ΓΓ Υπουργείου με προσαύξηση έως 20% ανάλογα με ειδικές συνθήκες και ειδικά προσόντα.
·Μείωση έως και 50% της αμοιβής των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων (για μη εισηγμένες ΔΕΚΟ). Αντίστοιχη τακτική επιδιώκεται και στις εισηγμένεςεπιχειρήσεις που ελέγχονται από το δημόσιο.
·Καμία επιχείρηση που ελέγχεται από το δημόσιο δεν θα χορηγήσει μπόνους.
Για τους υπαλλήλους του δημοσίου:
·Αναστέλλεται η χορήγηση αύξησης σε όλα τα μισθολόγια του δημοσίου, αλλά χορηγείται η εισοδηματική ωρίμανση σε όσους τη δικαιούνται.
·Αναστέλλεται η (τιμαριθμική) αναπροσαρμογή σε όλα τα επιδόματα που προβλέπεται.
·Τα επιδόματα και οι πρόσθετες αποζημιώσεις των δημοσίων υπαλλήλων μειώνονται κατά 10%.
·Δεν μειώνονται το κίνητρο απόδοσης που λαμβάνουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι, όπως και τα επιδόματα μεταπτυχιακών σπουδών, η οικογενειακή παροχή και τα επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας για όσους τα δικαιούνται.
·Μειώνεται το όριο των υπερωριών κατά 30%.
·Καταργείται η αμοιβή/αποζημίωση για τους δημοσίους υπαλλήλους που συμμετέχουν σε Ομάδες/Επιτροπές Εργασίας. Αποζημίωση θα προβλέπεται μόνο για συμμετοχή εμπειρογνωμόνων εκτός δημοσίου τομέα.
·Τροποποιείται το νομικό πλαίσιο περί οδοιπορικών εξόδων (οι νέες διατάξεις μειώνουν σημαντικά τις δαπάνες για αποζημιώσεις, μετακινήσεις, διανυκτερεύσεις και αυξάνουν τα χιλιομετρικά όρια που δικαιολογούν πρόσθετη αποζημίωση).
Υπάλληλοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα:
Στην εισοδηματική πολιτική του στενού δημοσίου τομέα θα πρέπει να ακολουθήσουν και τα μισθολόγια των ΔΕΚΟ, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ (αναδρομικά από 1/1/2010).
Για τους συνταξιούχους του δημοσίου:
Χορηγείται αύξηση 1,5% σε όλες τις συντάξεις έως 2.000 ευρώ.
Εξειδίκευση της εισοδηματικής πολιτικής για το 2010
Οι κανόνες που διέπουν την εισοδηματική πολιτική για τους εργαζόμενους του δημοσίου για το 2010 είναι οι εξής:
·χορήγηση μόνο της μισθολογικής ωρίμανσης στο βασικό μισθολόγιο,
·καμία μείωση στο κίνητρο απόδοσης που λαμβάνουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι, όπως και στα επιδόματα μεταπτυχιακών σπουδών, την οικογενειακή παροχή και τα επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας για όσους τα δικαιούνται.
·10% μείωση στα άλλα επιδόματα και 20% μείωση στο επίδομα «ταχείας διεκπεραίωσης» των δικαστικών
Χαρακτηριστικά μέτρου:
·Η μείωση στις αποδοχές σε ονομαστικούς όρους ως προς τις μικτές ακαθάριστες αποδοχές ξεκινά από 18 ευρώ για τους υπαλλήλους των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων και φτάνει τα 345 ευρώ για τους δικαστικούς. Ποσοστιαία στις μικτές μηνιαίες ακαθάριστες αποδοχές οι μειώσεις είναι από 1% έως περίπου 5,5%.
·Η επιβάρυνση αυξάνει ανάλογα με το ύψος του μισθολογίου της κάθε κατηγορίας υπαλλήλων και οι πλέον υψηλόμισθες κατηγορίες εργαζόμενων συνεισφέρουν αναλογικά περισσότερο στην προσπάθεια, χωρίς όμως να υπάρχει υπερβολική επιβάρυνση σε καμία ομάδα.
·Η επίπτωση για τους πλέον χαμηλόμισθους εξουδετερώνεται από τη φορολογική ελάφρυνση στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
·Το μέτρο αντιμετωπίζει ισότιμα τους δημοσίους υπαλλήλους και δημιουργεί μεγαλύτερη επιβάρυνση εκεί όπου τα επιδόματα φτάνουν σε πολύ μεγάλο ύψος (δημιουργώντας τάσεις σύγκλισης μεταξύ των αμοιβών υπαλλήλων ειδικά εκεί όπου δεν δικαιολογούνται πλήρως οι σημερινές αποκλίσεις).
Πολιτική προσλήψεων
Η αύξηση του μισθολογικού κόστους στο δημόσιο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην πολιτική προσλήψεων που έχει ακολουθηθεί τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα την πραγματική αύξηση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων (υπολογίζεται ότι μόνο το 2009 συνταξιοδοτήθηκαν από τον δημόσιο τομέα 14.000 άτομα και διορίστηκαν 29.000 νέοι υπάλληλοι).
Για τη συγκράτηση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και την ορθολογικότερη αξιοποίηση του υπάρχοντος δυναμικού και τη στελέχωση τομέων και υπηρεσιών που έχουν πραγματικά ανάγκη η Κυβέρνηση έχει αποφασίσει και συμπεριλάβει στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης τις εξής δεσμεύσεις:
Αναστολή όλων των προσλήψεων για το 2010 (μεμερική εξαίρεση στους τομείς υγείας, παιδείας και ασφάλειας).
Η αναστολή προσλήψεων για το 2010, όπως περιγράφεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας & Ανάπτυξης, δεν θα οδηγήσει σε ματαίωση της εύλογης προσδοκίας των πολιτών που περιμένουν να ολοκληρωθεί η διαδικασία διορισμού τους. Θα προβλεφθεί η σταδιακή τους απορρόφηση από το Δημόσιο τα επόμενα έτη, με αντίστοιχη παράταση των οριστικών πινάκων του ΑΣΕΠ που εκδόθηκαν ή επίκειται να εκδοθούν.
Βεβαίως, στο Πρόγραμμα Σταθερότητας & Ανάπτυξης έχουμε εξαιρέσει από την αναστολή προσλήψεων τους τομείς της υγείας, της παιδείας και της ασφάλειας.Διυπουργική Επιτροπή θα εγκρίνει τις απολύτως αναγκαίες προκηρύξεις θέσεων για την εφαρμογή του κυβερνητικού προγράμματος,με βάση τα κριτήρια της κείμενης νομοθεσίας (ΠΥΣ 33/2006, ως ισχύει).
Ο κανόνας του απολύτως αναγκαίου πρέπει να αποτελέσει και το μέτρο έγκρισης των συμβάσεων ορισμένου χρόνου λ.χ. εποχιακό προσωπικό δασοπυρόσβεσης. Η αναστολή διορισμών / προσλήψεων για να έχει ουσιαστικό οικονομικό αποτέλεσμα θα ισχύσει και για τους ΟΤΑ και τις ΔΕΚΟ.
Εφαρμογή κανόνα 1 πρόσληψη για κάθε 5 αποχωρήσεις από το 2011 και μετά.
Ο λόγος 1 πρόσληψη/διορισμός προς 5 αποχωρήσεις υπαλλήλων θα λειτουργήσει στο σύνολο του δημόσιου τομέα και όχι σε επίπεδο υπουργείου ή άλλης οργανικής μονάδας, προκειμένου να αποτελέσει τον μοχλό ορθολογικής ανακατανομής πλεονάζοντος προσωπικού στο εσωτερικό της δημόσιας διοίκησης.
Η ανακατανομή αυτή θα υλοποιηθεί και με συγχώνευση φορέων. Άλλωστε έχει πρόσφατα συσταθεί σχετική 7μελής Διυπουργική Επιτροπή για τη σύσταση και μετατροπή υπηρεσιών και φορέων, που θα μπορούσε να αναλάβει την παρακολούθηση εφαρμογής του κανόνα 1 προς 5.
(ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑ)